fbpx
More

    PM umum Malaysia Digital sebagai pengganti kepada MSC, rancakkan ekonomi digital

    Malaysia Digital (MD) merupakan pengganti Koridor Raya Multimedia (MSC Malaysia) yang berusia 25 tahun adalah bertujuan untuk meningkatkan keupayaan digital negara dan meningkatkan ekonomi digital negara.

    Dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada hari ini, inisiatif itu bertujuan untuk menyediakan landskap negara dengan lebih baik yang sentiasa berubah dan membina asas negara digital yang akhirnya akan memberi manfaat kepada rakyat, perniagaan, kerajaan dan negara.

    Ismail Sabri berkata MD akan memacu lebih banyak program berimpak tinggi yang akan menghasilkan manfaat langsung kepada Keluarga Malaysia. Negara perlu membangunkan lebih ramai bakat dan tenaga kerja digital yang berdaya saing, infrastruktur serta memastikan kapasiti dan keupayaan negara kekal sejajar dengan piawaian dunia.

    Ia penting bagi memastikan generasi akan datang mempunyai asas dan kemudahan yang diperlukan untuk terus memacu negara menjadi sebuah negara digital yang maju. Ismail Sabri berkata Kabinet juga telah bersetuju agar Kementerian Komunikasi dan Multimedia (K-KOM) menubuhkan Jawatankuasa Penyelarasan Digital Malaysia (MD-CC)

    Jawatankuasa itu akan menyelaraskan tadbir urus dan operasi Malaysia Digital termasuk pemberian status MD kepada syarikat. Sebagai permulaan, beliau berkata enam syarikat telah dianugerahkan status MD setakat ini iaitu Bytedance System Sdn Bhd, Bridge Data Centres Malaysia (III) Sdn Bhd, GDS IDC Services (Malaysia) Sdn Bhd, Abbott Laboratories (Malaysia) Sdn Bhd, Aceteam Connect Sdn Bhd dan Peninsula Apex Technologies Sdn Bhd.

    Kementerian dan Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) akan menjadi agensi peneraju yang menerajui inisiatif itu. MD ialah inisiatif strategik negara oleh kerajaan untuk menggalakkan dan menarik syarikat, bakat dan pelaburan sambil membolehkan perniagaan serta rakyat Malaysia memainkan peranan utama dalam ekonomi digital global.

    Inisiatif ini bertujuan untuk memacu penggunaan digital dalam kalangan usahawan muda, syarikat dan rakyat dengan menyokong syarikat teknologi tempatan untuk menjadi Juara Malaysia dan antarabangsa serta menarik pelaburan digital bernilai tinggi. Bagi merealisasikan wawasan ini, kerajaan melalui MDEC akan memperkenalkan dua Program Pemangkin Digital Malaysia (Pemangkin) awal iaitu DE Rantau dan Perdagangan Digital.

    DE Rantau ialah program untuk meningkatkan penggunaan digital dan menggalakkan mobiliti profesional serta memacu pelancongan di seluruh negara dengan matlamat untuk menjadikan Malaysia sebagai Hab Nomad Digital pilihan.

    Perdagangan Digital sebaliknya akan memacu kesalingoperasian, penyelarasan standard dan pendekatan kawal selia yang lebih baik serta memudahkan perdagangan dalam dan merentas sempadan. Sembilan sektor pertumbuhan utama yang akan ditumpukan MD ialah pelancongan digital, ekonomi digital Islam, perdagangan digital, pertanian digital, perkhidmatan digital, bandar digital, kesihatan digital, kewangan digital dan kandungan digital.

    Ekonomi digital menyumbang 22.6% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) negara pada 2020 dalam ekonomi dijangka melebihi 25.5% menjelang 2025. Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Telefon pintar cipset Snapdragon 8 Gen 4 pertama dijangka dilancar pada pertengahan Oktober

    Qualcomm telah memelihara kerahsiaan mengenai butiran prosesor mudah alih flagship akan datang mereka, Snapdragon 8 Gen 4. Namun, kebocoran dan desas-desus telah...

    Audio ‘lossless’ oleh Spotify dikatakan hampir siap

    Elemen antara muka (UI) yang bocor membayangkan kemungkinan keluaran peringkat audio tanpa kerugian (lossless) Spotify yang telah lama ditunggu-tunggu, menunjukkan ia mungkin...

    Threads benarkan kawalan terhadap siapa yang boleh mengulas ‘post’ anda

    Threads memperkenalkan kawalan baru yang membenarkan pengguna menguruskan siapa yang boleh mengulas kenyataan mereka dengan matlamat untuk mewujudkan persekitaran yang lebih positif...

    Google Wallet perkenalkan senarai ‘Kaedah Pembayaran’ baharu

    Kemas kini terbaru kepada Google Wallet untuk Android memperkenalkan pendekatan yang lebih teratur dalam menguruskan kaedah pembayaran yang disimpan. Menu akaun kini...

    Jalan Sultan Ismail menjadi dua hala, kurangkan kesesakan lalu lintas

    Sekurang-kurangnya 20 anggota Polis Kuala Lumpur telah ditempatkan untuk mengawal lalu lintas susulan penukaran jalan satu hala kepada dua hala di Jalan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X