fbpx
More

    Samsung Galaxy A52 dan Galaxy A72 tampilkan skrin “flagship” pada harga mampu milik

    Sering kali, skrin telefon pintar yang cantik dengan kadar segar semula (refresh rate) pantas hanya dikhaskan untuk telefon kelas andalan (flagship), dijual pada harga yang sangat mahal. Walau bagaimanapun, kini anda tidak perlu berbelanja besar untuk mendapatkan skrin telefon bermutu tinggi kerana Samsung Galaxy A52 dan Samsung Galaxy A72 menampilkan skrin yang sangat cantik namun dijual pada harga yang jauh lebih murah daripada telefon andalan.

    Galaxy A52 dan Galaxy A72 mempunyai skrin dengan kadar segar semula 90Hz. Kadar segar semula merujuk kepada berapa kali imej boleh berubah atau ‘disegar semula’ (refreshes) pada skrin telefon dalam tempoh satu saat. 90Hz bermaksud skrin ini mampu untuk mengubah imej 90 kali dalam satu saat dan ini membuatkan pengalaman meleret pada skrin sangat pantas dan lebih sedap mata memandang.

    Galaxy A52 dan Galaxy A72 menampilkan skrin bermutu tinggi pada harga yang lebih murah berbanding telefon andalan

    Ini bermaksud setiap kali anda meleret ke bawah sewaktu melayari media sosial atau membaca laman web, anda boleh mengalami penggunaan yang sangat lancar kerana skrin boleh mengubahkan imej yang dipaparkan pada kadar yang tinggi.

    Selain itu, skrin 90Hz juga akan mendatangkan manfaat yang besar sewaktu gaming kerana ia membenarkan anda untuk bertindak balas dengan lebih pantas berbanding musuh yang mempunyai skrin dengan kadar segar semula lebih rendah. Fungsi ini sebenarnya memang ditekankan oleh penggiat e-sukan professional kerana kadar skrin yang lebih pantas akan mendatangkan lebih banyak kelebihan.

    Jika anda bukan gamer yang kompetitif sekali pun, game yang dimain secara berseorangan akan nampak jauh lebih lancar pada skrin 90Hz, membuatkan pengalaman gaming anda lebih seronok.

    Galaxy A52 dan Galaxy A72 boleh menghasilkan imej yang sangat berwarna

    Selain kadar pantas, skrin Galaxy A52 dan Galaxy A72 juga dilengkapi teknologi Super AMOLED yang boleh menghasilkan warna terang dan pekat dalam resolusi Full HD+ (1080×2400). 

    Ia juga mempunyai nisbah kontras (contrast ratio) yang tinggi sebanyak 1,000,000:1. Ini bermasuk sebarang perbezaan di antara warna terang dan gelap akan nampak lebih ketara, membuatkan imej yang dipaparkan nampak lebih berwarna-warni.

    Walaupun sekadar 90Hz, teknologi skrin AMOLED ini membuatkannya nampak sama dengan skrin sepantas 120Hz. Badan pengiktirafan dari Switzerland, Societe Generale de Surveillance (SGS), telah mengesahkan bahawa leretan imej (image drag) dalam skrin AMOLED 90Hz adalah sependek 0.7mm hingga 0.9mm dengan masa tindak balas MPRT (moving picture response time) sepantas 14 milisaat, membuatkannya setaraf dengan skrin 120Hz LCD. Atas teknologi ini, skrin AMOLED 90Hz telah disahkan sebagai Seamless (Lancar) oleh SGS.

    Jika anda ingin menggunakan skrin telefon ini di bawah cahaya terang pun tiada masalah kerana ia mempunyai kadar nits sebanyak 800nit yang menjanjikan keterangan (brightness) cukup walaupun di bawah matahari terik. Malah, ini merupakan keterangan tertinggi dalam sejarah Galaxy A dan akan memudahkan anda untuk menggunakan skrin ini di mana sahaja.

    Skrin bertaraf andalan ini boleh didapati dalam Galaxy A52 yang dijual pada harga RM1,499 manakala Galaxy A72 pula dijual pada harga RM1,899. Pelanggan yang membeli mana-mana telefon ini sebelum 30 April 2021 bakal menerima sarung Clear Standing Cover (bernilai RM109) secara percuma.

    Samsung Malaysia juga mengadakan tawaran khas untuk pelanggan yang ingin menukarkan telefon lama mereka kepada Galaxy A52 atau Galaxy A72, di mana mereka boleh mendapatkan tambahan RM100 di atas nilai pertukaran (trade-in value) telefon lama. Layari laman web Samsung Malaysia untuk maklumat lanjut tentang promosi Galaxy A52 dan Galaxy A72.

    Beritahu kami di Facebook jika anda akan membeli mana-mana di antara dua peranti menarik ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Siri iQOO Z9 5G dilancar di Malaysia: SD 7 Gen 1 & bateri 6,000mAh...

    Seperti khabar angin sebelum ini, iQOO Malaysia telah melancarkan dua model telefon pintar terbaru mereka untuk pasaran tempatan iaitu iQOO Z9 5G...

    KWSP umumkan Akaun 3, penstrukturan semula bermula 11 Mei 2024

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bersedia untuk mendedahkan Akaun 3 atau akaun Fleksibel pada 25 April hari ini, menandakan penstrukturan semula yang...

    AS akan haramkan TikTok jika ia tidak dilepaskan daripada syarikat China

    Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden telah menandatangani satu rang undang-undang yang akan mengharamkan penggunaan platform media sosial TikTok dalam negara itu,...

    Qualcomm umumkan Snapdragon X Plus, cipset komputer riba berasaskan ARM

    Qualcomm Technologies, Inc. memperkenalkan Snapdragon X Plus, mengembangkan portfolio platform siri Snapdragon X yang terkenal. Snapdragon X Plus adalah CPU Qualcomm Oryon...

    WhatsApp sedang uji ciri berkongsi fail tanpa sambungan internet

    WhatsApp sedang bersiap untuk kemas kini penting yang satu memberi tumpuan kepada membolehkan perkongsian fail melalui rangkaian tempatan dan menambah ciri mengambil...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured