fbpx
More

    Apple A17 Pro dilancar: Cip pertama dengan teknologi 3nm pada siri iPhone 15 Pro

    Apple meneruskan pembangunannya untuk barisan iPhone dengan memperkenalkan cip A17 Pro Bionic untuk iPhone 15 Pro dan Pro Max, sementara iPhone 15 dan 15 Plus menerima peningkatan dengan A16 Bionic dari model iPhone 14 Pro tahun lalu.

    A17 Pro dipuji sebagai “cip terpantas yang pernah ada pada mana-mana telefon pintar” dan dikeluarkan dengan menggunakan proses TSMC 3nm, menawarkan ciri-ciri, prestasi yang lebih baik dan kecekapan yang lebih tinggi. Ia mempunyai 19 bilion transistor, peningkatan dari 16 bilion transistor A16, menjadikannya cipset yang hebat.

    A17 Pro mempunyai enam teras CPU, dengan dua teras prestasi tinggi yang 10% lebih pantas daripada model sebelumnya dan empat teras kecekapan yang memberikan tiga kali ganda prestasi per watt berbanding pesaing yang tidak disebutkan namanya.

    Pemproses ini juga mempunyai ‘enjin neural’ yang dua kali ganda lebih pantas, mengendalikan tugas-tugas AI dengan cekap seperti transkripsi ucapan ke teks dan banyak lagi. Ia menyokong ciri-ciri seperti penambahbaikan autokoreksi, pengekalan latar belakang dalam foto potret dan suara peribadi untuk individu yang mengalami kehilangan pertuturan. Telefon menjadi lebih cekap dengan teknologi MetalFX yang meningkatkan grafik game tanpa menghabiskan bateri dengan cepat.

    Enjin yang didedikasikan dalam A17 Pro memenuhi ciri-ciri iPhone 15 Pro seperti format video ProRes dan sokongan untuk format video AV1. Ia juga termasuk enjin untuk ProMotion dan paparan sentiasa aktif. Perlu diperhatikan, sebahagian A17 Pro dikhaskan untuk USB, membolehkan pemindahan data pantas sehingga 10Gbps melalui port USB-C baru, yang berguna untuk tugas seperti pemindahan video dan penggambaran video ProRes 4K 60fps.

    GPU A17 Pro menerima reka bentuk baharu membawa enam teras yang 20% lebih pantas dan lebih berkesan daripada segi tenaga memberikan pengalaman gaming yang mengasyikkan.

    Apabila saiz cip meningkat, cabaran pembuatan menjadi lebih kompleks. Sesetengah bidang industri mengguna pakai penggunaan “cip” yang saling berkaitan untuk mengurangkan isu pembuatan dan meningkatkan prestasi cip keseluruhan. A17 Pro Bionic Apple mempamerkan komitmen syarikat untuk menolak sempadan teknologi cip, memastikan perantinya mengekalkan status premium dan menawarkan pengalaman pengguna yang lancar.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

     

    Artikel Terkini

    Astro bakal siar semua perlawanan siaran langsung UEFA EURO 2024 di SPOTV

    Astro Malaysia mengumumkan bahawa kesemua 51 siaran langsung perlawanan UEFA EURO 2024 akan disiarkan dalam kualiti Definisi Tinggi (HD) melalui dua saluran...

    HONOR tawarkan Beta Android 15 untuk pembangun pada Magic6 Pro dan Magic V2

    Jenama teknologi global HONOR hari ini mengumumkan bahawa Beta 1 Android 15 kini tersedia untuk pembangun HONOR sejak 10 Mei 2024. HONOR...

    Meta wajib jelaskan tindakan memadam hantaran pertemuan Anwar, Hamas

    Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil hari ini mengecam tindakan Meta menghapuskan laporan berita mengenai pertemuan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan pemimpin...

    Nothing tawarkan Android 15 Beta 1 pada Phone (2a) tetapi bukan pada telefon andalannya

    Android 15 sedang menjana keterujaan dengan butiran lanjut dijangka daripada Google pada acara I/O yang akan datang. Menjelang pengumuman ini, beberapa pengeluar...

    Sony Xperia 10 VI dilancar: Telefon pertengahan dengan skrin OLED 21:9, SD 6 Gen...

    Selain melancarkan telefon pintar andalan Xperia 1 VI pada hari ini, Sony turut melancarkan telefon pintar kelas pertengahan Sony Xperia 10 VI....

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X