fbpx
More

    TM: Sambungan internet yang lemah di rumah mungkin disebabkan masalah pemasangan

    Isu capaian internet lemah yang sering dialami oleh pelanggan Unifi berkemungkinan besar disebabkan oleh penyediaan perkhidmatan pemasangan di rumah, kata ketua Perkhidmatan Pelanggan Telekom Malaysia (TM), Lolita Mohamed Suffian.

    Beliau berkata ia boleh jadi sama ada lokasi peranti jalur lebar di rumah, zon mati WiFi disebabkan susun atur rumah atau bilangan dan jenis peranti yang disambungkan ke WiFi. Tambahnya, TM memahami keperluan yang semakin meningkat untuk masyarakat menggunakan internet bagi menghadiri kelas dalam talian atau bekerja dari rumah selepas negara dilanda pandemik COVID-19.

    Jumlah pelanggan Unifi meningkat sebanyak 22 peratus kepada 2.85 juta orang. Untuk meningkatkan lagi pengalaman WiFi di rumah, pelanggan mesti mengambil beberapa langkah termasuk mengalihkan penghala ke bahagian rumah di mana kebanyakan masa dihabiskan.

    Sebagai contoh, jika seseorang sentiasa berada di ruang tamu, maka penghala harus diletakkan di sana. Selain itu, pastikan penghala tidak berada di dalam bilik tertutup atau berhampiran permukaan pemantul atau logam untuk mengoptimumkan sambungan WiFi.

    Lolita juga menggesa pelanggan untuk mengelak daripada meletakkan penghala berhampiran peranti yang menghasilkan gangguan elektromagnet seperti telefon tanpa wayar, monitor bayi, ketuhar gelombang mikro atau peralatan jalur lebar bertindih kerana ini boleh menyebabkan penghala menjadi terlalu panas dan menjadi kurang cekap.

    Pelanggan juga boleh membeli mesh kerana kebanyakan rumah di Malaysia adalah dua tingkat. Mesh tambahan boleh mengembangkan liputan WiFi. Bagi mengoptimumkan pengalaman WiFi, Lolita berkata Unifi kini menawarkan pelbagai alat tambah mesh daripada serendah RM15 sebulan berdasarkan bilangan peranti yang digunakan dan saiz rumah.

    Selain itu, semua pelanggan Unifi baharu dengan kapasiti 100Mbps dan ke atas akan menerima penghala WiFi 6 untuk memastikan mereka mempunyai isyarat WiFi terbaik di rumah. Bagi pelanggan sedia ada yang mengalami liputan internet yang lemah, penggantian kepada penghala WiFi 6 akan disediakan.

    TM juga secara proaktif menukar peralatan pelanggan sedia ada yang mungkin mengalami masalah internet secara berkala disebabkan penghala mereka. Unifi Elite yang merupakan pakar WiFi juga boleh datang ke rumah anda untuk menyemak dan menasihati cara untuk mengoptimumkan dan menambah baik pengalaman WiFi anda.

    Maklumat lanjut tentang cara meningkatkan liputan WiFI dan tawaran Unifi boleh didapati di laman rasmi unifi, aplikasi myunifi dan di TMpoint. Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: BERNAMA

     

    Artikel Terkini

    AEON Bank bakal lancarkan Kad Debit-i Visa pada akhir suku kedua 2024

    AEON Bank telah mendedahkan kerjasama dengan Visa untuk memperkenalkan kad debit yang direka khas untuk pemegang akaunnya yang dikenali sebagai Kad Debit-i...

    YouTube perkenal ciri AI “Jump Ahead”, tontonan terus ke bahagian menarik video

    YouTube telah melancarkan ciri baharu yang dipanggil Jump Ahead (Langkau Kedepan) yang direka khusus untuk pelanggan Premium. Ciri ini dikuasakan oleh AI...

    vivo X100 Ultra, X100s & X100s Pro akan dilancar pada 13 Mei 2024

    vivo akan mengumumkan telefon pintar yang dinantikan iaitu vivo X100 Ultra pada 13 Mei ini bersama dua model andalan lain, vivo X100s...

    Mufti Selangor: Haram beli kad waranti atau waranti lanjutan secara berasingan

    Mufti Selangor sering menjawab pelbagai persoalan yang diutarakan. Terbaru, Mufti Selangor turut menjawab soalan melibatkan pembelian kad waranti atau waranti lanjutan bagi...

    KWSP: Sistem dalam talian tergendala kerana penyelenggaraan dari 10 – 11 Mei 2024

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan melaksanakan langkah baharu untuk akaun ketiga (akaun fleksibel) mulai 11 Mei ini. Sebelum itu, KWSP terpaksa...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X