fbpx
More

    Xiaomi CyberDog dilancar: Anjing robot ala Boston Dynamic versi murah, berharga ~RM6,539

    Selain dari tablet Mi Pad 5 dan telefon pintar MIX 4, Xiaomi juga turut memperkenalkan sebuah lagi produk yang menarik iaitu CyberDog. Ia adalah seekor anjing robot yang mempunyai empat kaki. Reka bentuknya dilihat hampir sama seperti anjing robot terkenal dari syarikat Boston Dynamic.

    Mengikut Xiaomi, CyberDog adalah sebuah robot yang dikuasai oleh NVIDIA Jetson Xiavier NX AI Supercomputer for Embedded and Edge Systems dan ia digabungkan dengan storan SSD 128GB. Anjing robot ini mempunyai prestasi sepantas 21 TOPS.

    Di muka robot ini, terdapat pelbagai kamera, mikrofon dan sensor seakan-akan mata dan telinga anjing sebenar. Sensor yang diletakkan termasuklah kamera AI, kamera binokular ultra lebar dan sensor kedalaman Intel RealSense D450 yang memudahkan pengerakan robot ini. Ia juga mempunyai pengesanan peta SLAM dan penjejakan automatik.

    CyberDog boleh dikawal dengan tiga cara iaitu melalui aplikasi telefon pintar, pengawalan suara dan alat kawalan jauh. Buat masa ini, hanya sebilangan telefon pintar yang menyokong robot ini. Xiaomi menjelaskan lebih banyak akan menyokong pada masa hadapan.

    Robot anjing ini dapat melakukan beberapa pergerakan termasuklah berlari, melompat ke kanan dan kiri dan menyusur ke hadapan. Ia juga mampu untuk melakukan backflip, berguling dan duduk dengan kaki belakangnya. Ia juga mempunyai kelajuan jalan 3.2 m/s dan muatan maksima 3kg.

    Sistem XiaoAI yang dibina di dalam robot ini juga boleh digunakan oleh mengawal aplikasi rumah pintar seperti televisyen, penyedut habuk vakuum dan penapis udara.

    Berbeza dengan anjing Boston Dynamic yang dijual pada harga $74,500 (~RM315,768), CyberDog dijual pada harga 9,999 Yuan (~RM6,539).

    Adakah berminat dengan robot ini sekiranya masuk ke pasaran Malaysia? Berikan komen anda di Facebook kami dan terus kekal bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber : Gizmochina

     

    Artikel Terkini

    Xiaomi Pad 6S Pro 12.4 dilancar di Malaysia: Skrin 3K 144Hz, bateri 10,000mAh, cas...

    Pada hari ini, Xiaomi Malaysia melancarkan Xiaomi Pad 6S Pro 12.4 iaitu sebuah tablet besar dengan skrin berukuran 12.4 inci dan boleh...

    Apple sekat lebih ~RM33 bilion dalam percubaan penipuan menerusi App Store

    Dalam tempoh empat tahun (2020-2023), Apple mengatakan bahawa mereka telah menghalang lebih $7 bilion (~RM33 bilion) dalam transaksi penipuan, menyekat 375,000 aplikasi...

    Ini adalah senarai ciri AI yang diumumkan pada acara Google I/O 2024

    Pada acara Google I/O, Google turut memperkenalkan beberapa kemas kini baharu pada Gemini AI. Terdapat versi Gemini 1.5 Flash baharu, Gemma 2,...

    Google Veo dilancar, boleh hasilkan video AI beresolusi 1080p daripada arahan teks

    Selepas OpenAI melancarkan teknologi penghasilan video berdasarkan model kecerdasan buatan (AI) Sora, kini Google pula melancarkan teknologi yang serupa iaitu Veo. Ia...

    Peranti Android akan datang boleh kesan panggilan penipuan dengan sokongan AI

    Dalam Persidangan Pembangun I/O 2024 yang diadakan hari ini, Google mengumumkan pengenalan fungsi pengesanan panggilan penipuan AI untuk sistem Android. Sistem AI...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X