fbpx
More

    Samsung Malaysia lancarkan program Solve for Tomorrow 2022 untuk pembangunan STEM

    Solve for Tomorrow kini kembali buat kali ketiga secara berturut-turut pada tahun ini di mana Pelajar tingkatan satu dan dua boleh menghantar permohonan mereka sehingga 23 September. Pelajar perlu menerangkan isu dan menyediakan penyelesaian STEM (Sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik) merentas tiga tema utama iaitu Pendidikan & Pembelajaran, Kelestarian & Alam Sekitar serta Kesihatan & Kesejahteraan.

    Samsung Malaysia melibatkan empat pemimpin inspirasi iaitu Norhailmi Abdul Mutalib, Cheryl Ann Fernando, Vinesh Sinha dan Rocyie Wong yang telah memainkan peranan STEM terkemuka di Malaysia. Pemimpin dan pakar profesional yang terlibat bekerjasama dengan pelajar untuk membimbing sepanjang proses idea dan hasil projek mereka. 

    Sarjana Sains Sekolah Menengah, Norhailmi Abdul Mutalib berkata STEM adalah sesuatu yang dekat di hati. Beliau terpaksa melakukan apa yang diperlukan untuk kekal minat terhadap pendidikan di mana perjalanannye di TikTok bermula. Beliau mengubah suai pendekatan untuk mendidik pelajar dan rakyat Malaysia.

    Ketua Pegawai Eksekutif, Pemimpin GSL, Cheryl Ann Fernando berkata “Saya mendaftar dengan Teach for Malaysia dan memulakan perjalanan yang memberikan saya perspektif baharu tentang pendidikan di Malaysia. Saya kini menerajui PEMIMPIN GSL sebagai satu inisiatif untuk memperkasakan pemimpin sekolah Malaysia dalam menerajui transformasi sekolah yang positif.”

    “Pengembaraan saya bermula melalui pembangunan sains di sebalik pengambilan sisa minyak daripada industri makanan di Malaysia dan mengubahnya menjadi biofuel untuk mengurangkan pelepasan karbon. Evolusi dan teknologi terkini membawa saya menjadi penerima anugerah Forbes 30 Bawah 30 di Asia dalam  Industri, Pembuatan & Tenaga pada 2018. Saya berharap ia akan memberi inspirasi kepada kumpulan individu seterusnya untuk berkembang maju dalam ruang STEM.” kata Vinesh Sinha, Ketua Pegawai Eksekutif & Pengasas FatHopes Energy.

    Menurut Pakar Pemakanan Holistik Bertauliah, Rocyie Wong mengatakan STEM agak berbeza dalam kehidupannya. Beliau menggunakan teknologi untuk mewujudkan ruang empati untuk orang yang mempunyai masalah kulit. Kempen positif badan yang dilancarkan turut mendapat sambutan yang sangat baik dalam masa kurang daripada sebulan. Kemudian, beliau membangunkan kumpulan sokongan dalam talian dan dalam rancangan untuk bercabang ke perairan antarabangsa.

    Anda boleh lawati laman web Samsung mengenai Solve for Tomorrow dan klik di sini untuk menjadi salah seorang seperti pemimpin di atas. Beri pendapat anda di Facebook dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    HONOR Band 9 dilancar di Malaysia: Jam tangan pintar dengan skrin AMOLED 1.57″ berharga...

    HONOR Malaysia telah melancarkan jam tangan pintar terbaru iaitu HONOR Band 9. Ia menampilkan skrin AMOLED berukuran 1.57 inci dengan kadar segar...

    Acer Malaysia lancarkan desktop, monitor dwi-paparan dan projektor bermula RM1,699

    Acer Malaysia hari ini melancarkan barisan komputer desktop, monitor dwi-paparan mudah alih dan sebuah projektor yang direka untuk meningkatkan kelancaran alir kerja...

    HONOR Pad 9 5G dilancar di Malaysia: Tablet 12.1 inci dengan skrin 2.5K bermula...

    HONOR Malaysia telah melancarkan tabletnya yang terbaru iaitu HONOR Pad 9 5G. Sebagai tablet kelas pertengahan, ia dilengkapi skrin berukuran 12.1 inci...

    HONOR MagicBook X 16 2024 rasmi di Malaysia dengan Intel i5-12450H, skrin 16″ berharga...

    Selain telefon pintar dan tablet, komputer riba HONOR MagicBook X 16 2024 juga dilancarkan untuk pasaran Malaysia. Ia dilengkapi dengan pemproses Intel...

    Shopee lancarkan program Jaminan Tepat Masa untuk penghantaran barang bermula 6 Mei ini

    Shopee akan melancarkan inisiatif terbaharunya, program Jaminan Tepat Masa yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kebolehpercayaan penghantaran untuk pembeli dalam talian.

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X