fbpx
More

    Perkara baharu dan menarik yang terdapat pada siri iPhone 15!

    Baru-baru ini, Apple telah memperkenalkan siri iPhone 15 yang terdiri daripada iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 15 Pro dan iPhone 15 Pro Max. Model iPhone 15 Pro mempunyai set ciri yang dipertingkat yang tidak tersedia pada peranti iPhone 15 standard termasuk teknologi kamera yang lebih terkini, paparan yang lebih baik, cip A17 yang lebih pantas dan banyak lagi.

    Sorotan lain untuk barisan iPhone 15 ialah memperkenalkan sambungan USB-C dan Dynamic Island sebagai standard hingga menambahkan ciri eksklusif pada siri Pro. Mari lihat ciri baharu yang diperkenalkan kepada setiap model dalam siri iPhone 15.

    USB-C – Selamat tinggal Lightning!

    Apple akhirnya mengucapkan selamat tinggal kepada tanda dagang yang dipegangnya pada iPhone selama bertahun-tahun dengan port Lightning. Walaupun menerima tekanan daripada EU, ia sememangnya berguna untuk pengguna umum. Kini pengguna boleh menggunakan kabel yang sama untuk mengecas Macbook, iPad, AirPods dan iPhone.

    Pengguna juga boleh menggunakan kabel USB-C untuk mengecas AirPods Pro Gen Kedua atau mana-mana aksesori lain menggunakan iPhone 15 baharu. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa Apple masih mengekalkan kelajuan USB 2.0 pada iPhone 15 dan 15 Plus. Berbeza dengan model Pro, kedua-duanya menyokong USB 3.0 yang menawarkan kelajuan sehingga 10 Gigabit.

    Dynamic Island – Tersedia untuk semua varian

    Dimulakan dengan barisan iPhone 14 Pro, Dynamic Island membantu iPhone menonjol berbanding jenama lain. Menariknya, ciri ini juga tersedia pada iPhone 15 dan 15 Plus standard. Kini, ciri seperti Aktiviti Langsung tidak lagi terhad kepada model Pro. Selain daripada menambah fungsi, Dynamic Island kini kelihatan jauh lebih baik daripada takuk lama pada iPhone 14.

    Saiz paparan pada siri iPhone 15 kekal sama seperti generasi sebelumnya. iPhone 15 dan 15 Pro menampilkan panel 6.1 inci manakala iPhone 15 Plus dan 15 Pro Max mempunyai skrin 6.7 inci yang besar. Kecerahan puncak dinaikkan kepada 1600 nits apabila memainkan kandungan HDR dan 2000 nits di bawah cahaya matahari. Selain itu, Apple telah mengurangkan bezel di sekeliling iPhone 15 Pro dan 15 Pro Max.

    Rekaan baharu untuk varian standard

    iPhone 15 dan 15 Plus menampilkan kemasan matte bertekstur mengehadkan kaca berkilat pada pulau kamera sahaja. Kaca di bahagian belakang juga diperkukuh dengan proses pertukaran dwi-ion yang dioptimumkan dan kemudiannya digilap dengan zarah nanohabluran. Siri iPhone 15 kini mendapat tepi berkontur kedua-duanya pada varian standard dan Pro. Ini menjadikannya lebih baik untuk dipegang terutamanya untuk tempoh yang lama.

    Titanium untuk Pro

    Warna iPhone 15 Pro

    Walaupun bahan binaan kekal hampir sama pada iPhone standard, varian Pro telah menerima peningkatan besar. iPhone 15 model Pro merupakan peranti pertama yang rangkanya dibina menggunakan titanium yang kuat dan ringan. Apple telah menggunakan aloi Titanium gred 5 untuk menambah kekuatan dan mengurangkan berat badan.

    Model Pro juga menampilkan tekstur berus halus di sekeliling memberikan rupa yang lebih premium.Bingkai Aluminium membantu untuk pelesapan hab, menjadikannya kurang panas semasa penggunaan berat. Selain itu, model Pro turut hadir dengan reka bentuk baharu yang mesra pembaikan. Bahagian belakang kaca boleh diganti dengan mudah sekiranya berlaku kerosakan.

    Butang tindakan pada siri Pro

    Bersama-sama dengan port Lightning, Apple juga menukar suis bisu ikonik pada model Pro kepada Butang Tindakan baharu. Kini, pengguna boleh menggunakan Butang Tindakan untuk mengakses fungsi penting dengan cepat.

    Pada masa ini, anda boleh mengaktifkan kamera, lampu suluh, memo suara dan menetapkan mod Fokus atau menetapkan pintasan tersuai. Apa yang anda perlu lakukan ialah tekan dan tahan butang sehingga anda mengalami maklum balas haptik atau melihat isyarat visual di Pulau Dinamik.

    Kamera 48MP – Untuk semua varian!

    Apple juga telah menjadikan kamera 48MP sebagai standard untuk siri iPhone 15 (dengan perbezaan dalam saiz sensor dan jarak fokus). Dengan kedatangan kamera 48MP, pengguna iPhone 15 kini boleh menikmati foto resolusi super tinggi dan pilihan telefoto 2x baharu.

    Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa mod 2x ialah digital daripada sensor 48MP dan bukan zum optik. Fotografi Mod Malam dan Mod Potret juga telah dipertingkatkan pada semua model. Algoritma HDR Pintar juga telah menjadi lebih baik dengan menghasilkan output kamera keseluruhan yang lebih tajam.

    Ciri Pro untuk model Pro

    Untuk model Pro, kamera utama kini boleh bertukar antara panjang fokus 24mm, 28mm dan 35mm. Pengguna boleh menetapkan mana-mana pilihan ini sebagai tetapan baharu. Selain ProRAW 48MP, kamera utama kini boleh menangkap imej HEIF 48MP. Apple juga menggunakan pengimbas LiDAR untuk meningkatkan output mod malam. 

    Video ProRes kini boleh dirakam terus ke pemacu storan luaran melalui USB-C dengan resolusi sehingga 4K pada 60 fps. iPhone 15 Pro dan Pro Max juga mendapat pengekodan Log baharu dan profil warna ACES. Walaupun iPhone 15 Pro mengekalkan kamera telefoto 3x dari tahun lepas, iPhone 15 Pro Max mendapat kanta zum 5x dengan panjang fokus 120mm. 

    Apple telah menggunakan reka bentuk tetraprisme untuk memasukkan kamera periskopik dalam iPhone buat kali pertama. Terdapat penstabilan anjakan sensor untuk mengelakkan gegaran apabila merakam dengan kanta telefoto.

    Peningkatan cipset untuk model iPhone 15

    Apple meneruskan tradisinya yang bermula dengan siri 14 untuk melengkapkan model iPhone standard dengan pemproses tahun lepas. iPhone 15 dan 15 Plus dikuasakan oleh cip A16 Bionic yang menampilkan CPU 6 teras dan GPU 5 teras. Pemproses itu juga mempunyai Enjin Neural 16 teras yang mampu melakukan hampir 17 trilion operasi sesaat. Secara ringkas, ini diterjemahkan kepada prestasi yang lebih baik dalam aktiviti seharian berbanding A15 Bionic pada iPhone 14.

    Cip A17 Pro untuk model Pro

    iPhone 15 Pro Pengesanan Sinar A17 Pro

    Walaupun A16 tidak memecahkan sebarang rekod, Apple menggunakan cipset A17 Pro 3nm pertama dalam industri untuk iPhone 15 Pro dan iPhone 15 Pro Max. Apple mendakwa peningkatan prestasi sebanyak 10% bersama-sama dengan Enjin Neural 2x lebih pantas Dengan A17 Pro berbanding cip A16 Bionic.

    Tetapi, peningkatan terbesar datang dalam pemproses GPU. GPU kini 20% lebih pantas dan menampilkan reka bentuk 6 teras baharu yang menjanjikan peningkatan prestasi puncak dengan kecekapan yang lebih baik. A17 Pro juga menyokong pengesanan sinar dipercepatkan perkakasan yang 4x lebih pantas daripada pengesanan sinar berasaskan perisian.

    Ini bermakna anda mendapat pengalaman yang lebih baik dengan aplikasi AR bersama-sama dengan prestasi permainan yang dipertingkatkan. Bercakap tentang permainan, iPhone 15 Pro sangat berkuasa sehinggakan tajuk AAA seperti Resident Evil Village, Resident Evil 4, Death Stranding dan Assassin’s Creed Mirage semuanya terarah kepada iPhone 15 Pro dan Pro Max. 

    A17 Pro juga termasuk penyahkod AV1 khusus yang diterjemahkan kepada pengalaman video yang lebih cekap dan berkualiti tinggi untuk perkhidmatan penstriman. Beritahu kami di Facebook jika anda berminat siri iPhone 15 ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    HONOR Band 9 dilancar di Malaysia: Jam tangan pintar dengan skrin AMOLED 1.57″ berharga...

    HONOR Malaysia telah melancarkan jam tangan pintar terbaru iaitu HONOR Band 9. Ia menampilkan skrin AMOLED berukuran 1.57 inci dengan kadar segar...

    Acer Malaysia lancarkan desktop, monitor dwi-paparan dan projektor bermula RM1,699

    Acer Malaysia hari ini melancarkan barisan komputer desktop, monitor dwi-paparan mudah alih dan sebuah projektor yang direka untuk meningkatkan kelancaran alir kerja...

    HONOR Pad 9 5G dilancar di Malaysia: Tablet 12.1 inci dengan skrin 2.5K bermula...

    HONOR Malaysia telah melancarkan tabletnya yang terbaru iaitu HONOR Pad 9 5G. Sebagai tablet kelas pertengahan, ia dilengkapi skrin berukuran 12.1 inci...

    HONOR MagicBook X 16 2024 rasmi di Malaysia dengan Intel i5-12450H, skrin 16″ berharga...

    Selain telefon pintar dan tablet, komputer riba HONOR MagicBook X 16 2024 juga dilancarkan untuk pasaran Malaysia. Ia dilengkapi dengan pemproses Intel...

    Shopee lancarkan program Jaminan Tepat Masa untuk penghantaran barang bermula 6 Mei ini

    Shopee akan melancarkan inisiatif terbaharunya, program Jaminan Tepat Masa yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kebolehpercayaan penghantaran untuk pembeli dalam talian.

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X