fbpx
More

    Qualcomm sahkan penjenamaan semula, gunakan nama Snapdragon 8 Gen1 dan bakal diumum 30 November ini

    Menjelang Sidang Kemuncak Teknologi Snapdragon pada 30 November, hari ini Qualcomm telah mengumumkan beberapa perubahan strategi pada penjenamaannya untuk cipset mudah alih yang dipanggil ‘platform’. Kini, terdapat lebih 2 bilion peranti yang menggunakan cipset Snapdragon di seluruh dunia .

    Qualcomm telah mengesahkan khabar angin baru-baru ini yang mengatakan bahawa ia akan bertukar kepada penjenamaan baharu untuk platform mudah alihnya. Nama-nama itu akan melibatkan siri satu digit dan nombor generasi bermula dengan platform siri Snapdragon 8 terbaharu. Qualcomm mengesahkan bahawa ia bukan cipset Snapdragon 898.

    Penjenamaan baharu itu akan menggunakan nama Snapdragon 8 Gen1. Pada tahun 2022, legasinya akan menggunakan nama Snapdragon 8 Gen2 dan akan menyambung nombor tersebut untuk generasi seterusnya.

    Namun, Qualcomm belum mengesahkan nama yang bakal digunakan pada siri Snapdragon 7, 6 dan 4. Seterusnya, penggunaan nama Qualcomm bakal dikurangkan dalam perkakasan berkaitan mudah alih. Untuk pengetahuan, syarikat itu mengatakan ia memisahkan jenama Qualcomm dan Snapdragon.

    Pada masa hadapan, Snapdragon akan menjadi jenama produk kendiri yang mempunyai hubungan khusus dengan jenama Qualcomm. Penggunaan nama ‘5G’ akan dialih keluar daripada nama platform pada masa hadapan kerana 5G kini telah menjadi asas kepada penghasilan telefon pintar.

    Qualcomm juga komited untuk hanya melancarkan platform mudah alih berkeupayaan 5G. Simbol ‘bebola api’ yang digunakan oleh Snapdragon juga akan mendapat sentuhan baharu. Warna tema baharu turut diperkenalkan iaitu Midnight, Gunmetal, Nickel, Snapdragon Red dan emas.

    Warna emas kini akan digunakan untuk mewakili produk peringkat premium sahaja. Menurut Qualcomm, Snapdragon 8 Gen1 akan diperkenalkan secara rasmi pada Sidang Kemuncak Teknologi Snapdragon pada 30 November ini.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: GSMArena

     

    Artikel Terkini

    Malaysia negara kedua paling ketagih gajet di Asia pada 2024, luang masa 8 jam...

    Agensi kajian pemasaran antarabangsa Electronics Hub telah menerbitkan senarai untuk negara yang paling banyak menggunakan gajet dalam masa sehari secara purata (average...

    Fujifilm instax mini 99 dilancar di Malaysia: Kamera analog yang boleh cetak gambar berharga...

    Pada hari ini, Fujifilm Malaysia melancarkan model kamera analog segera (instant analog camera) yang terbaru dalam siri instax*1 iaitu instax mini 99....

    Siri iQOO Z9 5G dilancar di Malaysia: SD 7 Gen 1 & bateri 6,000mAh...

    Seperti khabar angin sebelum ini, iQOO Malaysia telah melancarkan dua model telefon pintar terbaru mereka untuk pasaran tempatan iaitu iQOO Z9 5G...

    KWSP umumkan Akaun 3, penstrukturan semula bermula 11 Mei 2024

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bersedia untuk mendedahkan Akaun 3 atau akaun Fleksibel pada 25 April hari ini, menandakan penstrukturan semula yang...

    AS akan haramkan TikTok jika ia tidak dilepaskan daripada syarikat China

    Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden telah menandatangani satu rang undang-undang yang akan mengharamkan penggunaan platform media sosial TikTok dalam negara itu,...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X