fbpx
More

    Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 dilancar: Cipset telefon 5G premium, sokong kelajuan internet 10Gbps

    Dalam acara Qualcomm Snapdragon Tech Summit 2021 pada hari ini, Qualcomm telah memperkenalkan cipset telefon pintar andalan terbaru iaitu Snapdragon 8 Gen 1 5G. Cipset tersebut bakal dilengkapi komponen tercanggih untuk rangkaian 5G, kecerdasan buatan (AI), gaming, fotografi, Wi-Fi dan Bluetooth.

    Snapdragon 8 Gen 1 akan dilengkapi modem Snapdragon X65 5G yang menyokong kelajuan internet sehingga 10 gigabit sesaat serta teknologi Qualcomm FastConnect 6900 Mobile Connectivity System untuk kelajuan Wi-Fi sehingga 3.6Gbps.

    Untuk kamera, ia menampilkan pemproses signal imej (ISP) 18-bit pertama untuk telefon pintar, di mana ia boleh merakam lebih banyak data sebanyak 4,000 kali ganda dengan kelajuan 3.2 gigapiksel sesaat. Ia turut menyokong rakaman video HDR10+, mod Bokeh Engine dan Always-On ISP.

    Bagi meningkatkan prestasi AI, cipset ini dilengkapi pemproses Qualcomm Hexagon untuk kelajuan tensor accelerator dan memori terkongsi (shared memory) sebanyak dua kali ganda berbanding Snapdragon 888. Ia boleh mengimbas suara pengguna untuk menilai tahap kesihatan sama ada mereka dijangkiti asma, kemurungan atau COVID-19. Qualcomm Sensing Hub generasi ketiga juga akan membenarkan lebih banyak pemprosesan data dengan penggunaan tenaga yang rendah.

    Untuk gaming pula, cipset ini dilengkapi unit pemproses grafik Qualcomm Adreno yang menawarkan prestasi janaan grafik sebanyak 30% dan penjimatan kuasa sebanyak 20% berbanding Snapdragon 888. Teknologi Adreno Frame Motion Engine pula menawarkan kadar bingkai yang lebih tinggi tanpa meningkatkan penggunaan kuasa, manakala Variable Rate Shading Pro membenarkan pembina untuk menghasilkan game yang lebih stabil.

    Daripada segi keselamatan, ini adalah cipset Snapdragon pertama yang dilengkapi Trust Management Engine dan Root of Trust untuk keselamatan yang lebih tinggi. Ia turut menyokong Android Ready SE yang boleh menyimpan data kunci kereta digital, lesen memandu dan banyak lagi dengan selamat.

    Teknologi audio pula terdiri daripada Bluetooth 5.2 dan Qualcomm aptX Lossless Technology untuk kualiti bunyi yang lebih jelas dalam setiap penggunaan. Qualcomm mengatakan jenama telefon yang bakal menawarkan cipset ini termasuklah Black Shark, HONOR, iQOO, Motorola, Nubia, OnePlus, OPPO, realme, Redmi, SHARP, Sony, vivo, Xiaomi dan ZTE.

    Beritahu kami di Facebook jika anda berminat untuk memiliki telefon dengan cipset ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Shopee lancarkan program Jaminan Tepat Masa untuk penghantaran barang bermula 6 Mei ini

    Shopee akan melancarkan inisiatif terbaharunya, program Jaminan Tepat Masa yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kebolehpercayaan penghantaran untuk pembeli dalam talian.

    Nothing Ear dan Ear (a) dilancar di Malaysia: Fon telinga wayarles lutsinar bermula RM479

    Nothing Malaysia telah memperkenalkan dua fon telinga wayarles baharu iaitu Nothing Ear dan Nothing Ear (a). Syarikat teknologi yang berpusat di London,...

    HONOR X7b 5G dilancar di Malaysia: Dimensity 6020, bateri 6,000mAh & kamera 108MP berharga...

    Memperkenalkan HONOR X7b 5G, telefon pintar yang berkuasa yang mentakrifkan semula prestasi mudah alih dan fotografi. Ia dilengkapi dengan RAM 16GB dan...

    nubia Neo 2 5G dilancar di Malaysia: Tampilkan ‘Dual Gaming Shoulder Triggers’ berharga RM999

    Siri nubia Neo melancarkan peranti andalan terbaharunya, nubia Neo 2 5G yang dicipta untuk memenuhi keperluan pemain kasual dan peminat dengan mengutamakan...

    TIME naik taraf Pakej MyKabel 100Mbps kepada 200Mbps, harga kekal pada RM69/bulan

    Awal bulan ini, TIME memberikan peningkatan Speed Boost secara percuma kepada beberapa pelanggan yang layak. Kini, terdapat satu lagi peningkatan baru dan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X