fbpx
More

    Ulasan Jabra Elite 10 – Bunyi memuaskan, selesa dipakai tetapi harga ‘kebocoran poket’

    Apabila mengesyorkan jenama fon kepala kepada orang lain, apakah contoh yang akan anda berikan? Biasanya kebanyakan orang akan memilih jenama biasa dan terkenal itu seperti Apple, SONY, Sennheiser, JBL, Marshall atau Samsung. Kadangkala, sesetengah mungkin mengesyorkan jenama yang lebih berpatutan dan kurang mendapat perhatian. Dalam industri fon telinga, sebenarnya ada jenama lain yang anda mesti tahu, iaitu Jabra!

    Walaupun Jabra tidak begitu terkenal seperti jenama lain, ia masih merupakan jenama audio yang cukup terkenal. Kini, kami bawakan anda ulasan yang diterjemahkan daripada TechNave En.

    Bermula dengan reka bentuk luaran, Jabra Elite 10 mengekalkan rupa dan rasa yang serupa tetapi reka bentuk set kepala ini tidak lagi menyerlah seperti pendahulunya. Unit yang saya terima adalah berwarna krim yang kelihatan sangat cantik tetapi jika anda lebih suka rupa klasik, anda juga boleh memilih titanium hitam.

    Saya suka skema warna krim
    Badan fon kepala
    4 pasang silikon telinga dengan saiz yang berbeza

    Jabra Elite 10 dilengkapi sehingga empat pilihan saiz silikon di mana saiz terbesar ialah XL. Saya percaya akan terdapat saiz yang sesuai dengan anda. Bercakap mengenainya, Jabra juga berbesar hati untuk mengumumkan ciri ComfortFit Elite 10. Kedengarannya seperti gimik pemasaran, jadi mungkin terpulang kepada persepsi sendiri tetapi fon kepala ini sebenarnya berasa selesa apabila memakainya.

    Apabila saya memakai Elite 10 buat kali pertama, saya hampir tidak dapat merasakan kehadiran fon kepala. Sebagai pengguna fon kepala, Jabra Elite 10 adalah selesa seperti yang diiklankan berbanding fon telinga lain yang saya pakai selama ini. Walau bagaimanapun, saya fikir ini berkaitan dengan saiz silikon yang berbeza. Apabila cuba menggunakan silikon bersaiz lebih besar, terasa agak berbeza dan bahagian kanan cenderung jatuh walaupun tidak banyak bergerak.

    Seperti kebanyakan peranti boleh pakai, pengguna perlu memuat turun aplikasi untuk dipasangkan dengan fon kepala. Saya perlu memuat turun aplikasi Sound+ Jabra pada iPhone saya untuk penggunaan secara menyeluruh. Selepas melengkapkan pemasangan dan kemas kini perisian, saya boleh mula menggunakan fungsi dan tetapan bunyi serta operasi lain.

    Boleh dimuat turun daripada App Store/Google Play Store
    Antara muka pengguna dalam aplikasinya sangat intuitif
    Semua tetapan boleh dilaraskan

    Aplikasi Sound+ menjadikan pengalaman fon kepala anda lebih mudah, membolehkan pengguna menyediakan Active Noise Cancellation (ANC) atau Listen Through serta-merta, menetapkan penyamaan muzik, menyesuaikan kawalan dan banyak lagi. Salah satu sorotan Jabra Elite 10 ialah sokongan untuk Dolby Spatial Sound yang boleh digunakan dengan penjejakan kepala dimatikan atau dihidupkan. Saya gembira dengan mematikan pengesanan kepala. Perlu dinyatakan bahawa kesan bunyi Dolby Atmos juga tersedia pada beberapa platform penstriman seperti Tidal dan Netflix yang benar-benar menyeronokkan untuk pengguna yang biasanya suka menonton filem pada telefon atau tablet mereka.

    Menurut Jabra, Dolby Atmos dan Dolby Head Tracking dipertingkatkan lagi dengan ANC. Malah, syarikat itu mendakwa gabungan ini dua kali lebih berkesan daripada ANC biasa. Walau bagaimanapun, saya sentiasa lebih suka dapat mendengar bunyi ambien semasa memakai fon kepala. Walaupun Dolby Space + ANC dihidupkan, saya masih boleh mendengar dengan jelas suara halus orang dalam ruang yang sama atau bunyi pintu dibuka atau ditutup.

    Oleh itu, pengurangan hingar aktif pada Jabra Elite 10 tidak sempurna seperti yang dijangkakan. Pada masa yang sama, ini juga mungkin disebabkan oleh reka bentuk separuh terbuka dan penurunan mendadak dalam kualiti bunyi. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, ComfortFit juga membantu melegakan tekanan telinga dan mengurangkan keletihan akibat pemakaian jangka panjang. Saya rasa ini bagus, tetapi sebaliknya, kualiti bunyi dan prestasi kadangkala tidak konsisten.

    Secara keseluruhannya, lagu yang dimainkan di Apple Music dan YouTube Music adalah memuaskan
    Sama ada Jabra Elite 10 cukup selesa bergantung pada saiz hujung telinga silikon yang anda gunakan

    Kadangkala lagu yang dimainkan melalui Elite 10 kedengaran seperti berada di garaj dan saya tidak tahu apa yang mencetuskan gema. Jadi, saya terpaksa meletakkannya semula ke dalam kotak dan mengeluarkannya semula untuk “menetapkan semula” bunyi itu. Selain itu, apabila menggunakan perkhidmatan penstriman tetapi volumnya perlu ditambah lagi.

    Sound+ menyediakan fungsi penyamaan muzik seperti fon kepala lain. Yang “Neutral” kedengaran agak hambar. Jika anda tidak dapat menyesuaikan pilihan anda, saya cadangkan anda menggunakan “Smooth” atau “Energize”. Secara keseluruhannya, kualiti bunyi Jabra Elite 10 merangkumi pelbagai genre. Tidak kira sama ada lagu Taylor Swift, lagu remaster daripada album ulang tahun ke-20 The Gazette, permainan mudah alih mahupun media penstriman tidak akan mengecewakan anda.

    Jabra Elite 10 juga patut dipuji kerana hayat baterinya yang panjang. Editor mengambil masa seminggu penuh untuk menghabiskan bateri kedua-dua fon telinga dan kotak pengecasan. Jangka hayat bateri agak menakjubkan. Juga patut disebut ialah panggilan rangkaian yang jelas. Apabila saya menggunakan set kepala ini untuk bercakap dengan rakan dan keluarga, mereka tidak mempunyai aduan tentang kualiti panggilan.

    Apabila menonton video pada telefon saya, saya sering perlu melaraskan kelantangan
    Sebaliknya, prestasi bunyi permainan mudah alih juga sangat baik

    Secara keseluruhannya, Jabra Elite 10 ialah sepasang fon kepala tanpa wayar yang mengagumkan yang pastinya patut diberi gred yang bagus untuk keselesaan, hayat bateri dan sokongan untuk Dolby Atmos. Sebaliknya, yang peliknya kadangkala kualiti bunyi menjadi “gema” walaupun boleh diset semula. Walaupun bahagian pengurangan hingar aktif tidak sebaik yang diharapkan, ia boleh difahami kerana reka bentuk separa terbuka.

    Walaupun begitu, Jabra Elite 10 berharga RM1,299 di Malaysia yang merupakan dalam julat harga mewah. Agak sukar untuk mengesyorkannya kepada pengguna biasa. Fon kepala dalam julat harga yang sama termasuk SONY WF-1000XM5 dan AirPods Pro (generasi ke-2) yang masing-masing berharga RM1,399 dan RM1099. Kedua-dua model itu lebih terkenal daripada Jabra. Melalui pengalaman, saya yang lebih menyukai fungsi ANC pada Nothing Ear (2) yang sangat baik dengan harga hanya RM599. Walau apa pun, ini adalah pengalaman ujian sebenar editor Jabra Elite 10.

    Kongsi pendapat anda tentang ulasan ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Kelebihan – Selesa, hayat bateri yang baik dan Dolby Atmos + Dolby Space

    Keburukan – Kadangkala fon kepala memerlukan set semula untuk mendapatkan kualiti bunyi kembali normal dan prestasi ANC dikorbankan demi reka bentuk separa terbuka

    Kesimpulan – Harga RM1,299 sukar untuk dicadangkan kepada orang biasa melainkan anda peminat Jabra

     

    Artikel Terkini

    Menteri Pendidikan Tinggi umum Fakulti AI pertama Malaysia akan dilancar pada 10 Mei ini

    Kerajaan Malaysia memberi tumpuan kepada peningkatan kemahiran tempatan dalam bidang kecerdasan buatan (AI) untuk menyokong permintaan tenaga kerja yang akan dipacu oleh...

    Rekaan dan spesifikasi vivo X100s, X100 Ultra tertiris, storan sehingga 1TB

    vivo dijangka bakal melancarkan siri telefon pintar andalan vivo X100s, vivo X100s Pro dan vivo X100 Ultra pada bulan ini. Ia bakal...

    Apple berusaha untuk keluarkan peranti lipat 20.3″ pada 2025 dan iPhone lipat pada 2026

    Apple sedang meningkatkan usahanya dalam membangunkan peranti boleh lipat, di mana penganalisis Haitong International Securities Jeff Pu mengatakan Apple sedang bersiap sedia...

    Apple Beats Solo Buds dan Beats Solo 4 akan dijual di Malaysia harga bermula...

    Apple telah menyenaraikan dua fon telinga wayarles iaitu Beats Solo Buds dan Beats Solo 4 On-Ear untuk pasaran Malaysia. Masing-masing membawa reka...

    vivo kongsi gambar yang diambil dengan vivo X100 Ultra, paparkan kebolehan zum

    vivo dijangka akan melancarkan siri telefon pintar andalan vivo X100s dan vivo X100 Ultra pada hujung bulan ini. Sempena pelancarannya yang semakin...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X