fbpx
More

    Ulasan Nokia T20: Skrin 2K dan hayat bateri lama, sesuai untuk kelas dalam talian dan tontonan drama

    Selepas tujuh tahun, Nokia kembali ke pasaran tablet dengan melancarkan tablet Nokia T20 pada Disember tahun lalu. Pasaran tablet pada ketika ini agak sengit. Nokia T20 merupakan tablet pertama HMD Global dilengkapi dengan skrin 10.4 inci yang menyokong resolusi 2K, menggunakan cipset UNISOC dan menyokong sambungan 4G LTE. Dengan harga RM1,099 di pasaran Malaysia, mari kita lihat prestasi dan spesifikasi tablet di bawah, seperti yang telah diulas oleh penulis TechNave English.

    Dari segi penampilan, Nokia T20 senipis 7.8mm dan hanya membawa berat 470g. Kami telah menerima versi Deep Ocean berwarna gelap dan ia agak mudah meninggalkan kesan cap jari di bahagian belakang. Nokia T20 dilengkapi dengan kamera utama 8MP + lampu kilat LED membawa bonggol kamera yang tidak terlalu tebal dan tidak menjejaskan penggunaan walaupun kamera rata pada peranti.

    Dalam aspek lain, Nokia T20 juga dilengkapi dengan bicu fon kepala 3.5mm, port USB-C, butang kuasa dan butang pembesar suara di sebelah kiri atas tablet. Perlu diingat bahawa Nokia T20 mempunyai slot kad SIM dan slot kad mikroSD. Ini jarang berlaku bagi sebuah tablet dengan konfigurasi sedemikian dalam julat harga ini.

    Tablet Nokia T20 disertakan dengan sarung pelindung (selagi stok masih ada)
    Paparan 10.4″ dengan resolusi 1920 x 2000 piksel (secara rasmi dipanggil 2K, tetapi sebenarnya resolusi FHD sahaja)
    Dilengkapi dengan antara muka jenis-C + bicu fon kepala 3.5mm
    Slot SIM / kad memori berada di sebelah ini, dan badan tablet sangat nipis, hanya 7.8mm
    Butang kuasa, pembesar suara dan terdapat sedikit bonggol kamera belakang
    Bahagian belakang tablet adalah matte, tetapi ia masih menangkap kotoran dan cap jari
    Kamera belakang 8MP + flash LED
    Nokia T20 adalah salah satu daripada beberapa tablet 10 inci di pasaran Malaysia yang menawarkan sokongan SIM (nano) 4G LTE

    Bagi bahagian hadapan pula, Nokia T20 dilengkapi dengan paparan resolusi piksel 2K (1200 x 2000) 10.4 inci. Walaupun bezel skrinnya tidak begitu nipis, ia masih boleh dipegang dengan sebelah tangan. Kamera hadapan 5MP turut tersedia dalam paparan. Nampaknya, tablet ini lebih sesuai digunakan secara mendatar. Namun, saya tidak begitu menyukai sarung pelindung peranti kerana ia mengumpulkan habuk atau benda kecil yang lain. Sekiranya ia disimpan dan diterbalikkan akan menjadikan skrin kotor.

    Dari segi sistem perisian, Nokia T20 menjalankan sistem Android terutamanya beberapa aplikasi Google manakala latar antara muka yang ringkas mengingatkan saya kepada Chrome OS. Menurut Nokia, tablet itu hadir dengan sekurang-kurangnya dua tahun kemas kini Android utama dan tiga tahun kemas kini keselamatan. Satu-satunya perkara yang saya tidak gemar adalah ikon Google TV di sebelah kiri kerana ia tidak boleh dipadamkan atau diletakkan semula.

    Kandungan dalam kotak Nokia T20
    Nokia T20 menyokong pengecasan 15W, tetapi pengecas yang disediakan hanya mempunyai kuasa pengecasan 10W.

    Dari segi konfigurasi teras, Nokia T20 dilengkapi dengan cipset Unisoc T610. Walaupun cipset ini tidak begitu ideal dalam ujian penanda aras GeekBench 5, ia masih menghasilkan prestasi yang stabil dalam ujian sebenar dan sesuai untuk gaming. Kami bermain Asphalt 9 untuk melihat prestasi game dan secara keseluruhannya, pengalaman game agak lancar dan tiada masalah lagging. Begitu juga bagi tugasan harian, tablet ini boleh melakukannya dengan sangat lancar.

    Nokia T20 mempunyai prestasi yang baik dalam kedua-dua main balik filem dan platform penstriman, tetapi paparan hanya boleh mencapai resolusi 1080p di YouTube. Kualiti bunyi tidak memberangsangkan apabila treble atau audio dinaikkan.

    Bagi jangka hayat bateri pula, Nokia T20 boleh bertahan agak lama. Penggunaan setiap hari atau berselang-seli boleh bertahan selama satu hingga dua hari. Tablet ini menyokong pengecasan pantas 15W yang boleh mengecas penuh baterinya dalam masa kira-kira dua jam setengah. Akan tetapi, pengecas yang disertakan bersama tablet hanya 10W dan ia mengambil masa kira-kira empat jam untuk mengecas hingga 100%.

    Antara muka Nokia T20 sangat serupa dengan Chrome OS, kecuali ikon Google Watch di kiri atas tidak boleh dialihkan atau dialih keluar
    Skor Geekbench 5 adalah purata
    Skor penanda aras 3DMark

    Tablet berfungsi dengan baik pada sambungan WiFi manakala 4G LTE akan bersambung selagi syarikat telekomunikasi anda mempunyai liputan. Walaupun terdapat Google Kids Space yang hanya berfungsi pada peranti tertentu, saya sebagai ibu bapa tidak akan membiarkan anak-anak saya bersendiri kerana kandungan yang tersedia masih bukan sesuatu yang sesuai untuk kanak-kanak.

    Yang terakhir adalah bahagian fotografi. Secara umumnya, konfigurasi kamera tablet adalah agak umum. Pengguna tidak akan membawa peranti yang besar untuk merakam di merata tempat sementara prestasi foto keseluruhan Nokia T20 adalah sederhana. Warna imej adalah biasa, butirannya agak kabur, ia tidak mempunyai fokus pintar dan tidak cukup pantas. Jika kamera hadapan digunakan untuk persidangan video, masih boleh dipertimbangkan tetapi rakan-rakan anda pasti mengesyorkan tangkapan foto menggunakan telefon bimbit sebagai pilihan yang lebih baik.

    Walaupun butiran boleh menjadi agak kabur, kamera belakang 8MP masih boleh mengambil gambar dengan bagus
    Autofokus agak perlahan, objek yang bergerak mudah kabur dan warna sedikit pudar
    Kamera hadapan 5MP cukup bagus untuk swafoto atau persidangan video
    Tangkapan foto landskap

    Secara keseluruhan, Nokia T20 adalah tablet 10.4 inci yang baik yang memenuhi keperluan asas, sama ada untuk bekerja atau bermain game. Skrin memberikan tontonan yang baik, prestasi stabil, sambungan dan hayat bateri jangka panjang. Dari segi harga, Nokia T20 berharga RM1,099 agak mahal untuk konfigurasi skrin kerana skrin 2K yang diiklankan beresolusi FHD 1080p.

    Nokia T20 mempunyai banyak persaingan dalam julat harga ini. Antaranya adalah Samsung Galaxy Tab A8 10.5 2021 yang dikeluarkan baru-baru ini, tetapi ia tidak mempunyai sambungan 4G LTE. Seterusnya, realme Pad mempunyai banyak persamaan dalam spesifikasi, tetapi tiada jaminan kemas kini dua tahun dan kemas kini keselamatan tiga tahun. Harga produk kedua-dua tablet lebih rendah berbanding Nokia T20, namun dua tablet tersebut mempunyai kekurangannya sendiri.

    Spesifikasi Nokia T20

    • Skrin LCD 10.4″ 2K dengan resolusi 2000 x 1200
    • Cipset UNISOC Tiger Ben T610
    • Kombinasi memori RAM 4GB +64GB ROM | pengembangan kad mikroSD sehingga 512GB
    • Kamera belakang 8MP | Kamera swafoto 5MP 
    • Kapasiti bateri 8,200mAh, pengecasan 15W, disertakan pengecas 10W
    • Sokong Bluetooth 5.0, jalur dwi WiFi 802.11 a/b/g/n/ac | Port USB-C + bicu fon kepala 3.5mm
    • Pengimbas muka
    • Menyokong 4G LTE (SIM nano), pensijilan IP52
    • Mod Google Kids Space, Audio OZO, Main Semula OZO, Pensijilan Cahaya Biru Rendah SGS
    • Ukuran badan + berat: 7.8 x 247.6 x 157.5mm | 470g
    • Menggunakan Android 11 (menyokong 2 tahun kemas kini, 3 tahun kemas kini keselamatan)
    • Warna: Ocean Deep

    Kebaikan dan keburukan

    • Kelebihan: Paparan 10.4″ 2K, sokongan 4G LTE, pemproses Unisoc, hayat bateri yang panjang + jaminan kemas kini sistem dua tahun
    • Kekurangan: Paparan 10.4 inci hanya mempunyai resolusi FHD, hanya pengecas 10W, agak mahal
    • Kesimpulan: Tablet 10.4 inci yang sesuai untuk mereka yang perlu banyak bergerak.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan nantikan berita seterusnya bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia. 

     

    Artikel Terkini

    CelcomDigi perkenalkan pakej “roaming” khas untuk jemaah umrah dan haji

    Syarikat telekomunikasi CelcomDigi kini memperkenalkan pakej perayauan baharu Hajj Roaming Pass yang dikhaskan untuk para pelanggan yang ingin menunaikan ibadat haji atau...

    Infinix GT 20 Pro akan dilancar di Malaysia pada 2 Mei 2024

    Infinix Malaysia bakal melancarkan telefon pintar terbaru, Infinix GT 20 Pro, pada hari Khamis, 2 Mei 2024. Telefon kelas pertengahan ini bakal...

    Tesla Model 3 Performance rasmi di Malaysia, 0-100km/j hanya 3.1 saat bermula RM242,000

    Hari ini, Tesla Malaysia telah melancarkan Tesla Model 3 Performance secara rasmi. Untuk pengetahuan, Tesla Model 3 Performance telah dilancarkan sebelum laporan...

    Pesaing Tesla, Polestar hasilkan telefon pintar pertama dengan ciri AI khas

    Salah satu pesaing Tesla dalam pasaran kenderaan elektrik, Polestar, baru sahaja melancarkan telefon pertama mereka. Untuk pengetahuan, Polestar Phone dan Meizu 21...

    Elon Musk: Tesla adalah kenderaan EV dengan kos penyelenggaraan paling murah

    Sebuah analisis data yang diterbitkan oleh Consumer Reports pada Jumaat lalu menyatakan Tesla adalah jenama kenderaan elektrik (EV) yang mempunyai kos penyelenggaraan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X