fbpx
More

    Qualcomm lancarkan teknologi audio S5 dan S3 Gen 2 Sound Platform serta AR2 Gen 1

    Selain melancarkan cipset Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 semalam dalam acara Qualcomm Summit 2022, syarikat semikonduktor itu turut memperkenalkan beberapa teknologi baharu yang akan dilengkapkan dalam peranti-peranti tahun hadapan.

    Pertama sekali adalah platform audio Qualcomm S5 Gen 2 Sound Platform dan Qualcomm S3 Gen 2 Sound Platform yang menyokong teknologi Snapdragon Sound. Platform baharu ini menyediakan audio ruangan (spatial audio) dengan jejakan kepala dinamik (dynamic head tracking), penstriman muzik secara lossless dan latency serendah 48 milisaat sewaktu bermain game.

    Ia juga menawarkan teknologi Qualcomm Adaptive Active Noise Cancellation bagi pembatalan hingar yang lebih sesuai untuk sebarang situasi. Ini termasuklah mod Adaptive Transparency dengan pengesanan percakapan automatik (automatik speech detection) dan membenarkan pengguna untuk mendengar suasana luaran jika mereka memerlukannya.

    Teknologi baharu dalam Qualcomm S5 dan Qualcomm S3 generasi kedua ini disediakan dalam cipset Snapdragon 8 Gen 2.

    Selain itu, Qualcomm turut memperkenalkan Snapdragon AR2 Gen 1 Platform iaitu teknologi yang membenarkan syarikat elektronik untuk membina kaca mata augmented reality (AR) yang lebih canggih dan kecil.

    Snapdragon AR2 Gen 1 ini mengggunakan ruang lebih kecil sebanyak 40 peratus dalam litar PCB berbanding generasi sebelumnya. Pada masa yang sama, ia menawarkan prestasi AI yang lebih pantas sebanyak 2.5 kali ganda sambil mengurangkan penggunaan tenaga sebanyak 50 peratus bagi membantu kaca mata AR menggunakan tenaga serendah 1 watt.

    Untuk hubungan yang pantas, AR2 Gen 1 turut dilengkapi Qualcomm FastConnect 7800 dengan Wi-Fi 7 yang boleh mencapai latency serendah 2 milisaat di antara kaca mata AR dan peranti yang dipautkan. Platform ini turut menyokong FastConnect XR Software Suite 2.0 untuk kawalan data XR yang lebih pantas.

    Untuk para pembina perisian AR pula, Qualcomm menyediakan Snapdragon Spaces XR Developer Platform bagi memudahkan mereka membina kandungan AR untuk AR2 Gen 1.

    Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan dua teknologi ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    realme 12x 5G dilancar di Malaysia: Skrin 6.67″ 120Hz, Dimensity 6100+, kamera utama 50MP...

    Pada hari ini, realme Malaysia melancarkan satu lagi telefon dalam siri realme 12 iaitu realme 12x 5G. Ia merupakan varian yang paling...

    vivo V30e dilancar di Malaysia: Kamera Sony IMX882 50MP dan Aura Light 3.0 berharga...

    vivo memperkenalkan inovasi terbarunya, vivo V30e di Malaysia hari ini, menjanjikan gabungan reka bentuk berteknologi tinggi dan prestasi terunggul. Reka bentuknya menampilkan...

    Infinix GT 20 Pro rasmi di Malaysia: Dimensity 8200 Ultimate, skrin 144Hz dan LED...

    Infinix melancarkan GT 10 Pro pada Ogos tahun lepas sebagai telefon pintar permainan pertamanya. Hari ini, sebagai pengganti GT 10 Pro, Infinix...

    Microsoft umumkan pelaburan ~RM10.5 bilion untuk tingkatkan teknologi AI dan “cloud” dalam Malaysia

    Dalam acara Microsoft Build: AI Day yang berlangsung di Kuala Lumpur pada hari ini, CEO Microsoft Satya Nadella mengumumkan bahawa syarikat teknologi...

    Siri HUAWEI Pura 70 kini boleh ditempah di Malaysia, harga bermula RM3,699

    Hari ini, HUAWEI Malaysia membuat pengumuman mengejut mengenai harga dan ketersediaan Siri HUAWEI Pura 70. Dalam laman rasmi HUAWEI Malaysia, tempahan Pura...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X