fbpx
More

    Ulasan HUAWEI MatePad Pro 11: Tablet yang lancar dan baik dengan HarmonyOS 3

    Selepas mengeluarkan HarmonyOS 3, HUAWEI turut mengemas kini tablet MatePad Pro 11 mereka yang menampilkan perubahan pada reka bentuk. Ini termasuk modul kamera belakang yang kini kelihatan seperti reka bentuk cincin.

    MatePad Pro 11 baharu ini mempunyai pelbagai peningkatan daripada segi perkakasan dan perisian. Jadi, apakah pengalaman baharu yang ingin disampaikan selepas setahun pembangunan? Adakah ia benar-benar “tablet dan komputer”? Di bawah merupakan ulasan kami.

    Nampak cantik
    Modul kamera itu kelihatan lain
    reka bentuk daripada telefon pintar HUAWEI Mate andalan

    MatePad Pro 11 telah dikemas kini ke tahap tertentu dari dalam ke luar. Pertama adalah modul kamera belakang yang kami nyatakan tadi. Bukan sahaja ia mempunyai rupa premium tetapi juga menjadikan tablet lebih dikenali secara visual.

    Selain itu, kulit belakang MatePad Pro 11 menggunakan proses pembekuan (frosting) yang inovatif. Ini memberikannya kilauan logam sambil tanpa meinginggalkan kesan cap jari. Ia juga memberikan rasa matte yang bagus dan permukaan yang teguh dan tahan haus.

    Tekstur yang bagus pada bahagian belakang
    Skrin penuh OLED 11-inci 120Hz di bahagian hadapan
    Lubang tebuk di bahagian atas kiri adalah untuk kamera swafoto 16MP
    Kiri: Butang kuasa dan pembesar suara
    Kanan: Pembesar suara kedua dan port USB-C

    Tablet tersebut sangat ringan yang mempunyai berat 449g dan ketebalan 5.9mm. Ditambah dengan reka bentuk bingkai tengah arka mikro klasik siri MatePad Pro, sudut bulat menjadikannya lebih selesa untuk dipegang.

    Walaupun MatePad Pro 11 mempunyai lubang tebuk untuk kamera hadapan, ia tidak menjejaskan keseronokan tontonan anda. Terdapat butang kuasa merah berhampiran lubang tebuk diikuti dengan dua pembesar suara di sebelah kiri peranti. Di sisi lain, anda akan menemui dua lagi pembesar suara dan port USB -C untuk mengecas. Menurut laman web HUAWEI, terdapat dua lagi woofer di bawah paparan untuk bass tambahan untuk jumlah 6 pembesar suara.

    Unit yang kami semak adalah versi WiFi yang mempunyai RAM 8GB dan storan 128GB. Malangnya, ia tidak mempunyai sokongan kad microSD, jadi mereka yang memerlukan lebih banyak perlu menggunakan storan awan (cloud).

    Paparannya cukup bagus
    Skrin utama HarmonyOS 3

    Daripada segi paparan, MatePad Pro 11 adalah tablet andalan pertama HUAWEI yang menyokong skrin OLED dengan kadar penyegaran 120Hz. Ia mempunyai nisbah skrin-ke-badan yang tinggi sebanyak 92%, dan bezel yang sama pada semua sisi berukuran 4.2mm, yang agak nipis .

    Paparan juga menampilkan resolusi 2560×1600 tinggi (274 PPI), menyokong 1.07 bilion warna dan mempunyai nisbah kontras 1000000:1. Ciri-ciri lain termasuk Pensijilan Keselesaan Mata TÜV Rheinland dan pemalapan PWM frekuensi tinggi 1440Hz.

    Dengan kesemua ciri ini, menonton video pada paparan MatePad Pro 11 merupakan pengalaman yang menyeronokkan. Kadar penyegaran 120Hz bermakna permainan kelihatan lancar, manakala warna dan kontras menjadikan filem kelihatan hebat. Selain itu, 6 pembesar suaranya menyokong Bunyi HUAWEI dan boleh menyampaikan pengalaman audio yang mengasyikkan walaupun tanpa fon kepala.

    Audio mengasyikkan
    Menonton video pada tablet adalah satu keseronokan

    Bagi produktiviti, stilus dan papan kekunci magnet pintar juga telah menjadi konfigurasi standard model semasa. Terima kasih kepada kedua-dua aksesori ini, HUAWEI MatePad Pro 11 boleh berfungsi sebagai komputer riba yang ringan.

    Untuk model ini, HUAWEI menghantar papan kekunci magnet pintar biru tua kepada kami. Ia mempunyai bahagian luar seperti kulit yang agak baik dan terdiri daripada tiga komponen iaitu papan kekunci, pendakap penutup belakang dan penutup pen.

    Papan Kekunci Magnet Pintar dan Pensil M Generasi Kedua
    HUAWEI MatePad Pro 11 dengan penutup papan kekunci
    Penutup papan kekunci boleh ditanggalkan

    Seperti biasa, papan kekunci boleh disambungkan ke peranti melalui Bluetooth. Proses sambungan berlaku dengan cepat, jadi anda boleh mula menaip padanya sebaik sahaja ia dihidupkan. Walaupun papan kekunci dibawa bersama tablet, beratnya masih dalam kategori selesa yang tidak berat daripada komputer riba biasa dan tidak terlalu rumit untuk kegunaan harian.

    Bagi bekas pen, ia berguna untuk mereka yang mempunyai HUAWEI M-Pencil. Sekiranya anda tidak menggunakan stilus, anda boleh menyimpannya dalam bekas pen dan melampirkannya pada bahagian belakang tablet. 

    Hidupkan Bluetooth dan sambung secara automatik
    Hanya satu sudut kecondongan
    Beberapa kekunci pintasan

    Menaip pada papan kekunci pintar ini agak selesa dan kami menyukai cara ia memudahkan kami melakukan pelbagai tugas pada tablet. Walaupun papan kekunci tidak mempunyai kekunci pintasan Fn kerana saiznya, masih terdapat pintasan terbina dalam sendiri. Menghafal pintasan tersebut seharusnya memudahkan anda melakukan kerja pada tablet.

    MatePad Pro 11 juga menyokong M-Pencil generasi kedua HUAWEI dan keseluruhan pengalaman tulisan tangan adalah lancar seperti sebelum ini. Selain menggunakannya sebagai stilus biasa, anda juga boleh memanfaatkan fungsi FreeScript untuk menukar teks tulisan tangan anda kepada fail digital.

    Pensel M di dalam pemegang pen dipasang di belakang
    Dilampirkan pada tablet untuk mengecas

    Daripada segi spesifikasi teras, MatePad Pro 11 dikuasakan oleh cipset Snapdragon 870 yang popular (versi 4G). Berdasarkan penanda aras, MatePad Pro 11 berprestasi baik dalam penggunaan harian dan kerja pejabat. Selain itu, ia boleh melakukan pelbagai tugas dengan lancar, menindih aplikasi dan bertukar antara aplikasi.

    Secara keseluruhannya, tablet tidak mempunyai masalah dengan tugas harian seperti menyemak imbas Internet, melayari media sosial atau menonton Netflix. Ia juga boleh menjalankan game seperti Asphalt 9, COD Mobile dan PUBG Mobile dengan lancar pada grafik sederhana.

    Unit kami dilengkapi dengan cipset Snapdragon 870 4G
    Skor Geekbench5
    Penanda aras 3D Mark
    Diprapasang dengan HarmonyOS 3
    Menyokong Peranti Super

    HUAWEI MatePad Pro 11 mempunyai Harmony OS 3 pra-pasang dan menyokong HyperTerminal. Ini bermakna ia boleh disambungkan pada telefon mudah alih, PC, pencetak, fon kepala, jam tangan dan peranti lain. 

    Selain itu, ia mampu menyusun kad dengan saiz yang sama, menyediakan cara yang lebih pantas dan fleksibel untuk mengakses aplikasi yang kerap digunakan. Dalam mod desktop, anda boleh menggabungkan kad dalam pelbagai cara dan menyusunnya secara automatik mengikut jenis. Ini adalah cara yang berguna untuk menjadikan desktop anda lebih kemas.

    Zum keluar, zum masuk
    Menyusun kad/widget
    Berbilang tugas

    Anda juga boleh menggunakan ciri susun atur desktop pintar ini. Ia boleh memadankan tabiat penggunaan peribadi dengan lebih baik berdasarkan warna atau fungsi menjadikan desktop lebih diperibadikan dan cekap.

    HUAWEI MatePad Pro 11 membolehkan anda melalukan pelbagai tugas dengan berbilang aplikasi menggunakan tetingkap terapung kecil atau tetingkap selari. Ini bermakna anda boleh menyeret dan melepaskan fail merentasi dua tetingkap atau menyemak e-mel dan membalas mesej semasa memproses dokumen. Seperti yang anda tahu, ciri-ciri ini paling banyak digunakan semasa berbilang tugas.

    Malangnya, terdapat banyak perisian bloatware
    Tiga mod untuk kadar penyegaran semula skrin
    Semak imbas galeri masing-masing pada telefon, tablet atau skrin pintar anda

    HarmonyOS 3 dilengkapi dengan pelbagai aplikasi asas seperti pengurus fail, penyemak imbas web, galeri, penggunaan media dan pelayar peta. Walaupun tiada GMS, HUAWEI AppGallery turut menyediakan aplikasi yang diperlukan oleh kebanyakan pengguna Malaysia. Malangnya, tablet ini dilengkapi dengan banyak perisian bloat yang mungkin perlu dialih keluar atau pilih oleh pengguna untuk disembunyikan.

    Daripada segi gaming, HUAWEI MatePad Pro 11 boleh mengendalikan permainan mudah alih seperti game Asphalt 9. Peranti juga tidak panas atas sokongan pelesapan haba tiga dimensi enam lapisan yang menggunakan penyejukan cecair paling nipis dalam industri tablet. Ruang wap memastikan tablet tidak menjadi panas walaupun selepas beroperasi selama berjam-jam. Walaupun dimainkan dengan jangka masa yang lama, ia hanya menjadi sedikit hangat.

    Game kelihatan hebat
    Papan kekunci menyokong kawalan menaip dan game
    PUBG
    Boleh dimainkan pada kualiti video yang baik

    Walau bagaimanapun, tablet ini tidak sesuai untuk bermain game kerana saiz skrin yang besar. Ini kerana tangan anda mungkin tidak dapat mencapai beberapa butang di bahagian atas skrin.

    Ia bukan sahaja hadir dengan dua varian dengan ciipset berbeza. Kedua-dua varian mempunyai kelajuan pengecasan pantas yang berbeza di mana versi Snapdragon 888 4G dilengkapi dengan pengecasan pantas 66W manakala varian yang kami ulaskan hanya menyokong pengecasan pantas 40W.

    Kedua-dua varian hadir dengan bateri 8,300mAh yang boleh bertahan selama 2 hari dalam keadaan biasa sesuai untuk ahli perniagaan dan wanita yang perlu melakukan perjalanan untuk mesyuarat atau persidangan. Selain itu, ia mengambil masa kira-kira 2 jam untuk mengecas tablet daripada 1% hingga 100%.

    Pengecas pantas 40W dan kabel USB Jenis-A ke Jenis-C disertakan
    Ia mengambil masa kira-kira 2 jam untuk mengecas daripada 1% hingga 100%
    Kamera utama
    makro
    Mod standard
    ultralebar
    zum 10x
    Kamera swafoto 16MP

    Untuk fotografi, tablet ini menonjol dengan dua kamera belakang yang terdiri dengan kamera 13MP + 8MP dan kamera swafoto 16MP di bahagian hadapan. Kebanyakan produk tablet tidak menumpukan pada pengambilan gambar, maka imej yang ditangkap tidak sehebat telefon pintar. Anda masih boleh menggunakannya untuk mengambil gambar untuk kuliah dan mengimbas dokumen dalam kelas atau menghadiri mesyuarat dalam talian.

    Ramai orang membeli tablet seperti ini untuk produktiviti. Sebagai tablet HUAWEI pertama dengan HarmonyOS 3, MatePad Pro 11 mempunyai banyak ciri yang memudahkan pengguna seperti tetingkap selari, kad universal, terminal hyper dan fungsi kerjasama berbilang skrin. Dengan aksesori yang disebutkan di atas, tablet ini berguna untuk mereka yang perlu bekerja semasa dalam perjalanan. Jika anda sudah mempunyai peranti HUAWEI yang lain, ini akan menjadikan kerjasama lebih mudah.

    Sudah tentu, tablet ini tidak dapat menggantikan komputer riba sepenuhnya tetapi MatePad Pro 11 telah membuat banyak pengoptimuman untuk produktiviti. Satu isu besar adalah kekurangan Perkhidmatan Mudah Alih Google. Tetapi HUAWEI AppGallery sudah boleh menyediakan kebanyakan aplikasi yang digunakan di Malaysia termasuk e-dompet, bank dan media sosial.

    HUAWEI MatePad Pro 11 8+128GB berharga RM2,999, manakala varian 256GB berharga RM3,699. Tablet serupa dalam julat harga yang sama ialah iPad Air (RM2,699) dan iPad Pro (RM3,499). Untuk tablet Android, terdapat Samsung Galaxy Tab S8+ berharga RM3,299.

    Spesifikasi dan ciri teknikal

    Berikut adalah spesifikasi penuh HUAWEI MatePad Pro 11:

    • Panel OLED 11 inci, resolusi 2560 x 1600, kadar penyegaran semula 120Hz, pemalapan PWM frekuensi tinggi 1440 Hz, nisbah skrin 92%
    • Cipset Qualcomm Snapdragon 870 4G
    • RAM 8GB, storan 128GB/256GB
    • Belakang:kamera utama 13MP + ultra lebar 8MP; Kamera swafoto 16MP
    • Bateri 8300mAh, pengecasan pantas 40W
    • HarmonyOS 3.0
    • Port USB-C
    • 4 x mikrofon, 6 x pembesar suara, menyokong HUAWEI SOUND
    • Warna: Hitam emas

    Kebaikan dan kelemahan

    • Kelebihan: Skrin penuh 11-inci 120Hz, badan nipis dan ringan serta kualiti foto yang dipertingkatkan
    • Kelemahan: Tiada GMS
    • Kesimpulan: Menebus kekurangan sebelumnya, menawarkan tahap produktiviti yang lebih tinggi

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Ulasan HONOR X7b 5G – ‘Entry level’ tapi macam ‘mid-range’?

    HONOR X7b versi 5G telahpun dilancarkan pada 22 April 2024 di pasaran Malaysia dengan harga RM899 memberikan spesifikasi tersendiri dan membawa storan...

    Kerjasama PETRONAS, CelcomDigi bakal transformasi tekno-digital 5G untuk sektor tenaga

    PETRONAS dan CelcomDigi bekerjasama melalui satu Memorandum Persefahaman (MoU) bagi memacu usaha transformasi digital dan kemampanan untuk industri tenaga dengan memanfaatkan kuasa...

    TSMC bakal hasilkan cip dengan proses 1.6nm menjelang 2026

    TSMC mengumumkan proses pembuatan 1.6nm untuk cip dan ia juga termasuk rangkaian penghantaran kuasa yang meningkatkan kecekapan kuasa dan ketumpatan transistor dengan...

    Kejohanan MLBB Infinix GT 20 Pro tawar hadiah sehingga RM10,000, acara bakal diadakan pada...

    Sempena pelancaran Infinix GT 20 Pro pada 2 Mei ini, Infinix Malaysia akan menganjurkan Kejohanan MLBB Infinix GT 20 Pro iaitu sebuah...

    Samsung Galaxy Unpacked kedua dijadualkan pada 10 Julai 2024

    Acara Samsung Galaxy Unpacked yang akan datang dijadualkan pada 10 Julai 2024 di Paris, bertepatan dengan penganjuran City of Love Sukan Olimpik...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X