fbpx
More

    Pengguna iPhone di Eropah kini boleh muat turun aplikasi daripada luar App Store

    Bermula bulan Mac 2024, Apple akan membenarkan para pengguna iPhone di negara-negara Kesatuan Eropah (EU) untuk memasang aplikasi daripada pihak ketiga, lebih dikenali sebagai sideload, dan tidak lagi dihadkan kepada Apple App Store sahaja.. Ini adalah bagi mematuhi Akta Pasaran Digital (DMA) yang akan dikuat kuasa bermula bulan Mac 2024.

    Akta DMA telah diluluskan oleh EU pada 2022 bagi menghapuskan elemen anti-persaingan yang diamalkan oleh syarikat-syarikat teknologi besar seperti Apple. Pihak EU menggariskan bahawa platform aplikasi App Store, pelayar web Safari dan sistem operasi iOS sebagai perkhidmatan platform teras (core platform services) yang perlu mematuhi DMA.

    Fungsi sideload ini akan ditawarkan bermula kemas kini iOS 17.4 beta dan bakal memecahkan kedudukan App Store sebagai satu-satunya platform aplikasi untuk iPhone sebelum ini. Perlu diketahui bahawa sideload dalam iPhone hanya boleh dilakukan untuk negara-negara Eropah sahaja setakat ini.

    Apple mengatakan pengguna boleh memuat turun platform aplikasi pihak ketiga (alternative app marketplace) yang telah diluluskan (notarized) oleh Apple terlebih dahulu, supaya keselamatan para pengguna masih terjaga. Kemudian, pengguna boleh muat turun sebarang aplikasi daripada platform tersebut, termasuklah aplikasi yang tidak semestinya mematuhi garis panduan Apple App Store.

    Sementara itu, para pembangun aplikasi juga boleh pilih sama ada untuk menggunakan perkhidmatan pembayaran Apple atau perkhidmatan pembayaran pihak ketiga untuk sebarang pembelian dalaman aplikasi (in-app purchases).

    Para pengguna juga boleh tetapkan pelayar web pihak ketiga sebagai pelayar web utama (default web browser) apabila pengguna membuka pelayar web Safari dalam iPhone buat kali pertama.

    Bagi mengelakkan pengguna iPhone di luar Eropah untuk melakukan sideload, Apple akan semak butiran pengguna seperti alamat pengebilan Apple ID, negara kediaman dan nombor model iPhone. Setakat ini masih tidak pasti jika seorang pengguna iPhone yang melancong ke Eropah selama beberapa hari, kemudian memuat turun aplikasi daripada platform pihak ketiga, boleh kekal menggunakan aplikasi tersebut apabila pulang ke negara asal.

    Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Apple

     

    Artikel Terkini

    Siri HONOR 200 akan dilancar pada 27 Mei 2024, terdiri dengan 4 pilihan warna

    HONOR bakal melancarkan siri telefon pintar kelas pertengahan HONOR 200 dan HONOR 200 Pro pada hari Isnin, 27 Mei 2024 di China...

    Samsung Malaysia tawarkan diskaun sehingga RM200 untuk Galaxy A15 dan Galaxy A25 5G

    Walaupun sambutan Hari Ibu sudah pun berlalu, Samsung Malaysia masih ingin menganjurkan promosi sembena hari tersebut dengan menawarkan dua buah telefon pintar...

    Redmi Note 13R dilancar: SD 4 Gen 2 dan skrin 120Hz bermula ~RM907

    Selepas mengeluarkan Redmi Note 13R Pro tahun lepas, anak syarikat Xiaomi kini melancarkan varian standard peranti tersebut iaitu Redmi Note 13R di...

    Samsung sindir iklan Apple iPad Pro 2024 dengan video “Uncrush”

    Apple telah melancarkan iPad Pro 2024 baharunya dengan cip M4. Walau bagaimanapun, kemunculannya telah mencipta kontroversi dengan iklan Crush!. Iklan itu mungkin...

    Samsung Galaxy Z Fold6 muncul dalam Geekbench dengan Snapdragon 8 Gen 3, RAM 12GB

    Peranti boleh lipat Samsung Galaxy generasi seterusnya akan dikeluarkan pada 10 Julai dan kini, salah satu telefon pintar dalam barisan tersebut telah...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X