fbpx
More

    TikTok Malaysia sediakan platform khas mengajar pengguna tentang PRU15

    Platform media sosial popular TikTok telah melancarkan kempen #BeliaSediaUndi yang bertujuan untuk mendidik, memperkasakan dan mempersiapkan pengundi dengan maklumat penting menjelang Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) yang akan datang.

    Berikutan penurunan umur minimum pengundi daripada 21 kepada 18 tahun, Malaysia dijangka akan menerima tambahan 5.8 juta individu yang akan mengundi buat kali pertama pada PRU15. Oleh yang demikian, kempen #BeliaSediaUndi ingin bantu golongan muda ini untuk membuat keputusan termaklum apabila mereka mencabut undi nanti.

    Dalam kempen ini, TikTok menubuhkan Panduan Khas PRU15 iaitu sebuah laman mikro berkaitan pilihan raya yang boleh diakses apabila pengguna mencari istilah tertentu dalam sepanduk carian (search banner), seperti “Belia Sedia Undi”, “GE15”, “PRU15”, “Malaysia Elections” atau “Pilihan Raya”.

    Antara maklumat yang diberikan dalam panduan ini adalah siapa yang layak mengundi, waktu mengundi dan cara mengundi. Ia juga mempunyai kira detik ke hari PRU15 bagi mengingatkan hak para pengguna untuk menentukan masa depan negara.

    TikTok juga bekerjasama dengan agensi berita antarabangsa Agence France-Presse (AFP) bagi membendung penularan maklumat palsu dan salah dalam platform tersebut. Sekiranya pengguna menjumpai sebarang kandungan berbahaya atau palsu, mereka boleh melaporkannya kepada TikTok untuk tindakan lanjut.

    Selain itu, TikTok akan menganjurkan acara himpunan bersama Pusat Kajian Media – MENTION, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 9 November 2022 bagi berkongsi pemahanan yang lebih mendalam mengenai literasi digital dan panduan PRU15.

    Dalam pada itu, TikTok menegaskan bahawa akaun kerajaan, ahli politik dan parti politik tidak mempunyai akses kepada ciri pengiklanan TikTok, termasuklah pemberian hadiah, pemberian tip dan e-dagang. Mereka juga tidak boleh berkongsi video meminta derma atau membawa pengguna ke halaman derma di laman web mereka.

    Langkah ini diambil supaya orang ramai berpeluang membincangkan isu penting, di samping melindungi ruang kreatif dan selamat dalam TikTok.

    Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    CMF mungkin keluarkan telefon pintar mesra bajet dengan nama CMF Phone (1)

    Sub-jenama Nothing, CMF sedang menumpukan segmen pasaran yang mampu milik, selepas melancarkan peranti audio, jam pintar dan pengecas. Baru-baru ini, desas-desus baharu...

    Google Wallet kini sokong transaksi tanpa tunai Kad Maybank

    Penambahan sokongan Maybank untuk Google Wallet sememangnya satu perkembangan yang ketara terutamanya bagi pengguna di Malaysia. Ia memperluaskan kebolehcapaian dan kemudahan pembayaran...

    Dapatkan TV QLED 75 inci Samsung dengan diskaun 50% dan banyak lagi promosi sempena...

    Dalam masa dua hari lagi, Samsung Malaysia akan mengadakan promosi Super Brand Day di Lazada. Untuk mereka yang tidak mengetahuinya, ini adalah...

    Google Pixel 8a dilancar: Cipset Tensor G3, paparan 120Hz bermula ~RM2,368

    Hari ini, Google secara rasmi telah melancarkan telefon pintar Pixel 8a yang akan mula dijual di Amerika Syarikat pada 14 Mei 2024. Google...

    Tivoli Audio dilancar di Malaysia: Barisan pembesar suara premium bermula RM1,099

    Pada hari ini, jenama produk audio premium Tivoli Audio melancarkan rangkaian produk audionya yang pertama untuk pasaran Malaysia, terdiri daripada 13 jenis...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X