fbpx
More

    Ulasan TV LG OLED evo C3 – Pesaing kuat untuk TV terbaik 2023

    Dalam industri TV, terdapat hanya beberapa jenama terkenal yang cenderung dilihat oleh orang ramai seperti Samsung, Sony, Sharp, Toshiba, Hisense dan Panasonic. Namun, LG menjadi tumpuan dalam ulasan ini. TV OLED LG telah wujud selama beberapa tahun tetapi siri evo agak ‘muda’ dan mengejutkan kerana ia paling mengagumkan.

    Siri LG OLED evo C3 telah dikeluarkan pada bulan Julai tahun ini dan saya menerima model 65 inci. Ia merupakan salah satu TV OLED terbaharu di pasaran dan ini adalah semua perincian tentang perkara yang saya suka dan kurang berminat selepas menghabiskan dua minggu bersamanya.

    Perkara pertama yang perlu anda ingat adalah LG OLED evo C3 sama seperti mana-mana TV OLED. Ia mempunyai tapak sendiri dan pemasangan agak lancar. Dan jika anda lebih suka konsep minimalis, anda boleh pasangkannya di dinding. Sebelum menggunakan TV, anda perlu memuat turun aplikasi LG ThinQ. Cuma ikut langkah yang disediakan dengan log masuk dan anda boleh terus menontonnya.

    Tidak banyak perlu dilakukan dalam aplikasi LG ThinQ

    Sebelum bermula, ada satu perkara yang perlu anda lakukan terlebih dahulu. Sistem TV akan menggesa anda untuk memulakan Pembersihan Pixel terlebih dahulu. Ia akan mengambil masa beberapa minit tetapi adalah langkah sangat penting. Jika anda log keluar sebelum ia selesai, anda mungkin akan dapat melihat seperti beberapa piksel mati. Jangan panik kerana anda masih boleh melakukan Pembersihan Pixel lagi.

    Ini adalah kali pertama saya menggunakan WebOS oleh LG dan saya mesti katakan bahawa antara muka pengguna adalah bersih. Salah satu perkara yang saya suka ialah fungsi tetikus alat kawalan jauh yang tiada pada jenama lain. Selain itu, pengalaman memasukkan kata laluan anda dan log masuk ke akaun perkhidmatan penstriman adalah lancar. Namun begitu, kadangkala ia boleh menjadi agak menjengkelkan apabila anda secara tidak sengaja menghidupkan tetikus semasa mengklik.

    LG WebOS
    Pengecaman suara mengalami sedikit peningkatan
    Terdapat juga mod Sentiasa Bersedia yang membolehkan anda memilih foto, karya seni dan banyak lagi sebagai kertas dinding TV anda
    Banyak pilihan dan anda juga boleh melakukannya dalam aplikasi LG ThinQ
    Menghidupkan mod Sentiasa Bersedia adalah seperti meletakkan TV anda pada mod hibernasi

    Walaupun WebOS secara keseluruhannya lancar, perisian ini juga mempunyai masalah kecil. Jika Mod Gambar sentiasa pada paparan, hal ini adalah kerana TV menggunakan Mod Kedai. Mod Kedai boleh dimatikan dalam Tetapan. Anda juga boleh melakukan tetapan semula kilang dan memulakan semula serta pastikan untuk mematikan Mod Kedai dalam proses tersebut.

    Bercakap tentang Mod Gambar, ini adalah satu lagi ciri yang saya suka. Jika anda sebelum ini kadangkala tidak dapat mencari keseimbangan yang sesuai untuk warna, kecerahan dan ketajaman untuk rancangan kegemaran anda, LG OLED evo C3 mempunyai teknologi Personalized Picture Wizard untuk selesaikan masalah ini. Saya amat mengesyorkan agar anda menggunakan ciri ini untuk mendapatkan pengalaman menonton yang terbaik.

    Saya paling suka ciri ini
    Jelas dan tajam, TruMotion dimatikan dan sedia untuk enjoy!

    Dalam Personalized Picture Wizard, anda akan melalui beberapa siri gambar dan sistem akan meminta anda memilih dua kegemaran teratas anda dalam setiap bahagian. Saya mendapat cadangan Clear & Sharp sebagai hasil akhir dan visual kelihatan sesuai untuk saya. Sama ada filem, sukan langsung atau permainan, saya tidak lagi perlu mengubah suai tetapan visual seperti yang saya lakukan untuk TV lain. Saya juga mengesyorkan untuk mematikan pelicinan gerakan (TruMotion dalam kes LG) supaya anda tidak akan mendapat kesan sedikit kabur.

    Daripada segi prestasi bunyi, LG OLED evo C3 menghasilkan bunyi yang baik walaupun treblenya agak terlalu tinggi mengikut keinginan saya. Walau bagaimanapun, kebanyakan pemilik TV akan memasangkannya dengan bar bunyi dan dalam kes ini, LG memberitahu saya bahawa ia paling sesuai dipasangkan dengan LG Soundbar SC9S. Malangnya, tiada unit ulasan tersedia, jadi saya terpaksa menggunakan bar bunyi standard Ch2.1.

    Jika anda tidak menggunakan bar bunyi LG, sebaiknya gunakan sahaja pembesar suara TV

    Yang menghairankan, bar bunyi saya serasi dengan sistem bunyi WOW Orchestra dan Antara Muka WOW LG OLED evo C3. Ini bermakna ia akan menggabungkan kedua-dua bar bunyi dan pembesar suara TV memaksimumkan kesan bunyi sekeliling di ruang tamu anda. Walau bagaimanapun, ia tidak begitu berkesan dengan saya, kerana saya cenderung untuk mendengar suara berganda daripada orang yang bercakap dalam rancangan, jadi saya memutuskan untuk menggunakan bar bunyi sahaja. Namun, saya membayangkan bahawa ia akan berbunyi hebat dengan LG Soundbar SC9S.

    Dengan ciri Personalized Picture Wizard, saya benar-benar tidak mempunyai masalah tentang kualiti gambar. Malah keluarga saya berkata mereka benar-benar dapat melihat perbezaan daripada model TV pintar lama mereka yang membandingkan banyak perkara. Saya fikir semua jenama TV harus mengikut jejak LG. Terus terang, ini adalah cara terbaik untuk mendapatkan tetapan visual pilihan anda dan bukannya cuba melakukannya sendiri. Di bawah adalah contoh foto warna yang dihasilkan oleh TV.

    Loki, Season 2
    WWE SmackDown
    Kirby and the Forgotten Lands
    A Plague Tale: Requiem
    Menonton filem dalam gelap adalah pengalaman menonton terbaik

    Stray
    Onimusha

    Sebagai penutup, saya fikir ia mungkin TV kegemaran saya setakat ini. Personalized Picture Wizard ialah ciri terbaik di samping kawalan tetikus yang mudah dari alat kawalan jauh. Satu-satunya perkara yang kurang berminat bagi saya adalah perisian WebOS yang lemah yang terus bertukar kepada mod gambar lalai jika TV berada dalam Mod Kedai. Ia telah menjadi isu yang diketahui selama beberapa tahun dan saya terkejut ia masih tidak dapat diselesaikan.

    Walaupun begitu, saya pasti tiada siapa yang akan menghadapi masalah seperti itu selagi LG OLED evo C3 tidak ditetapkan kepada Mod Simpan di tempat pertama. Berikut merupakan tanda harga bagi TV ini:

    • 83-inci (RM35,999)
    • 77-inci (RM29,999)
    • 65-inci (RM14,999)
    • 55-inci (RM10,999)

    Setakat ini, satu-satunya TV premium yang boleh saya fikirkan untuk bersaing dengan LG OLED evo C3 ialah Samsung 75″ Neo QLED 8K QN800C. Secara umum, TV Samsung lebih murah sedikit daripada LG. Contohnya, masing-masing RM22,699 (75″) vs RM29,999 (77″) untuk Samsung dan LG.

    Secara peribadi, saya jatuh cinta dengan Personalized Picture Wizard, jadi saya masih akan mengesyorkan LG. Namun, jika anda menggunakan ekosistem Samsung, lebih baik dapatkan TV daripada jenama itu kerana ia lebih bermanfaat. Walau bagaimanapun, pilihan terletak pada tangan anda.

    Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan LG OLED evo C3 ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Spesifikasi lengkap siri LG OLED evo C3

    • Pemproses AI α9 Gen6
    • Saiz panel skrin – 83, 77, 65 dan 55 inci
    • AI Picture Pro OLED Dynamic Tone Mapping Pro, HDR Expression Enhancer, AI Super Upscaling
    • Penggalak kecerahan LG OLED evo dengan sehingga 20% lebih terang, piksel menyala sendiri
    • Menampilkan HDR 10 Pro, Dolby Vision, Dolby Atmos, Pensijilan Eyesafe yang Diperakui oleh TÜV Rheinland, Paparan Tanpa Flicker dan pensijilan Bebas Silau Ketidakselesaan daripada UL Solutions
    • NVIDIA G-SYNC Compatible dan FreeSync Premium dan sehingga 4x port HDMI 2.1
    • Virtual 9.1.2 Up- Mix speaker TV, WOW Orchestra, WOW Interface and WOW Cast sound system, Multi-Surround Sound untuk Dolby Atmos dan IMAX Enhanced

    Kelebihan – Personalized Picture Wizard hebat untuk semua jenis format video, navigasi mudah melalui ciri tetikus alat kawalan jauh dan keserasian Orkestra WOW

    Keburukan – Isu Mod Kedai masih menjadi isu dan harga premium mungkin terlalu tinggi

    Kesimpulan – Walaupun julat harga premium, siri LG OLED evo C3 berdiri sebagai salah satu TV terbaik yang berbaloi dengan nilainya kerana ciri Personalized Picture Wizard

     

    Artikel Terkini

    AS akan haramkan TikTok jika ia tidak dilepaskan daripada syarikat China

    Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden telah menandatangani satu rang undang-undang yang akan mengharamkan penggunaan platform media sosial TikTok dalam negara itu,...

    Qualcomm umumkan Snapdragon X Plus, cipset komputer riba berasaskan ARM

    Qualcomm Technologies, Inc. memperkenalkan Snapdragon X Plus, mengembangkan portfolio platform siri Snapdragon X yang terkenal. Snapdragon X Plus adalah CPU Qualcomm Oryon...

    WhatsApp sedang uji ciri berkongsi fail tanpa sambungan internet

    WhatsApp sedang bersiap untuk kemas kini penting yang satu memberi tumpuan kepada membolehkan perkongsian fail melalui rangkaian tempatan dan menambah ciri mengambil...

    CelcomDigi perkenalkan pakej “roaming” khas untuk jemaah umrah dan haji

    Syarikat telekomunikasi CelcomDigi kini memperkenalkan pakej perayauan baharu Hajj Roaming Pass yang dikhaskan untuk para pelanggan yang ingin menunaikan ibadat haji atau...

    Infinix GT 20 Pro akan dilancar di Malaysia pada 2 Mei 2024

    Infinix Malaysia bakal melancarkan telefon pintar terbaru, Infinix GT 20 Pro, pada hari Khamis, 2 Mei 2024. Telefon kelas pertengahan ini bakal...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X