fbpx
More

    Ulasan Logitech MX Mechanical Keyboard – Papan kekunci mekanikal yang senyap

    Papan kekunci mekanikal selalunya sinonim dengan gamers yang inginkan tindak balas kekunci responsif, tahan lama dan bunyi hentakannya yang tersendiri. Sungguh pun begitu, semakin ramai pengguna komputer, termasuklah yang bukan gamers, mula berhijrah kepada papan kekunci mekanikal kerana pengalaman menaip yang lebih selesa berbanding kekunci membran.

    Bagi memenuhi permintaan ini, Logitech telah memperkenalkan papan kekunci mekanikal Logitech MX Mechanical Keyboard yang ditujukan khas untuk tugas produktiviti, serupa dengan produk lain dalam siri Logitech MX. Ayuh baca ulasan ini untuk mengetahui sama ada papan kekunci ini sesuai untuk kegunaan anda.

    Sekilas pandang, MX Mechanical mempunyai warna yang agak membosankan kerana ia hanya mempunyai dua tona warna kelabu dan hitam. Sungguh pun begitu, corak warna ini membuatkannya sesuai untuk digunakan dalam pejabat kerana ia nampak lebih profesional. Buat mereka yang inginkan papan kekunci mekanikal namun tidak tertarik dengan simbahan warna RGB yang sering terdapat pada papan kekunci mekanikal lain, MX Mechanical adalah pilihan yang sesuai.

    Susunan kekuncinya pula agak konvensional untuk sebuah saiz penuh (full size keyboard), di mana kelompok kekunci panah (arrow keys) berada berasingan daripada kekunci lain manakala kekunci numpad berada di bahagian kanan. Ini membuatkan saiz keseluruhan papan kekunci ini agak lebar dan sukar dimasukkan ke dalam beg. 

    Selain itu, ia mempunyai berat 828 gram yang agak tinggi untuk sebuah papan kekunci. Oleh yang demikian, ia lebih sesuai untuk diletakkan dalam pejabat sahaja untuk kegunaan di hadapan monitor dan tidak dipindahkan langsung. 

    Turut disertakan dalam kotak produk ini adalah wayar USB-A ke USB-C untuk pengecasan serta unit penerima (receiver) Logi Bolt USB Receiver untuk sambungan wayarles. Logi Bolt ini boleh dihubungkan dengan satu lagi aksesori Logitech seperti tetikus, jadi anda tak perlu risau jika semua aksesori wayarles anda memerlukan terlalu banyak port USB. Jika anda tidak ingin menggunakan Logi Bolt, ia juga boleh dihubungkan kepada komputer melalui hubungan Bluetooth.

    Kini saya ingin mengulas mengenai pengalaman menaip. Seperti yang anda boleh jangkakan, ia menawarkan pengalaman menaip yang selesa dengan tindak balas sentuhan (tactility) yang berspring. Kekuncinya mempunyai sudahan matte yang meningkatkan cengkaman pada jari anda dan jika jari anda berminyak, ia tidak akan meninggalkan kesan kotoran pada kekuncinya.

    Sungguh pun begitu, ia menawarkan pengalaman yang lebih mirip kepada sebuah papan kekunci biasa atau pada komputer riba. Jika anda datang daripada papan kekunci mekanikal gaming, MX Mechanical mungkin akan rasa agak janggal.

    MX Mechanical mempunyai cahaya later (backlight) berwarna putih yang terang jika anda ingin menaip dalam suasana yang gelap. Tahap kecerahannya boleh diselaraskan dalam tujuh tahap secara manual, atau anda boleh biarkan MX Mechanical tentukan kecerahannya secara automatik berdasarkan cahaya persekitaran. 

    Satu perkara yang menarik tentang cahaya ini adalah ia akan padam secara automatik apabila tangan anda dijauhkan daripadanya, dan akan hidup semula sebaik sahaja anda meletakkan tangan. Anda juga boleh tetapkan corak cahaya yang ingin dipaparkan dalam perisian Logi Options+ seperti Breathing Lighting, Wave Lighting atau Random Lighting, namun anda tidak boleh menukar warnanya.

    Papan kekunci mekanikal selalunya mempunyai bunyi agak kuat apabila kekuncinya ditekan, namun MX Mechanical dengan kekunci Tactile Quiet mempunyai bunyi yang agak perlahan. Jadi, anda boleh gunakan produk ini di pejabat tanpa menjengkelkan rakan sekerja anda. Logitech menawarkan tiga jenis kekunci untuk MX Mechanical (Tactile Quiet, Linear dan Clicky), jika anda ingin mengubah bunyi yang dihasilkan atau tindak balas yang berlainan.

    Daripada segi hayat bateri, sepanjang dua minggu saya menggunakan papan kekunci ini, saya tidak pernah mengecasnya kerana hayatnya agak lama. Logitech mengatakan baterinya yang berkapasiti 1,500mAh boleh bertahan sehingga 15 hari atau sehingga 10 bulan jika cahaya latar dimatikan. Anda boleh mengecas papan kekunci ini dengan kabel yang disertakan.

    Jika anda memiliki beberapa aksesori Logitech, MX Mechanical boleh digunakan bersama dengan Logi Options+ dan anda boleh gunakan papan kekunci ini dengan tiga komputer serentak. Ia juga boleh digunakan untuk salin dan tampal (copy-paste) di antara tiga komputer tersebut dengan lebih mudah.

    Secara keseluruhan, papan kekunci mekanikal ini menawarkan fungsi yang menarik untuk pengguna, namun satu isu yang mungkin akan menjadi masalah adalah harganya yang agak mahal iaitu RM819. Logitech terkenal sebagai sebuah jenama aksesori komputer yang premium dan MX Mechanical mempunyai rekaan dan fungsi yang berbaloi dengan harga tersebut. Akan tetapi, anda boleh dapatkan papan kekunci mekanikal lain yang lebih murah daripada harga ini, meskipun dengan fungsi yang lebih asas.

    Beritahu kami di Facebook jika ulasan ini membantu anda dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Pelan suku tahunan Disney+ Hotstar akan dinaikkan kepada RM 79.90 bermula 24 April ini

    Seperti yang dijangka, harga langganan untuk Disney+ Hotstar akan dinaikkan bermula pada 24 April 2024. Selain itu, syarikat tersebut juga akan mengeluarkan...

    Apple akui pertimbangkan Apple Watch untuk Android berikutan tuntutan DOJ

    Apple telah mengesahkan bahawa ia pernah mempertimbangkan untuk mencipta Apple Watch yang serasi dengan peranti Android sebagai sebahagian daripada tindak balasnya terhadap...

    WhatsApp bakal perkenalkan ciri untuk alih keluar pratonton pautan

    Versi semasa WhatsApp untuk Android secara automatik menjana pratonton untuk pautan laman web yang dihantar dalam sembang dengan memaparkan tajuk, perihalan dan...

    HUAWEI, Xiaomi dan OPPO dikhabarkan sedang bangunkan pengecasan pantas UFCS

    HUAWEI, Xiaomi dan OPPO dilaporkan sedang mendalami bidang teknologi pengecasan pantas dengan pengecas baharu berdasarkan Spesifikasi Pengecasan Pantas Universal (UFCS). Pemberi maklumat...

    Kerajaan jamin keselamatan siber data anda dalam PADU, gesa anda daftar segera

    Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin, memberi keyakinan kepada rakyat Malaysia bahawa keselamatan dan kerahsiaan maklumat dalam Sistem Pangkalan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X