fbpx
More

    Trem ART berkuasa hidrogen pertama dunia tiba di Sarawak

    Trem pintar autonomous rapid transit (ART) berkuasa hidrogen pertama di dunia sudah pun berada di Sarawak, kata Premier Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg. Katanya, trem pintar itu sudah pun tiba dari China di Pelabuhan Senari.

    Pengangkutan ini akan memberi tumpuan kepada pelajar di Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Samarahan terlebih dahulu. Pelajar akan menggunakan ART dan bayaran melalui Sarawak Pay yang akan memberikan diskaun atau tambang istimewa untuk pelajar.

    Kedatangan trem pintar itu di negeri ini bukan sahaja membawa perubahan ketara dalam landskap pengangkutan masa depan Sarawak tetapi juga gaya hidup rakyat. Apabila ART berjalan, semuanya akan menjadi digital, termasuk tiket.

    Pas khas untuk pelajar menggunakan pengangkutan itu bakal diberikan dan kredit akan dibayar melalui Sarawak Pay melibatkan 17,000 pelajar Unimas. Trem pintar itu akan mula diuji di Tanah Genting Kuching diikuti dengan sepanjang laluan Kuching-Samarahan.

    Prototaip itu akan menjalani larian kejuruteraan selama dua bulan di The Isthmus pada September dan Oktober sebelum memulakan latihan bukti konsep (POC) Peringkat 2 di sepanjang laluan pendek Blue Line di Samarahan November ini.

    Trem pintar berkuasa hidrogen itu dibangunkan secara bebas oleh China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) Zhuzhou Electric Locomotive Research Institute Co Ltd.

    Menurut CRRC, trem pintar itu adalah yang pertama menggunakan sistem kuasa tenaga hidrogen, yang mempunyai kelebihan jarak pemanduan yang lebih panjang dan masa mengisi minyak yang lebih singkat, serta penjimatan tenaga dan perlindungan alam sekitar.

    Ia boleh bergerak sehingga 245km dalam satu cas hidrogen. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Borneo Post

     

    Artikel Terkini

    Laporan IDC dedahkan HONOR menguasai pasaran telefon pintar di China

    Selain berita tentang ketersediaan PORSCHE DESIGN HONOR Magic6 RSR dalam pasaran Malaysia pada 5 Mei nanti, laporan terbaharu daripada International Data Corporation...

    PORSCHE DESIGN HONOR Magic6 RSR tersedia di HONOR Experience Store terpilih pada 5 Mei...

    PORSCHE DESIGN HONOR Magic6 RSR yang hangat diperkatakan ketika kemunculannya kini boleh dibeli di kedai HONOR Experience Store terpilih mulai 5 Mei...

    Astro bakal tayangkan semua perlawanan Liga Malaysia dalam HD, UHD secara percuma!

    Liga Malaysia musim baharu 2024/25 yang membawakan sebanyak 219 perlawanan bakal ditayangkan secara Definisi Tinggi (HD) di Astro bermula 10 Mei ini....

    Google membayar Apple ~RM95 bilion pada 2022 kerana jadi enjin carian utama peranti

    Google membayar Apple $20 bilion (~RM95 bilion) pada 2022 untuk menjadi enjin carian utama bagi Safari pada iPhone, iPad dan Mac, lapor...

    Acer Nitro V 16 dilancar di Malaysia: Komputer riba “gaming” mampu milik bermula RM4,899

    Pada hari ini, Acer Malaysia memperkenalkan komputer riba gaming mampu milik Acer Nitro V 16 iaitu komputer Nitro pertama yang dilengkapi pemproses...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X