fbpx
More

    Touch ‘n Go eWallet jadi e-dompet pertama laksanakan 5 langkah keselamatan yang diwajibkan oleh BNM

    Perkhidmatan e-dompet Touch ‘n Go (TNG) eWallet kini menjadi e-dompet pertama di Malaysia yang melaksanakan lima langkah keselamatan siber yang telah diwajibkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) bagi membendung jenayah penipuan atau scam.

    Langkah pertama adalah penukaran daripada fungsi pengesahan kata laluan sekali (one-time password, OTP) kepada kaedah pengesahan identiti yang lebih selamat. Pengguna TNG eWallet kini perlu membuat pengesahan muka (face verification) apabila mereka ingin mendaftar masuk ke dalam eWallet, menukar PIN, melakukan transaksi, membuat pembayaran atau menambah nilai. Perlu diketahui bahawa pengesahan muka hanya diperlukan untuk jumlah transaksi yang tertentu, manakala transaksi harian tidak memerlukannya.

    Kedua, TNG mengetatkan kaedah pengesanan penipuan dan menghalang sebarang transaksi yang meragukan. Transaksi yang melepasi jumlah tertentu atau sebarang tindakan yang mencurigakan dan abnormal dalam sebuah akaun pengguna, akan menyebabkan akaun tersebut untuk disekat atau dihadkan fungsinya. Sebuah emel amaran akan dihantar kepada pemilik akaun jika terdapat transaksi yang melebihi had.

    Ketiga, pengesahan transaksi perbankan elektronik hanya akan dihadkan dalam sebuah peranti sahaja untuk setiap pemilik akaun TNG eWallet. Pihak TNG memperkenalkan TapSecure sebagai fungsi pengesahan sekali sentuh (one-tap) sewaktu pengguna ingin melakukan transaksi. Fungsi TapSecure ini memastikan agar hanya sebuah peranti yang dimiliki oleh pemilik sahaja yang boleh mengesahkan transaksi dalam akaun eWallet.

    Keempat, TNG kini memperkenalkan tempoh penyejukan (cooling-off period) untuk pendaftaran kali pertama, pendaftaran peranti dan penyerahan dokumen profil. Apabila pengguna melakukan mana-mana di antara tiga perkara ini, beliau akan dikenakan had untuk pembayaran atau penambahan nilai selama 48 jam. Transaksi yang melebihi had itu akan dihalang.

    Dan yang terakhir, TNG telah menyediakan talian khas untuk sebarang bentuk penipuan. TNG eWallet ialah e-dompet pertama yang menjadi sebahagian daripada Pusat Respons Scam Kebangsaan di Sasana Kijang. Pengguna yang merasakan diri mereka telah menjadi sasaran scam boleh hubungi +60350223888, dan tekan 4 untuk laporkan penipuan (fraud).

    CEO TNG Digital Sdn Bhd, Alan Ni, berkata semua langkah ini berjaya dilaksanakan pada empat bulan sebelum tarikh tamat yang ditetapkan oleh BNM. Demi menjamin keselamatan para pengguna, mereka telah memperkukuh fungsi keselamatan berdasarkan garisan yang telah ditetapkan oleh BNM sejak November 2022.

    Layari laman web TNG untuk maklumat lanjut mengenai keselamatan TNG eWallet. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

     

    Artikel Terkini

    DNB, Ericsson bekerjasama untuk memajukan perusahaan di Malaysia melalui teknologi 5G

    Digital Nasional Berhad (DNB) dan Ericsson, sebuah syarikat teknologi komunikasi global yang terkemuka telah mengumumkan secara rasmi rancangan untuk memacu transformasi digital...

    Kempen Jualan Super 5.5 realme: Baucar sehingga RM1,800 di Shopee, Lazada dan TikTok Shop

    Bermula 3 Mei 2024, realme Malaysia bekerjasama dengan Shopee, Lazada dan TikTok Shop mengadakan Kempen Jualan Super 5.5. Dalam tempoh tiga hari,...

    OPPO A38 dan A18 kini mendapat penurunan harga sebanyak RM50

    OPPO Malaysia telah mengumumkan pelarasan harga yang ketara untuk model OPPO A38 dan A18 dengan menawarkan penjimatan sehingga RM50. Harga baharu itu...

    Sony Xperia 1 VI mungkin bawa peningkatan lensa telefoto, Snapdragon 8 Gen 3 dan...

    Sony bersedia untuk mendedahkan telefon pintar andalan terbaru mereka, Xperia 1 VI yang dijadualkan untuk dilancarkan pada 17 Mei 2024. Walaupun dianggap...

    WhatsApp sedang uji ciri sekat pengguna sementara jika langgar dasar khusus

    WhatsApp memperkenalkan ciri sekatan akaun baharu seperti yang dilihat dalam versi beta Android baru-baru ini. Ciri ini akan sementara menghalang pengguna daripada...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X