fbpx
More

    Tapway bakal hasilkan sistem AI pada plaza tol di Malaysia, imbas nombor plat untuk pembayaran

    Chee How Lim yang merupakan jurutera aeroangkasa di Malaysia telah berjaya menubuhkan syarikat Tapway. Syarikatnya sedang mengusahakan gelombang pengimbas komputer dan penggunaan AI di Asia Tenggara.

    Pengendali lebuh raya bertol terbesar di Malaysia, PLUS, mahu mengurangkan kesesakan bagi lebih 1.5 juta pengguna hariannya. Pelan nasional meminta pihak PLUS membolehkan trafik kereta, teksi, bas dan lori bergerak dengan lancar merentasi berbilang lorong tetapi ianya menimbulkan beberapa cabaran besar.

    Perisian VehicleTrack Tapway berfungsi dalam semua keadaan cahaya dan cuaca dengan ketepatan 97 peratus yang konsisten. Dengan menggunakan NVIDIA Triton Inference Server, GPU tersebut boleh mengurus sehingga 50 strim video serentak.

    PLUS telah memasang 577 kamera setakat ini dan merancang untuk menambahnya lagi kepada hampir 900 di 92 plaza tol untuk memenuhi matlamatnya bagi kelancaran lalu lintas. Untuk spesifikasi, sistem bergantung pada model AI pintar yang dilatih dalam perisian awan (cloud) pada rangkaian GPU Teras Tensor NVIDIA A100 dan V100.

    Mereka menggunakan set data sehingga 100,000 imej untuk menyediakan model baharu bagi pelanggan Tapway dalam beberapa jam di mana ia merupakan peningkatan besar pada sistem berasaskan CPU yang mengambil masa beberapa hari.

    Menariknya, model tersebut boleh memproses sehingga 28,800 imej seminit pada pelayan (server) menggunakan GPU NVIDIA A10, A30 dan T4. Tapway menggunakan kit pembangunan perisian NVIDIA DeepStream untuk membina aplikasi pengimbas komputernya, NVIDIA TensorRT untuk memastikan model AI-nya pantas dan Triton untuk kegunaan polis trafik.

    Februari lalu, Tapway secara rasmi menjadi rakan kongsi kepada NVIDIA Metropolis. Program ini memberikan akses kepada syarikatnya dalam analisis video pintar akses awal kepada teknologi dan kepakaran. Sejak permulaannya pada 2014, Tapway telah menggunakan 3,000 pengesan di 500 lokasi di seluruh Malaysia dan Singapura.

    Selain itu, mereka juga membantu pusat membeli-belah dan peruncit memahami tabiat membeli-belah pelanggan. Kini, syarikatnya sedang bersiap sedia untuk membantu pengeluar seperti pembuat kereta dan pengeluar minyak sawit rantau ini memeriksa produk untuk kawalan kualiti.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan nantikan berita seterusnya bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia. 

    Sumber: Nvidia

     

    Artikel Terkini

    vivo Y18 rasmi dengan skrin paling terang dalam segmen permulaan, penarafan IP54 bermula ~RM511

    vivo baru sahaja memperkenalkan model telefon pintar Y18 baharu di India. vivo Y18 merupakan telefon pintar dalam segmen permulaan yang memuatkan beberapa...

    Siri Xiaomi Pad 7 akan dilancarkan Oktober ini, boleh ‘plug and play’ dengan EV...

    Xiaomi mungkin bersiap sedia untuk pelancaran beberapa peranti perdana pada Oktober ini termasuk siri tablet perdana baharunya, siri Xiaomi Pad 7. Barisan...

    Nokia 3210 yang ikonik pada 90-an kini diberi nafas baharu dengan 4G

    HMD Global yang merupakan syarikat di sebalik peranti Nokia sedang melakar nostalgia. Menjelang pelancaran semula Nokia 6310, HMD Global kini juga sedang...

    Xiaomi 15 akan jadi peranti pertama dengan Snapdragon 8 Gen 4, bakal dilancar Oktober...

    Minggu lepas, satu laporan mendakwa bahawa Xiaomi mempunyai hak pelancaran pertama eksklusif untuk cipset Qualcomm Snapdragon 8 Gen 4 yang akan datang....

    Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) rasmi di Malaysia: Skrin 10.4″, sokong S Pen...

    Samsung Malaysia mengumumkan bahawa tablet Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) telah tiba di pasaran Malaysia secara rasmi dengan memori RAM 4GB...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X