fbpx
More

    Ulasan LG Tone Free FP8W: Miliki hampir kesemua ciri fon telinga standard dan UV pembasmian kuman

    Fon telinga True Wireless Stereo (TWS) bukan sahaja menampilkan audio terbaik malah hadir dengan lebih banyak ciri termasuk Pembatalan Bunyi Aktif (ANC), pengecasan pantas, kawalan sentuh dan banyak lagi. LG Tone Free FP8W turut mempunyai semua ciri di atas dan juga tersedia dengan cahaya UV pembasmian kuman. Mari kita lihat ulasan penuh mengenai LG Tone Free FP8W di sini.

    Ia kelihatan seperti Apple AirPods dengan batang yang lebih pendek dan serta ringan seberat 5.2g selesa untuk cuping telinga. Reka bentuk ergonomik fon telinga LG ini pasti boleh dimuatkan dalam kebanyakan telinga dan selesa. Apabila anda memasukkannya ke dalam telinga, ia kekal terletak, tidak jatuh dan tidak terlalu tebal jika dilihat dari luar telinga.

    Terdapat sensor inframerah untuk mengesan posisi fon telinga telah dimasukkan ke telinga anda
    Kawalan sentuh adalah responsif tetapi agak perlahan
    Bentuk ergonomik membolehkan LG Tone Free FP8W kekal terletak di dalam telinga

    LG telah menggunakan gel telinga silikon gred perubatan untuk FP8W dan mereka turut menawarkan gel telinga bersaiz lain sekiranya yang tersedia ada tidak bersesuaian dengan anda. Ini bermakna gel adalah hypoallergenic (mungkin tidak akan menyebabkan tindak balas alahan) dan sedikit lebih lembut berbanding silikon pada fon telinga yang biasa. Gel silikon tersebut akan terbalik ke dalam apabila anda mengeluarkannya dari telinga.

    Fon telinga ini hadir dengan kawalan sentuhan yang sensitif tetapi seperti kebanyakan TWS, ia agak lambat untuk memberi tindak balas. Bekas fon telinga berfungsi menjadi tempat pengecasan serta mengaktifkan lampu biru UV Nano selama 5 minit di mana ia akan membunuh 99.99% bakteria pada setiap fon telinga. Selepas 5 minit itu, anda boleh membenarkan orang lain untuk menggunakannya (selepas anda menyingkirkan sebarang kotoran lain yang terperangkap).

    Bekas pengecas LG Tone Free FP8W agak padat dan mudah alih
    Terdapat fungsi nano UV pembasmian kuman dalam bekas pengecasan
    Anda boleh mengecas bekas menggunakan port USB-C di bahagian belakang

    Bekas fon telinga mempunyai permukaan matte, selesa dipegang tanpa sebarang cap jari atau kesan comot yang tidak diingini. Ia merupakan peranti mudah alih dan muat dalam kebanyakan beg tetapi mungkin agak membonjol dalam poket. Anda boleh mengecas semula kes melalui port USB-C atau secara wayarles. Bekas ini menyokong pengecasan pantas di mana anda boleh memainkan audio selama 1 jam untuk pengecasan 5 minit sahaja.

    Daripada segi kualiti audio, FP8W menghasilkan bunyi eksklusif dan anda juga boleh memilih pratetap atau membuat tetapan sendiri dalam aplikasi. Kedua-dua muzik dan suara kedengaran jelas dengan pemisahan yang jelas antara setiap alat muzik atau sumber audio. Fon telinga ini menyokong sambungan Bluetooth yang stabil walaupun terdapat halangan dinding atau jenis halangan yang lain kerana ia mampu memainkan audio walaupun kami berada di bilik mandi.

    Anda boleh mengecas semula bekas fon telinga secara wayarles

    Malangnya, Prestasi game agak lambat tetapi anda boleh pergi ke aplikasi untuk menetapkannya pada mod game dalam Tone Free Lab (anda perlu menghidupkannya). Pembatalan bunyi aktif atau ANC berfungsi dengan baik seolah-olah anda berada dalam gelembung bunyi tetapi anda masih boleh mendengar bunyi yang kuat atau nada tinggi di luar. Alat dengar ini dilengkapi dengan kalis air IPX4 yang boleh menahan peluh atau hujan sesuai untuk aktiviti luar.

    Menurut LG, terdapat 3 mikrofon pada setiap fon telinga dan panggilan memberi bunyi yang jelas. Rakaman audio menunjukkan bahawa mikrofon berfungsi lebih baik berbanding kebanyakan fon telinga yang lain kerana ia menangkap dengan hanya sedikit gema bunyi ambien di latar belakang. Anda boleh mencuba mod bisikan dengan mengaktifkannya di aplikasi, kemudian mengeluarkan fon telinga kanan sebelum meletakkannya berhampiran mulut anda dan tunggu bunyi untuk menunjukkan ia diaktifkan sebelum digunakan. Namun begitu, ia agak tidak memuaskan kerana walaupun anda mendengar bisikan yang jelas, ia juga menangkap semua bunyi ambien yang lain.

    Anda boleh menyesuaikan tetapan di aplikasi
    Mod berbisik mungkin tidak begitu berguna tetapi Mod Game agak bagus kerana bebas lag ketika bermain game

    Terdapat beberapa ciri lain juga seperti makluman suara (Voice Alert) yang berfungsi untuk memberitahu anda bahawa terdapat SMS atau mesej baharu daripada seseorang. Ia tidak membukanya dan membacakannya kepada anda seperti Google Assistant. Ciri ini tidak berfungsi untuk WhatsApp dan hanya memainkan bunyi pemberitahuan biasa. Ciri Find fon telinga saya hanya memainkan bunyi yang sangat kuat tetapi ia tidak boleh diakses sepenuhnya jika anda tersalah letak fon telinga dan sarungnya, kerana anda hanya boleh mengakses aplikasi TONE Free jika fon telinga diaktifkan. Selain itu, kami menyarankan agar anda tidak terus memakai fon telinga kerana bunyi kuat yang dihasilkan tidak dimatikan secara automatik.

    Untuk prestasi bateri, setiap fon telinga mampu bertahan sehingga 10 jam tanpa ANC tetapi dengan penggunaan ANC, ia menggunakan kira-kira 5%  kuasa untuk 15 minit pendengaran. Oleh itu, kami tidak begitu pasti sejauh mana penilaian itu sebenarnya. Dengan nisbah tersebut, ia mungkin bertahan kira-kira 5 jam dan lebih sedikit (sepadan dengan maklumat mereka mengenai 6 jam dengan ANC). Menurut LG, bekas fon telinga mampu memanjangkan hayat bateri ini kepada 24 jam penggunaan secara berterusan (penggunaan sebenar mungkin kurang daripada ini). Kami sudah menjangka kadar hayat bateri ini dengan kesemua ciri FP8W.

    LG Tone Free FP8W
    Dalam kotak: Gel fon telinga tambahan, kabel pengecasan dan manual

    Secara keseluruhan, LG Tone Free FP8W adalah peranti ANC TWS yang bagus untuk mendengar, gaming dan komunikasi dengan ciri yang menarik berharga RM899 untuk promosi pasa masa ini (RRP, RM1099). Kesemua ciri seperti kawalan sentuh dan UV Nano menjadikan TWS ini sesuai digunakan sepanjang wabak semasa. Kami pasti gemar menggunakannya jika hayat bateri lebih lama.

    Di sebalik semua ciri lain, FP8W nampaknya tidak mempunyai ciri perbualan automatik dan penukaran automatik antara peranti, tetapi ini mungkin masuk akal kerana kebanyakan fon telinga dengan kedua-dua ciri tersebut berharga sekitar RM1.3K atau lebih. Walaupun terdapat pesaing lain dengan kos lebih rendah dan ciri yang lebih kurang sama, kami pasti tiada satu pun daripada mereka yang mempunyai UV pembasmian kuman. Jika anda mencari TWS yang mementingkan kesihatan, LG Tone Free FP8W boleh menjadi pilihan anda.

    Spesifikasi dan Ciri Teknologi:

    • 21.2 x 28.3 x 23.2mm (fon telinga) | 5.2g
    • 54.5 x 54.5 x 30mm (sarung pengecas) | 39g
    • Pembesar suara terusan
    • Ciri-ciri: Pembatalan Bunyi Aktif Aktif (ANC), Mod Berbisik, Makluman Suara, 6x mikrofon (4x untuk panggilan, 2x untuk ANC), Kesan Bunyi Meridian, LG EQ (Boost Bass, Treble Boost),
    • Menyokong: Bluetooth 5.2, BLE, Google Fast Pair, USB Type C, Multi Pairing (5), IPx4 water resistance, UV Nano, Wireless Charging
    • Bateri 2x 68 mAh (fon telinga), hayat bateri 6 jam dengan ANC / 10 jam tanpa ANC
    • Bateri 390 mAh (bekas pengecas, pengecasan pantas dalam masa 2 jam), hayat bateri 15 jam dengan ANC / 24 jam tanpa ANC

    Kebaikan dan keburukan

    Kelebihan: Bunyi yang jelas dan kuat. ANC yang bagus. Mempunyai pembasmian kuman UV. Pengecasan pantas / tanpa wayar. Audio gaming tanpa lag. Ciri yang boleh disesuaikan.

    Kekurangan: Agak mahal. Purata hayat bateri.

    Ringkasan: ANC TWS serba boleh dengan hampir setiap ciri yang sesuai ketika pandemik semasa.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia. 

     

    Artikel Terkini

    CelcomDigi perkenalkan pakej “roaming” khas untuk jemaah umrah dan haji

    Syarikat telekomunikasi CelcomDigi kini memperkenalkan pakej perayauan baharu Hajj Roaming Pass yang dikhaskan untuk para pelanggan yang ingin menunaikan ibadat haji atau...

    Infinix GT 20 Pro akan dilancar di Malaysia pada 2 Mei 2024

    Infinix Malaysia bakal melancarkan telefon pintar terbaru, Infinix GT 20 Pro, pada hari Khamis, 2 Mei 2024. Telefon kelas pertengahan ini bakal...

    Tesla Model 3 Performance rasmi di Malaysia, 0-100km/j hanya 3.1 saat bermula RM242,000

    Hari ini, Tesla Malaysia telah melancarkan Tesla Model 3 Performance secara rasmi. Untuk pengetahuan, Tesla Model 3 Performance telah dilancarkan sebelum laporan...

    Pesaing Tesla, Polestar hasilkan telefon pintar pertama dengan ciri AI khas

    Salah satu pesaing Tesla dalam pasaran kenderaan elektrik, Polestar, baru sahaja melancarkan telefon pertama mereka. Untuk pengetahuan, Polestar Phone dan Meizu 21...

    Elon Musk: Tesla adalah kenderaan EV dengan kos penyelenggaraan paling murah

    Sebuah analisis data yang diterbitkan oleh Consumer Reports pada Jumaat lalu menyatakan Tesla adalah jenama kenderaan elektrik (EV) yang mempunyai kos penyelenggaraan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X