fbpx
More

    Ulasan Samsung Galaxy S24 Ultra – Lebih mantap untuk produktiviti dengan ciri AI

    Tahun lalu, walaupun menjadi salah satu peranti andalan yang pertama tiba, kebanyakan pengguna memilih Samsung Galaxy S23 Ultra sebagai telefon terbaik pada 2023. Tahun ini, Samsung Galaxy S24 Ultra memulakan 2024 dengan rangka titanium, skrin 6.8 inci rata dan banyak fungsi kecerdasan buatan (AI). Adakah ini cukup untuk menetapkan Samsung Galaxy S24 Ultra sebagai telefon terbaik pada 2024? Baca ulasan penuh kami untuk mengetahuinya.

    Reka bentuk – Kurang kilauan tetapi lebih kandungan

    Berbanding dengan Samsung Galaxy S23 Ultra tahun lepas dengan rangka logam yang berkilauan, Samsung Galaxy S24 Ultra lebih sederhana dengan belakang logam matte dan rangka titanium. Meskipun ia lebih ringan 1g daripada sebelumnya, telefon ini masih agak berat tetapi tidak banyak kesan cap jari yang ditinggalkan. Apa yang benar-benar mengejutkan saya adalah bagaimana ukuran 162.3 x 79 x 8.6mm (sedikit kurang, lebih tinggi dan lebih nipis) memberikan cengkaman yang lebih selesa.

    Samsung Galaxy S24 Ultra kini mempunyai paparan rata 6.8 inci (akhirnya)
    Bahagian belakang matte tidak mengumpul kesan cap jari dengan mudah
    Chassis kini berbingkai titanium
    Butang kuasa dan audio
    Di bahagian bawah, terdapat S Pen, pembesar suara, port USB-C dan slot Kad SIM
    Cukup ruang untuk 2 kad SIM nano
    Stilus S Pen kelihatan sama
    Butang belakang adalah logam

    Seperti yang dikhabarkan, Samsung Galaxy S24 Ultra akhirnya mempunyai skrin Dynamic LTPO AMOLED 2X 6.8 inci yang rata dengan kadar segar semula 120Hz dan kecerahan puncak hingga 2600 nits. Ia kelihatan lebih baik daripada sebelumnya dan terdapat kurang kesan gelinciran di sekeliling jika anda menggunakan S Pen. Skrin itu sendiri juga dilengkapi dengan Corning Gorilla Glass Armor terkini dan menawarkan resolusi piksel 1440 x 3120 atau 4K. Lubang tebuk di bahagian atas masih memuat kamera hadapan Dual Pixel PDF 12MP dan telefon ini juga mempunyai kalis air dan debu IP68.

    Kualiti pembinaan tetap kukuh seperti sebelumnya dengan butang daya, pemanjang kawalan kelantangan dan port USB-C. Dulang SIM menyokong 2 kad SIM dan tiada ruang untuk sebarang memori luaran tetapi telefon ini juga menyokong eSIM dengan mudah. Di bahagian belakang, kamera individu dengan kemasan logam tetap sama seperti Samsung Galaxy S23 Ultra, tetapi ini menyebabkan ia senget jika diletakkan rata di belakang. Walaupun posisi kamera belakang masih sama, model kali ini membawa sensor kamera telefoto periskop 50MP untuk menggantikan sensor kamera telefoto periskop 12MP sebelumnya.

    Spesifikasi – Masih ciri andalan tetapi dengan sentuhan AI

    Ini adalah spesifikasi teknologi dan ciri Samsung Galaxy S24 Ultra:

    • Cipset Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3
    • Skrin Dynamic LTPO AMOLED 2X QHD+ 6.8 inci (resolusi piksel 3120 x 1440, kadar segar semula maksimum 120Hz, kecerahan puncak 2600 nits)
    • 12GB RAM LPDDR5X
    • Sehingga storan UFS 4.0 512GB
    • Kamera belakang: Kamera utama 200MP (OIS) + ultra-lebar 12MP + telefoto 50MP, zum periskop 10x + telefoto 10MP, zoom optik 3X dan 5X
    • Kamera swafoto 12MP
    • Ciri Galaxy AI yang adaptif, kadar sentuhan 240Hz, pengimbas cap jari dalam skrin, pembesar suara stereo, penarafan kalis air dan debu IP68, S-Pen, cas pantas 45W, cas wayarles 15W dan cas wayarles terbalik, Samsung DeX
    • Menyokong 5G, WiFi 6E, Bluetooth 5.3, NFC, Dual SIM / Dual eSIM, USB Type C (USB 3.2 Gen 1), GPS
    • Bateri 5,000mAh
    • Ukuran 162.3 x 79.0 x 8.6mm | 232g
    • OneUI 6.1 (Android 14)
    • Dijual dalam Titanium Gray, Titanium Black, Titanium Violet dan Titanium Yellow (Titanium Blue, Titanium Green dan Titanium Orange hanya eksklusif di Samsung.com)

    Ciri-ciri utama bagi edisi S Ultra ini termasuk cipset Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 yang lebih cepat dan cekap tenaga serta skrin 6.8 inci yang rata. Hampir kesemua ciri lain adalah sama kecuali kamera periskop 50MP untuk kamera utama belakang serta skrin yang jelas dan terang pada 2600 nits. Ini bukan suatu perkara buruk, walaupun Samsung Galaxy S23 Ultra adalah dan masih merupakan salah satu telefon andalan terbaik, tetapi ini menunjukkan peningkatan fizikal untuk model kali ini.

    Kamera belakang kini mempunyai kamera telefoto periskop 50MP, tetapi masih kelihatan sama

    Fokus utama yang dimiliki Samsung tahun ini adalah Galaxy AI. Ini termasuk ciri-ciri seperti Circle to Search yang serupa dengan Google Lens kerana ia mencari imej tetapi boleh didapati di mana-mana sahaja adengan menekan lama butang rumah (home) termasuk kamera, penyemak imbas, galeri foto dan banyak lagi. Dibangunkan bersama-sama dengan Google dan pada masa ini hanya tersedia dengan siri Samsung Galaxy S24 dan siri Google Pixel. Ia akan dilancarkan pada peranti siri Galaxy S23 dalam masa terdekat.

    Ciri Galaxy AI lain termasuk Call Assist terjemahan langsung (untuk panggilan), Chat Assist (untuk sembang), Live Translate (untuk terjemahan), Text Call, Note Assist (Auto Format, Peringkasan, Terjemahan dan penyesuaian auto untuk Samsung Notes). Terdapat juga Transcript Assist yang secara automatik merangkumkan audio anda (membantu membuat minit mesyuarat atau catatan kuliah dengan mudah) dan Browsing Assist (merangkumkan dan menterjemahkan untuk Pelayar Internet Samsung).

    One UI 6.1
    Tekan lama butang utama atau leret ke rumah untuk mengaktifkan Bulatan dan Carian

    Namun, peningkatan AI terbesar selain daripada Circle to Search adalah Photo Editor di dalam Samsung Gallery standard. Ini termasuk Background Fill yang generatif untuk sudut-sudut yang mungkin menjadi kosong jika anda perlu memutar imej. Terdapat juga Object Re-Composition, Edit Suggestion, Object Eraser dan kemampuan untuk menghasilkan imej yang lebih jelas apabila diperbesarkan atau video perlahan yang lebih baik.

    Generative Wallpaper membolehkan anda membuat beberapa imej yang berbeza berdasarkan 3 pilihan dan pelbagai templat untuk digunakan pada skrin utama dan kunci, yang pasti menarik. secara jujur, terdapat terlalu banyak ciri Galaxy AI untuk dijelaskan semua dengan terperinci, jadi kami kemungkinan akan mengemaskini ulasan ini seiring dengan masa atau menyusun ulasan 3 bulan kemudian kerana kami menjangkakan Samsung akan menambah ciri-ciri Galaxy AI dan penyelarasan yang lebih baik dengan kemas kini seterusnya.

    Photo Editor boleh mengalihkan objek dalam foto dan kemudian menjana secara automatik ruang tempat ia dipotong
    Anda juga boleh menjana imejan yang sesuai dalam ruang kosong apabila anda memutar menggunakan Generatif Fill
    Imej yang dizum ini biasanya kelihatan rosak tetapi terima kasih kepada AI, anda tidak perlu meningkatkan peleraian supaya ia masih kelihatan tajam
    Anda kini boleh membuat Wallpaper anda sendiri
    Cuma tukar pilihan dalam gesaan dan pilih daripada imej yang dijana
    Anda boleh mengakses kebanyakan ciri AI dalam menu Tetapan > Lanjutan > Kepintaran lanjutan
    Pilihan foto untuk Samsung Galaxy S24 Ultra
    Penyuntingan video hampir dipaparkan sepenuhnya, satu-satunya perkara yang tiada adalah skrin hijau dan AI generatif

    Samsung Galaxy S24 Ultra boleh berfungsi seperti biasa walaupun tanpa ciri Galaxy AI ini kerana anda boleh mematikannya dan memilih ciri yang hendak diaktifkan dalam menu Advanced intelligence di bawah Tetapan> Lanjutan. Ia mungkin mengubah cara anda melakukan sesuatu, membuatnya sukar untuk menggunakan telefon atau peranti lain selepas itu tetapi ia pasti merupakan kemajuan yang mengagumkan dalam penambahbaikan berasaskan perisian. Cara-cara keseluruhan yang merangkumi segala-galanya sebenarnya terdapat dalam aplikasi Tips, tetapi ini sedikit membebankan untuk mencuba segala-galanya sekaligus.

    Prestasi – Rumah kuasa lain dengan hayat bateri yang lebih baik

    Daripada segi prestasi, Samsung Galaxy S24 Ultra memberikan skor GeekBench 6 dan Maxed Out 3DMark masing-masing 2310 untuk teras tunggal dan 7216 untuk pelbagai teras serta 7524 dalam penanda ray-tracing 3DMark, jelas unggul daripada generasi sebelumnya. Seperti sebelumnya, ia boleh menjalankan Genshin Impact pada tetapan maksimum 60fps tanpa berlebihan (tetapi ia menjadi sedikit panas). Anda boleh melihat game dalam video di bawah yang sepenuhnya disunting menggunakan penyunting video Samsung sendiri.

    Skor GeekBench 6 dan 3DMark untuk Samsung Galaxy S24 Ultra
    Samsung Galaxy S24 Ultra boleh mengendalikan tetapan Genshin Impact pada maksimum 60fps

    Selepas beberapa telefon siri Note dan siri S dengan skrin dua hujung lengkung, saya lebih gemar menggunakan skrin rata. Tiada lagi paparan filem atau game yang pelik tetapi kini ia memberikan semua paparan yang anda inginkan. Ia menunjukkan skrin yang cantik kerana kadar segar semula 120Hz memastikan segalanya sangat lancar semasa ditatal. Samsung juga menjadikan pembesar suara pada Samsung Galaxy S24 Ultra lebih kuat dan jelas daripada sebelumnya, sehingga kami takut untuk menaikkannya ke tahap maksimum kerana takut mengganggu jiran.

    Semasa mencuba ciri Galaxy AI, kami dapati bahawa Photo Gallery baharu berfungsi dengan sangat baik dan juga agak mudah digunakan. Transkripsi rakaman suara tidak berfungsi untuk Bahasa Melayu buat semntara ini dan tidak memberikan transkripsi yang baik jika pembicara sendiri tidak dapat berbahasa Inggeris dengan lancar tetapi hanya mencatat melalui Ringkasan (Summary) dan ciri AI akan membantu anda. Ciri ini agak baru tetapi ia masih kompeten.

    Saya harap saya mempunyai ciri Jurubahasa semasa saya ke Jepun sebelum ini
    Transkripsi masih belum berfungsi untuk Bahasa Melayu tetapi sekurang-kurangnya Ringkasan meringkaskan perbualan dengan baik
    Anda juga boleh meringkaskan laman web dan melakukan beberapa perkara lain dalam Samsung Notes seperti Format Auto dan banyak lagi
    Hayat bateri mampu bertahan selama 2 hari dengan mudah sekarang dengan Samsung Galaxy S24 Ultra

    Selain itu, walaupun baterinya memiliki kapasiti yang sama 5,000mAh, Samsung Galaxy S24 Ultra mampu bertahan lebih beberapa jam lagi berbanding pendahulunya sehingga 2 hari walaupun dengan penggunaan yang berat. Pengecasan pantas mengambil kira 1 jam atau lebih untuk kembali ke 100%, tetapi itu kerana kami hanya memiliki pengecas pantas 25W. Mereka yang mempunyai pengecas pantas 45W sepatutnya mengharapkan masa pengecasan yang lebih singkat. S Pen masih berfungsi dengan baik tetapi Samsung mungkin menambah fungsi Circle to Search terus ke S Pen untuk pengalaman yang dipertingkatkan.

    Daripada segi kamera, tangkapan foto dan video sekarang adalah lebih jelas dengan lebih banyak butiran daripada sebelumnya. Tangkapan imej bulan kami mempunyai lebih banyak butiran dan mudah ditangkap walaupun tida menggunakan tripod. Kamera periskop 50MP kali ini menambah beberapa butiran lagi untuk tangkapan dari jauh.Walaupun ia masih tidak memberikan banyak penambahbaikan untuk makro, ia tetap meningkatkan prestasi kamera yang cukup cemerlang pada Samsung Galaxy S23 Ultra. Lihat sampel foto kami di bawah.

    Tangkapan Bulan lebih terperinci daripada sebelumnya dengan zum Space 100x pada Samsung Galaxy S24 Ultra
    Auto ~ Tangkapan Nightography Clear, walaupun dari pantulan
    Auto ~ Satu lagi tangkapan pantulan malam yang jelas
    Auto
    Auto ~ kamera swafoto 12MP masih berfungsi dengan hebat untuk tangkapan malam, walaupun dengan lampu latar yang terang
    Auto, ultra lebar 0.6x
    Auto, 1x
    Auto ~ 50MP pada zum 10X
    Butiran masih kekal tajam walaupun dipotong dengan zum 50MP 10X
    Auto
    Auto

    Kesimpulan – Perubahan perkakasan yang minimum, Galaxy AI yang mengagumkan

    Imej yang menggunakan AI generatif mendapat watermark yang menunjukkan bahawa ia telah disokong oleh Samsung Galaxy AI

    Secara keseluruhan, Samsung Galaxy S24 Ultra adalah telefon pintar yang luar biasa dan lebih selesa untuk digunakan daripada pendahulunya. Walaupun terdapat terlalu banyak fungsi Galaxy AI, saya bersyukur Samsung telah mendengar cadangan pengguna dan mencipta aplikasi penyuntingan foto dan video bantuan AI yang lebih baik bersama dengan sebilangan besar aplikasi bantuan AI lainnya. Untuk menjawab soalan awal, dengan semua ciri ini, Samsung Galaxy S24 Ultra pasti membawa gelaran telefon terbaik pada 2024 juga, terutamanya jika Samsung terus menambah ciri AI lebih banyak dan menyelaraskan ciri sedia ada.

    Walau bagaimanapun, saya perlu mengatakan bahawa daripada segi keupayaan fotografi, Samsung Galaxy S23 Ultra sudah lebih dari cukup sudah mencukupi untuk aplikasi dan gaming yang tersedia di pasaran pada masa ini walaupun Samsung Galaxy S24 Ultra jauh lebih berkuasa. Jika anda sudah memiliki Samsung Galaxy S23 Ultra, sukar bagi kami untuk mengesyorkan peningkatan, terutamanya kerana ciri AI yang disebutkan di atas juga akan datang ke siri Samsung Galaxy S23 juga. Sebaliknya, jika anda pengguna Samsung Galaxy S22 Ultra atau Samsung Galaxy Note 20 Ultra, anda kini mempunyai 2 pilihan untuk mengemas kini dengan Samsung Galaxy S24 Ultra atau Samsung Galaxy S23 Ultra.

    Seperti sebelumnya, disebabkan oleh S Pen yang disertakan, satu-satunya pesaing yang setara untuk Samsung Galaxy S24 Ultra adalah pendahulunya, Samsung Galaxy S23 Ultra yang tidak hanya menerima potongan harga menjadi RM5,299 dengan kemas kini Galaxy AI tidak lama lagi. Jika anda ingin melindungi masa depan anda, kami akan mengesyorkan Samsung Galaxy S24 Ultra, tetapi harganya bermula RM6,299 hingga RM7,799 yang agak mahal.

    Walau bagaimanapun, apabila anda benar-benar menggunakan Samsung Galaxy AI, anda mungkin akan dimanjakan sepenuhnya dan sukar untuk beralih ke telefon lain kecuali jika anda mencari telefon kamera yang pakar dalam fotografi makro.

    Apakah pendapat anda? Ciri Samsung Galaxy S24 Ultra atau Galaxy AI yang paling anda nantikan? Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    vivo Y18 rasmi dengan skrin paling terang dalam segmen permulaan, penarafan IP54 bermula ~RM511

    vivo baru sahaja memperkenalkan model telefon pintar Y18 baharu di India. vivo Y18 merupakan telefon pintar dalam segmen permulaan yang memuatkan beberapa...

    Siri Xiaomi Pad 7 akan dilancarkan Oktober ini, boleh ‘plug and play’ dengan EV...

    Xiaomi mungkin bersiap sedia untuk pelancaran beberapa peranti perdana pada Oktober ini termasuk siri tablet perdana baharunya, siri Xiaomi Pad 7. Barisan...

    Nokia 3210 yang ikonik pada 90-an kini diberi nafas baharu dengan 4G

    HMD Global yang merupakan syarikat di sebalik peranti Nokia sedang melakar nostalgia. Menjelang pelancaran semula Nokia 6310, HMD Global kini juga sedang...

    Xiaomi 15 akan jadi peranti pertama dengan Snapdragon 8 Gen 4, bakal dilancar Oktober...

    Minggu lepas, satu laporan mendakwa bahawa Xiaomi mempunyai hak pelancaran pertama eksklusif untuk cipset Qualcomm Snapdragon 8 Gen 4 yang akan datang....

    Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) rasmi di Malaysia: Skrin 10.4″, sokong S Pen...

    Samsung Malaysia mengumumkan bahawa tablet Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) telah tiba di pasaran Malaysia secara rasmi dengan memori RAM 4GB...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X