fbpx
More

    Ulasan Samsung Galaxy M33 5G – Berbaloi tetapi mungkin ada pilihan lebih baik

    Selain daripada siri Samsung Galaxy A dan Galaxy S yang terkenal, terdapat juga siri Samsung Galaxy M yang dijual dalam talian secara eksklusif. Siri Galaxy M membolehkan pengguna memiliki telefon pintar dengan spesifikasi yang sama seperti siri Samsung Galaxy A pada harga yang lebih berpatutan.

    Harga Samsung Galaxy M33 5G sama dengan Samsung Galaxy A33 5G iaitu kedua-duanya adalah RM1499. Namun, terdapat perbezaan besar daripada segi spesifikasi. Yang berbeza sedikit hanyalah daripada luaran reka bentuknya. Jadi, mari kita lihat ulasan lengkap mengenai telefon ini yang telah ditulis oleh pengulas TechNave CN!

    Reka bentuk – Luaran yang ringkas dan mesra pengguna

    Samsung Galaxy M33 5G merupakan telefon pintar segmen pertengahan dengan ciri mesra pengguna sebagai titik jualannya. Ini dapat dilihat daripada reka bentuk luarannya seperti bingkai dan belakang yang menampilkan reka bentuk plastik. Warna yang kami terima ialah coklat. Terdapat sesuatu yang istimewa tentang warna rona berkilauan tetapi potongan pada bezel tidak berapa premium kerana menggunakan plastik.

    Sekali imbas seperti warna Mystic Brown
    Skrinnya berukuran 6.67 inci dan menyokong penyegaran semula 120Hz
    Lengkungan dan potongan skrin nampak tidak begitu premium
    Port audio bicu 3.5mm
    Butang kuasa yang dilengkapi pengimbas cap jari dan butang kelantangan suara
    Slot kad SIM dan mikroSD

    Telefon ini mudah dilihat dan diakses oleh pengguna kerana ia menggunakan skrin IPS FHD+ yang menyokong kadar penyegaran tinggi 120Hz, pembesar suara saluran tunggal, pengimbas cap jari pada butang kuasa dan ia juga mempunyai butang kuasa yang semakin jarang ditemui pada masa kini. Selain itu, terdapat bicu audio 3.5mm dan skrinnya menggunakan reka bentuk titisan air (waterdrop) Infinity-V. Bingkai tepinya boleh dilihat dengan jelas pada pandangan mata saya.

    Siri Samsung Galaxy M33 5G tidak menyertakan palam pengecas di dalam kotak. Pengguna yang menginginkannya hanya boleh menggunakan palam pengecas yang lain atau membelinya secara berasingan. Samsung Galaxy M33 5G hadir dengan pengecasan pantas 25W dan agak mudah untuk mencari pengecas mampu milik yang sepadan dengan konfigurasinya di pasaran.

    Pakej yang anda terima jika membeli Samsung Galaxy M33 5G
    Dulang kad SIM + mikroSD

    Spesifikasi – Sama seperti Galaxy A33 5G tetapi beberapa perkakasan diubah

    Spesifikasi Samsung Galaxy M33 5G adalah lebih kurang sama dengan siri Samsung Galaxy A33 5G. Ia dilengkapi dengan cipset Exynos 1280, storan UFS 2.2 128GB dan RAM 8GB. Walau bagaimanapun, berbanding dengan Galaxy A33 5G, telefon ini tidak mempunyai reka bentuk kalis air dan habuk IP67.

    Daripada segi kamera, Galaxy M33 5G mempunyai kamera utama 50MP + sudut ultra lebar 5MP + sensor kedalaman dan makro 2MP. Namun, sudut ultra lebar 5MP lebih rendah berbanding 8MP yang terdapat pada siri Galaxy A33. Tambahan, teknologi OIS juga tidak terdapat pada kamera utama.

    Daripada segi fungsi sistem, Samsung Galaxy M33 5G menggunakan antara muka OneUI 4.1 berdasarkan Android 12. Ia menyokong pengembangan RAM maya dengan ciri RAM Plus dan terdapat dua slot kad SIM serta fungsi Samsung Pay. Walau bagaimanapun, telefon ini tidak menyokong Bixby Routine. Galaxy M33 5G mendapat kemas kini sistem selama 2 tahun dan kemas kini keselamatan selama 4 tahun. Perlu dinyatakan bahawa Samsung Galaxy M33 5G menyokong Samsung Pay yang boleh digunakan menerusi fungsi NFC.

    Prestasi – Mengekalkan keseimbangan prestasi secara menyeluruh

    Prestasi Samsung Galaxy M33 5G adalah mencukupi untuk aktiviti harian sebagai editor. Jika dilihat daripada skor berikut, tiada masalah bagi Samsung Galaxy M33 5G untuk membuka dan memproses setiap aplikasi tanpa perlu lag dan ia bagus untuk telefon segmen pertengahan.Namun, jika anda mahukan prestasi yang lebih mantap, anda mungkin perlu berfikir semula.

    Dengan penggunaan jangka panjang, Samsung Galaxy M33 5G akan dapat menggunakan kekuatannya dengan lebih banyak lagi. Pertama sekali, saya menjalankan ujian grafik untuk melihat prestasi kawalan suhu Samsung Galaxy M33 5G. Hasilnya adalah di luar jangkaan. Suhu Samsung Galaxy M33 5G hanya meningkat kepada 35°C. Ia merupakan prestasi yang lebih baik daripada telefon segmen pertengahan di pasaran. Tetapi kadar bingkai yang sangat rendah mempengaruhi pengalaman ketika gaming.

    Daripada segi gaming, Samsung Galaxy M33 5G menyokong penyegaran semula 90Hz, tetapi pengguna hanya boleh mengaktifkan fungsi ini dalam tetapan berkualiti rendah. Menariknya, prestasi keseluruhan gaming benar-benar lancar dan saya percaya ini adalah sama untuk game lain. Daripada segi kedudukan pembesar suara agak sedikit mendukacitakan. Samsung Galaxy M33 5G menggunakan saluran monofonik. Apabila tangan diletakkan di bawah telefon (ketika memegang), ia mudah untuk menutup lubang pembesar suara. Pengguna hanya boleh melaraskan sudut atau memakai fon kepala untuk menyelesaikan masalah ini.

    Bagaimanapun, prestasi Samsung Galaxy M33 5G daripada segi bunyi masih baik. Bunyinya kuat dan jelas. Ia agak sesuai untuk memainkan video atau muzik dan alat dengarnya juga agak jelas semasa perbualan. Sambungan wayarles Samsung Galaxy M33 5G juga agak stabil tetapi malangnya ia tidak menyokong WiFi 6. Daripada segi 5G, saya tidak mencubanya kerana kekurangan peralatan.

    Apabila bercakap mengenai prestasi kamera, sebenarnya prestasi kamera Samsung Galaxy M33 5G adalah agak baik. Walaupun piksel kanta sudut ultra lebar sedikit lebih rendah, ia tidak menjejaskan prestasi keseluruhan Samsung Galaxy M33 5G. Oleh kerana tiada OIS, pengguna masih mengambil gambar dengan tangan. Anda boleh lihat contoh gambar di bawah:

    Tangkapan gambar menggunakan mod ultra lebar
    Prestasi kamera utamanya
    2x zum
    Zum sehingga 8x
    Tangkapan gambar dari dekat
    Mod makro 1
    Makro mod 2

    Kesimpulan – Prestasi baik tetapi ada peranti yang lebih berbaloi dengan harga yang sama

    Samsung Galaxy M33 5G sememangnya sangat baik daripada segi prestasi jika dilihat ulasan di atas. Jika pengguna ingin membelinya, saya boleh mengesyorkannya. Lagipun, prestasinya benar-benar membuatkan saya berasa agak berpuas hati dan fungsi penangkapan gambar keseluruhan juga sangat baik. Seperti yang dilihat pada tajuk, anda boleh memilikinya, tetapi ada yang lebih baik di pasaran.

    Pesaing yang lebih baik daripada telefon ini ialah Galaxy A33 5G yang juga berharga RM1499. Di bawah spesifikasi yang sama, Samsung Galaxy A33 5G mempunyai skrin Super AMOLED 90Hz, kalis air dan habuk IP67, pembesar suara dwi stereo, kamera utama OIS, Bixby Routine dan sebagainya. Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai diskaun jika anda membelinya secara atas talian dan Samsung Galaxy M33 5G boleh dibeli dengan harga serendah RM1199. Pada harga ini, saya rasa ia boleh dipertimbangkan.

    Beritahu kami di Facebook jika ulasan ini membantu anda dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Siri HUAWEI nova 12 dilancar di Malaysia: Kamera 108MP & EMUI 14 bermula RM1,299

    HUAWEI mengumumkan ketibaan siri HUAWEI nova 12 di Malaysia yang terdiri daripada nova 12s, nova 12 SE dan nova 12i. Barisan ini menawarkan pengguna pelbagai...

    realme 12 5G dilancar di Malaysia: Kamera 108MP, skrin 6.72″, cas pantas 45W bermula...

    Pada hari ini, realme Malaysia melancarkan telefon kelas pertengahan terbaru dalam siri realme Number Series iaitu realme 12 5G. Ia merupakan model...

    Pelan suku tahunan Disney+ Hotstar akan dinaikkan kepada RM79.90 bermula 24 April ini

    Seperti yang dijangka, harga langganan untuk Disney+ Hotstar akan dinaikkan bermula pada 24 April 2024. Selain itu, syarikat tersebut juga akan mengeluarkan...

    Apple akui pertimbangkan Apple Watch untuk Android berikutan mahkamah Amerika Syarikat

    Apple telah mengesahkan bahawa ia pernah mempertimbangkan untuk mencipta Apple Watch yang serasi dengan peranti Android sebagai sebahagian daripada tindak balasnya terhadap...

    WhatsApp bakal perkenalkan ciri untuk alih keluar pratonton pautan

    Versi semasa WhatsApp untuk Android secara automatik menjana pratonton untuk pautan laman web yang dihantar dalam sembang dengan memaparkan tajuk, perihalan dan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X