fbpx
More

    SPR melarang penggunaan telefon bimbit ketika mengundi

    Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melarang pengundi daripada menggunakan telefon bimbit semasa mengundi. Pengundi hanya boleh meletakkan telefon bimbit mereka di meja pengarah pengundian sebelum menandakan undi mereka.

    Terdahulu, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sering menyebut bahawa pengundi menerima rasuah daripada parti yang mereka undi selepas mereka mengambil gambar menggunakan telefon bimbit semasa mengundi untuk membuktikan parti yang mereka undi.

    Justeru, adalah dipercayai langkah melarang penggunaan telefon bimbit semasa mengundi adalah untuk mengurangkan rasuah dalam pilihan raya. Disertakan juga 10 langkah yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya untuk mengundi dalam kirimannya di Facebook hari ini.

    Langkah 1: Masuk ke bilik mengundi setelah mendapat kebenaran daripada polis yang ditempatkan di pintu masuk bilik mengundi.

    Langkah 2: Serahkan MyKad atau ID dan Senarai Semak Pemilih (jika ada) kepada Kerani Pengundian Pertama. Tunjukkan kedua-dua tangan untuk diperiksa oleh kerani mengundi pertama.

    Langkah 3: Kerani Pengundian Pertama akan menyerahkan MyKad atau ID kepada Kerani Pengundian Kedua untuk pengesahan. Pastikan nama dan nombor MyKad yang dipanggil oleh Kerani Pengundian Pertama adalah betul.

    Langkah 4: Beralih ke hadapan kerani mengundi kedua dan di bawah arahan kerani mengundi kedua, celupkan jari telunjuk tangan kiri ke dalam botol dakwat. Dengan jari telunjuk anda dicelup dalam dakwat, kerani pengundian pertama akan menulis nama anda pada daftar pemilih.

    Langkah 5: Daripada kerani mengundi ke-3, dapatkan undi.

    Langkah 6: Beralih ke meja pengarah pengundian dan letakkan telefon.

    Langkah 7: Pergi ke kotak undi dan gunakan pen untuk lukis X dalam kotak kosong di sebelah simbol undi dan calon.

    Langkah 8: Masukkan undi ke dalam peti undi yang betul.

    Langkah 9: Pergi ke meja pengarah pengundian dan dapatkan semula telefon anda.

    Langkah 10: Keluar dari bilik mengundi sebaik sahaja anda selesai mengundi.

    Pengundian awal akan diadakan di negara kita pada 15 November manakala undian seluruh Malaysia akan diadakan pada 19 November. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: NST

     

    Artikel Terkini

    Harga Infinix GT 20 Pro 5G untuk pasaran Malaysia didedah bermula RM1,299

    Infinix GT 20 Pro 5G yang akan dilancarkan di Malaysia pada 2 Mei ini tetapi butiran lanjut masih belum didedahkan oleh syarikat...

    Google Play Store kini boleh memuat turun dua aplikasi serentak

    Baru-baru ini, Google telah memperkenalkan peningkatan kecil namun ketara pada Google Play Store yang membolehkan pengguna memuat turun dua aplikasi serentak pada...

    Pengguna TNG eWallet dan MyPB kini boleh buat pembayaran QR melalui Alipay+ di Hong...

    Pengguna Touch ‘n Go eWallet (TNG eWallet) dan MyPB oleh Public Bank Berhad kini berpeluang untuk membuat pembayaran QR dengan lancar di...

    Shopee ingatkan anda supaya waspada dengan sebarang mesej yang minta maklumat peribadi

    Platform e-dagang popular, Shopee, ingin mengingatkan anda supaya kekal berwaspada terhadap sebarang mesej atau SMS yang meminta maklumat peribadi anda. Peringatan ini...

    AmBank akan lancarkan kemas kini baharu untuk aplikasi AmOnline pada Mei ini

    Jika anda mempunyai akaun AmBank, anda perlu mengambil perhatian lanjut mengenai berita ini. Untuk makluman anda, AmBank merancang untuk menaik taraf aplikasi...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X