fbpx
More

    Qualcomm Snapdragons 8s Gen 3 dilancar, telefon pertama bakal diumum pada bulan Mac 2024

    Pada hari ini, Qualcomm telah melancarkan cipset baharu untuk telefon pintar andalan (flagship) Android iaitu Qualcomm Snapdragon 8s Gen 3. Dengan cipset baharu ini, Qualcomm menyasarkan ciri-ciri Snapdragon 8 Gen 3 yang canggih akan dilengkapi dalam lebih banyak telefon yang dijual pada harga lebih mampu milik.

    Pembaharuan yang disertakan dalam cipset ini termasuklah lebih banyak fungsi kecerdasan buatan janaan (generative AI), pemproses signal imej 18-bit yang sentiasa hidup (always-sensing ISP), prestasi gaming tinggi dengan Adreno GPU, hubungan pantas dengan modem X70 yang menyokong Wi-Fi 7 dan audio lossles berdefinisi tinggi.

    Spesifikasinya agak sama dengan Snapdragon 8 Gen 3, namun terdapat beberapa perbezaan kecil daripada segi CPU. Kedua-dua mempunyai lapan teras dengan teknologi Arm Cortex-X4, namun Snapdragon 8s Gen 3 mempunyai 1 teras utama + 4 teras prestasi + 3 teras kecekapan, berbeza dengan Snapdragon 8 Gen 3 yang mempunyai 1 teras utama + 5 teras prestasi + 2 teras kecekapan.

    Kelajuan clock juga berbeza di antara kedua-dua cipset, di mana Snapdragon 8s Gen 3 mempunyai kadar yang lebih rendah. Anda boleh lihat jadual berikut untuk butiran lanjut:

    Snapdragon 8s Gen 3Snapdragon 8 Gen 3
    Teras utama (Prime core)1x @ 3.0GHz1x @ 3.4GHz
    Teras prestasi (Performance core)4x @ 2.8GHz5x @ 3.2GHz
    Teras kecekapan (Efficiency core)3x @ 2.0GHz 2x @ 2.3GHz

    Cipset ini menyokong pelbagai model AI termasuklah model bahasa besar (large language models, LLM) seperti Baichuan-7B, Llama 2 dan Gemini Nano yang menyokong sehingga 10 bilion parameter. Ia membenarkan fungsi seperti pembantu virtual AI (AI virtual assistants) dan pembesaran gambar (photo expansion).

    Daripada segi kamera, Snapdragon 8s Gen 3 hanya menyokong rakaman video sehingga 4K 60fps sahaja, lebih rendah daripada 8K 30 fps dalam Snapdragon 8 Gen 3. Untuk rakaman gerak perlahan, Snapdragon 8s Gen 3 boleh merekod dalam resolusi sehingga 1080p pada kadar 240fps, berbeza dengan 4K 120fps pada Snapdragon 8 Gen 3.

    Selain daripada perbezaan di atas, Snapdragon 8s Gen 3 mempunyai spesifikasi dan fungsi yang serupa dengan Snapdragon 8 Gen 3. Qualcomm sudah mengesahkan bahawa jenama yang akan menghasilkan telefon dengan cipset ini termasuklah HONOR, iQOO, realme, Redmi dan Xiaomi.

    Telefon pertama yang dilengkapi cipset ini akan diumumkan seawal bulan ini. Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengannya dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    KWSP bakal umumkan Akaun 3 pada hari ini sebagai Akaun Fleksibel

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bersedia untuk mendedahkan Akaun 3 atau akaun Fleksibel pada 25 April hari ini, menandakan penstrukturan semula yang...

    AS akan haramkan TikTok jika ia tidak dilepaskan daripada syarikat China

    Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden telah menandatangani satu rang undang-undang yang akan mengharamkan penggunaan platform media sosial TikTok dalam negara itu,...

    Qualcomm umumkan Snapdragon X Plus, cipset komputer riba berasaskan ARM

    Qualcomm Technologies, Inc. memperkenalkan Snapdragon X Plus, mengembangkan portfolio platform siri Snapdragon X yang terkenal. Snapdragon X Plus adalah CPU Qualcomm Oryon...

    WhatsApp sedang uji ciri berkongsi fail tanpa sambungan internet

    WhatsApp sedang bersiap untuk kemas kini penting yang satu memberi tumpuan kepada membolehkan perkongsian fail melalui rangkaian tempatan dan menambah ciri mengambil...

    CelcomDigi perkenalkan pakej “roaming” khas untuk jemaah umrah dan haji

    Syarikat telekomunikasi CelcomDigi kini memperkenalkan pakej perayauan baharu Hajj Roaming Pass yang dikhaskan untuk para pelanggan yang ingin menunaikan ibadat haji atau...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X