fbpx
More

    Sony Xperia 1 IV 5G dilancar: SD 8 Gen 1, kamera 4K 120fps, OLED 4K 120Hz bermula ~RM6,470

    Sony telah melancarkan telefon pintar andalan terbaharu di Jepun iaitu Sony Xperia 1 IV dan seperti model Xperia 1 sebelumnya, telefon ini dilengkapi pelbagai spesifikasi yang dikhaskan untuk pengalaman kamera terbaik.

    Xperia 1 IV mempunyai kamera utama 12MP dengan sensor 1/1.7 inci dan penstabilan imej optikal (OIS), kamera ultra-lebar 12MP dan kamera telefoto 12MP dengan OIS dan AF. Untuk kebolehan zum, Xperia 1 IV kini mempunyai kamera telefoto yang boleh melakukan zum optikal daripada 85mm ke 125mm atau 3.5x hingga 5x.

    Butang shutter juga masih dikekalkan dalam Xperia 1 IV. Butang ini bertindak seperti shutter dalam kamera sebenar, di mana pengguna boleh menekan separuh untuk memfokus dan menekan penuh untuk mengambil gambar.

    Fungsi kamera yang ditawarkan dalam kamera telefon ini termasuklah rakaman video 4K pada kadar 120fps, penstabilan Optical SteadyShot dengan FlawlessEye, autofokus EyeAF dam penjejakan objek dalam masa nyata. Ia juga boleh mengambil 20 gambar sesaat sambil mengaktifkan AF/AE dan HDR.

    Untuk swafoto pula, ia mempunyai kamera hadapan 12MP dengan sensor ExmorRS 1/2.9 inci yang membenarkan rakaman 4K HDR pada kadar 30fps.

    Spesifikasi lain dalam telefon ini terdiri daripada komponen tercanggih, seperti skrin AMOLED berukuran 6.5 inci dengan resolusi 4K, nisbah aspek 21:9, kadar segar semula 120Hz dan kecerahan 50% lebih tinggi berbanding Xperia 1 III, cipset Snapdragon 8 Gen 1, RAM 12GB dan storan 256GB atau 512GB.

    Baterinya berkapasiti 5,000mAh dan ia menyokong pengecasan pantas 30W yang boleh mengecas 50% dalam masa setengah jam. Perlu diingati bahawa Xperia 1 IV tidak akan disertakan bersama pengecas, menjadikannya telefon Xperia 1 pertama yang dijual sedemikian.

    Telefon ini turut dilengkapi bicu audio 3.5mm dan pembesar suara stereo yang diarah ke hadapan. Untuk sistem audio wayarles, ia menyokong teknologi Bluetoothe LE Audio, LDAC dan 360 Reality Audio dalam lebih banyak aplikasi.

    Skrinnya dibina dengan kaca Gorilla Glass Victus manakala badannya mempunyai rating kalis air IP68/IPX5. Sistem operasinya adalah Android 12 versi asal (stock).

    Sony Xperia 1 IV akan dijual pada harga EUR1,400 (~RM6,470) di Eropah. Harga untuk pasaran Malaysia masih belum diketahui, namun Sony mengatakan telefon ini akan mula dijual di sini bermula bulan Julai 2022. Layari laman web Sony Malaysia untuk maklumat lanjut.

    Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan Xperia 1 IV dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    MediaTek Dimensity 6300 diumum, cipset 5G untuk telefon pintar segmen pertengahan

    MediaTek menawarkan pasaran telefon segmen pertengahan dengan cipset Dimensity 6300 5G terbaharu. Cip ini dihasilkan dengan proses 6nm dan menawarkan peningkatan sederhana...

    vivo V30e dengan SD 6 Gen 1, skrin 120Hz bakal dilancarkan pada 2 Mei...

    Mengikut pengumuman rasmi, vivo akan memperkenalkan vivo V30e di India pada 2 Mei 2024. Peranti ini dijangka menggunakan paparan AMOLED melengkung 6.78...

    Blackview Hero 10 mungkin jadi telefon boleh lipat paling murah di dunia

    nubia Flip 5G yang dilancarkan awal bulan ini dengan harga RM2,499 merupakan telefon boleh lipat paling murah dalam pasaran. Namun, itu tidak...

    Maybank bakal gantikan pemberitahuan SMS kepada pop timbul aplikasi bermula 22 April ini

    Maybank mengumumkan bahawa ia akan melaksanakan dasar pemberitahuan baharu mulai 22 April 2024 dan akan menggunakan pemberitahuan pop timbul aplikasi (APP) untuk...

    Polis: Orang ramai diingatkan berwaspada tentang kecurian data menggunakan kod QR

    Polis memberi amaran kepada orang ramai tentang strategi pancingan data baharu di mana penipu menyampaikan hadiah seperti botol air dengan kod QR...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X