fbpx
More

    Samsung, Tesla & Hyundai bekerjasama, tingkatkan pengalaman SmartThings

    Samsung Electronics Co., Ltd. telah mendedahkan penyepaduan perkhidmatan dengan Tesla yang akan dipamerkan di Consumer Electronics Show (CES) 2024, meningkatkan ketersambungan antara SmartThings Energy dan pelbagai produk Tesla termasuk bateri rumah Powerwall, Solar Inverter, penyelesaian pengecasan Wall Connector dan kenderaan elektrik (EVs).

    Dengan menggunakan API terbuka Tesla, kerjasama ini bertujuan memberikan pengguna pengalaman rumah yang lebih mudah dan lancar. Pengguna kini boleh mengurus dan memantau status tenaga di rumah melalui SmartThings Energy dan peranti Samsung, selain daripada aplikasi Tesla.

    Penyepaduan ini membolehkan SmartThings Energy untuk memaparkan maklumat masa nyata tentang pengeluaran, penyimpanan dan penggunaan tenaga yang berkaitan dengan produk Tesla, meningkatkan kesediaan pengguna terhadap gangguan bekalan tenaga.

    Kerjasama ini juga membawa kemampuan SmartThings Energy untuk menyelaraskan dengan fungsi “Storm Watch” pada Powerwall Tesla, memberi amaran kepada pengguna melalui SmartThings di TV dan peranti mudah alih sekiranya berlaku keadaan cuaca yang melampau.

    Pengguna boleh mengaktifkan Mod Tenaga AI untuk mengoptimumkan baki tenaga sandaran yang disimpan dalam Tesla Powerwall semasa gangguan bekalan elektrik. Penggunaan API Tesla oleh Samsung sejajar dengan projek Net Zero Homenya, menunjukkan komitmen untuk maju dalam ruang teknologi rumah pintar.

    Dalam satu lagi perkongsian penting, Samsung telah bergabung tenaga dengan Hyundai Motor Group untuk mengembangkan platform SmartThings untuk menyokong kereta terhubung termasuk kenderaan elektrik. Kerjasama itu berikutan Memorandum Persefahaman yang ditandatangani pada 3 Januari bertujuan untuk menyepadukan pengalaman rumah pintar dan kereta bersambung.

    Melalui platform SmartThings, pengguna kini boleh melakukan tindakan yang berkaitan dengan kereta mereka semasa berada di rumah dan mengawal peralatan rumah melalui kenderaan mereka. Kerjasama itu juga termasuk pembangunan perkhidmatan Rumah-ke-Kereta dan Kereta-ke-Rumah, memberikan pengguna pengalaman yang lancar merentasi kedua-dua persekitaran rumah dan kereta.

    Perkhidmatan pengurusan tenaga rumah bersepadu membolehkan pengguna memantau penggunaan tenaga di rumah mereka, termasuk data berkaitan EV sambil menawarkan masa pengecasan optimum berdasarkan faktor seperti harga, program tindak balas permintaan kuasa dan pelepasan karbon khusus masa.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Sony Xperia 10 VI dilancar: Telefon pertengahan dengan skrin OLED 21:9, SD 6 Gen...

    Selain melancarkan telefon pintar andalan Xperia 1 VI pada hari ini, Sony turut melancarkan telefon pintar kelas pertengahan Sony Xperia 10 VI....

    Sony Xperia 1 VI dilancar: SD 8 Gen 3, OLED 120Hz, kamera dengan zum...

    Sony telah melancarkan telefon pintar andalannya (flagship) yang terbaru iaitu Sony Xperia 1 VI. Seperti telefon-telefon Xperia 1 sebelum ini, ia mempunyai...

    Xiaomi Pad 6S Pro 12.4 dilancar di Malaysia: Skrin 3K 144Hz, bateri 10,000mAh, cas...

    Pada hari ini, Xiaomi Malaysia melancarkan Xiaomi Pad 6S Pro 12.4 iaitu sebuah tablet besar dengan skrin berukuran 12.4 inci dan boleh...

    Apple sekat lebih ~RM33 bilion dalam percubaan penipuan menerusi App Store

    Dalam tempoh empat tahun (2020-2023), Apple mengatakan bahawa mereka telah menghalang lebih $7 bilion (~RM33 bilion) dalam transaksi penipuan, menyekat 375,000 aplikasi...

    Ini adalah senarai ciri AI yang diumumkan pada acara Google I/O 2024

    Pada acara Google I/O, Google turut memperkenalkan beberapa kemas kini baharu pada Gemini AI. Terdapat versi Gemini 1.5 Flash baharu, Gemma 2,...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X