fbpx
More

    WhatsApp Flows dan Meta Verified Business on Whatsapp dilancar, fungsi baru untuk mudahkan perniagaan

    Dalam acara Conversations oleh Meta di India pada hari ini, CEO Meta Mark Zuckerberg mengumumkan beberapa fungsi baharu dalam aplikasi permesejan WhatsApp yang diutamakan untuk perniagaan dan organisasi.

    Fungsi baharu yang pertama adalah WhatsApp Flows, di mana perniagaan kini boleh membuat ruang khas dalam laman WhatsApp mereka. Perniagaan kini boleh menyediakan pelbagai jenis menu, borang dan pilihan mengikut jenis perniagaan mereka bagi memudahkan pelanggan untuk memilih perkhidmatan yang diinginkan.

    Zuckerberg turut memberi beberapa contoh perniagaan yang boleh memanfaatkan Flows, seperti bank kini boleh benarkan pelanggan untuk tetapkan temujanji untuk membuka akaun, penghantar makanan boleh memesan makanan daripada rakan-rakan restoran, dan syarikat penerbangan boleh benarkan penumpang untuk daftar masuk ke dalam pesawat dan pilih tempat duduk, tanpa perlu keluar daripada WhatsApp.

    Flows akan disediakan kepada perniagaan dalam seluruh dunia melalui WhatsApp Business Platform dalam minggu-minggu terdekat.

    Selain Flows, Zuckerberg turut mengumumkan Meta Verified Business on WhatsApp, iaitu sebuah lencana pengiktirafan (verification badge) untuk perniagaan dalam WhatsApp, bagi memudahkan pengguna untuk mengenal pasti akaun perniagaan yang sebenar.

    Perniagaan yang melanggan kepada Meta Verified akan menerima lencana pengiktirafan, sokongan akaun yang dinaik taraf dan perlindungan daripada pemalsuan (impersonation protection). Mereka juga boleh mencipta laman WhatsApp yang boleh diakses melalui carian dalam pelayar web.

    Pada masa yang sama, para pekerja dalam perniagaan itu juga boleh mengakses akaun WhatsApp supaya mereka juga boleh berinteraksi dengan pelanggan.

    Meta Verified akan diuji terlebih dahulu dalam kalangan perniagaan kecil melalui aplikasi WhatsApp Business, kemudian ia akan disediakan dalam WhatsApp Business Platform.

    Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan fungsi WhatsApp baharu ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Xiaomi Pad 6S Pro 12.4 dilancar di Malaysia: Skrin 3K 144Hz, bateri 10,000mAh, cas...

    Pada hari ini, Xiaomi Malaysia melancarkan Xiaomi Pad 6S Pro 12.4 iaitu sebuah tablet besar dengan skrin berukuran 12.4 inci dan boleh...

    Apple sekat lebih ~RM33 bilion dalam percubaan penipuan menerusi App Store

    Dalam tempoh empat tahun (2020-2023), Apple mengatakan bahawa mereka telah menghalang lebih $7 bilion (~RM33 bilion) dalam transaksi penipuan, menyekat 375,000 aplikasi...

    Ini adalah senarai ciri AI yang diumumkan pada acara Google I/O 2024

    Pada acara Google I/O, Google turut memperkenalkan beberapa kemas kini baharu pada Gemini AI. Terdapat versi Gemini 1.5 Flash baharu, Gemma 2,...

    Google Veo dilancar, boleh hasilkan video AI beresolusi 1080p daripada arahan teks

    Selepas OpenAI melancarkan teknologi penghasilan video berdasarkan model kecerdasan buatan (AI) Sora, kini Google pula melancarkan teknologi yang serupa iaitu Veo. Ia...

    Peranti Android akan datang boleh kesan panggilan penipuan dengan sokongan AI

    Dalam Persidangan Pembangun I/O 2024 yang diadakan hari ini, Google mengumumkan pengenalan fungsi pengesanan panggilan penipuan AI untuk sistem Android. Sistem AI...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X