fbpx
More

    Permintaan tambahan ciri untuk aplikasi Threads, sudah ‘dalam senarai’ untuk pembangunan

    Threads secara rasminya dilancarkan pada hari Rabu lepas dan aplikasi itu telah mencapai lebih 70 juta pengguna buat masa ini. Adam Mosseri dan Mark Zuckerberg telah mengesahkan bahawa beberapa permintaan ciri sudah “dalam senarai” untuk dibangunkan dan dikeluarkan pada masa hadapan.

    Salah satu daripadanya adalah suapan yang hanya menyiarkan kandungan daripada akaun yang mereka ikuti. Mosseri menunjukkan bahawa kedua-dua Facebook dan Instagram mempunyai suapan yang hampir serupa.

    Kemudian, bagi kebanyakan pengguna yang hanya mencuba Threads dan ingin memadam aplikasi itu, mereka perlu memadam akaun Instagram sekali dan ini agak melecehkan. Seperti yang pernah dikhabarkan, syarikat itu sedang mencari cara untuk dapat memadamkan akaun Threads secara berasingan pada masa hadapan.

    Salah satu permintaan ciri biasa adalah keupayaan untuk menyunting siaran. Permintaan ini dikatakan ‘dalam senarai’ tetapi tidak jelas bagaimana ciri itu akan berfungsi dan jika Meta akan mengambil pendekatan yang serupa dengan Twitter di mana versi premium sahaja akan dapat fungsi tersebut.

    Tanda pagar (hashtags) telah menjadi cara untuk orang ramai mencari perbualan atau mengenai topik tertentu. YouTuber teknologi Justine Ezarik pula mencadangkan untuk menggunakan ciri daripada Instagram Reels yang membolehkan pengguna memilih sehingga tiga topik yang berkaitan dengan siaran.

    Threads dilancarkan tanpa keupayaan untuk bertukar antara berbilang akaun. Pada masa ini, jika anda mempunyai lebih daripada satu akaun pada perkhidmatan, anda perlu log masuk dan keluar secara manual. Ciri ini juga dalam senarai dan masih tidak pasti akan pelancarannya.

    Salah satu perbezaan antara Twitter dan Threads adalah tidak lama lagi akan ada sokongan fediverse seperti yang dijanjikan oleh Meta untuk membolehkan pengguna perkhidmatan lain seperti Mastodon melihat dan berinteraksi dengan siaran Threads walaupun mereka tidak mempunyai akaun. Syarikat itu mengatakan ia merancang untuk menggunakan protokol ActivityPub untuk membolehkan ini.

    Rancangannya adalah untuk menjadikan Threads sebahagian daripada fediverse iaitu sebuah rangkaian pelayan untuk pelbagai media sosial yang berbeza, namun ia dikendalikan oleh pihak ketiga yang membenarkan perkhidmatan media sosial ini untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Setiap pelayan di fediverse beroperasi sendiri tetapi boleh berinteraksi dengan pelayan lain di fediverse yang berjalan pada protokol yang sama.

    Kebanyakan ciri di atas pasti akan dilancarkan tidak lama lagi untuk memudahkan pengguna berkongsi suapan termasuk keupayaan untuk menterjemah siaran ke dalam bahasa yang berbeza.

    Oleh itu, kami menjangkakan ciri-ciri ini mungkin dilancarkan selewatnya pada awal tahun depan mengikut giliran. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

    Sumber: BGR

     

    Artikel Terkini

    Anthony Loke: Tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan “dashcam”

    Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata bahawa tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan dashcam (kamera papan pemuka) di semua kenderaan di negara...

    Pameran HUAWEI XMAGE Malaysia “A Heartwarming World” kini di Malaysia

    HUAWEI dengan bangga mengumumkan pelancaran Pameran HUAWEI XMAGE Malaysia bertema "A Heartwarming World – 12 Years of HUAWEI Photography" di Pavilion Sentul...

    TikTok sedang menguji ciri muat naik video selama 60 minit

    TikTok sedang menguji ciri baharu dengan muat naik video sehingga 60 minit dan menjadikannya seperti YouTube. Ciri ini kini tersedia kepada kumpulan...

    Xiaomi akan lancarkan SUV elektrik untuk bersaing dengan Tesla Model Y pada 2025

    Jualan kereta elektrik Xiaomi SU7 meningkat mendadak sejak dilancarkan dan dengan mudah mencapai sasaran jualan sebanyak 100,000. Menurut laporan, Xiaomi kini sedang...

    Yoodo bakal hentikan operasinya pada 29 Ogos 2024

    Dalam menunaikan komitmen aku janji kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berkaitan penggabungan CelcomDigi, Yoodo mengumumkan bahawa perkhidmatan mereka akan dihentikan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X