fbpx
More

    Apple iPhone X masih berfungsi selepas terjatuh dari ketinggian 3.35km

    Ketahanan iPhone saban tahun semakin lama semakin baik. Sebelum ini, terdapat sebuah kisah bahawa ia dapat bertahan di dalam air untuk satu jangka masa yang panjang iaitu selama enam bulan dan masih berfungsi.

    Kini, sebuah lagi kisah yang mana Apple iPhone X telah terselamat selepas terjatuh daripada ketinggian sekitar 11,000 kaki (3.35km). Yang hairannya, telefon ini terjatuh di permukaan tanah bukan di tempat yang menyerap impak seperti air atau salji.

    Hal ini sangat menakjubkan dan pemilik telefon berkenaan telah berkongsi kisah ini di dalam forum penerbangan. Ketika kejadian, David sebagai juruterbang sedang mengemudi pesawat ringan DA40 dalam perjalanan dari Colorado Springs ke Atlanta dan melakukan persinggahan di Branson, Massachusetts untuk mengisi bahan bakar.

    Kapal terbang DA40

    DA40 mempunyai bumbung yang diperbuat daripada plexiglass yang besar dan tingkap sisi kecil yang dapat dibuka semasa di udara. David terpesona dengan pemandangan awan yang unik dan memutuskan untuk mengambil beberapa keping gambar ketika berada pada ketinggian 11,000 kaki.

    Dalam pada asyik mengambil gambar, beliau terlepas cengkaman terhadap telefonnya akibat tiupan angin yang kuat dan menyebabkan ia terjatuh. Selepas kejadian tersebut, beliau memutuskan untuk mencari telefonnya itu menggunakan aplikasi Find My iPhone.

    David kembali semula ke Arkansas di mana isyarat yang dihasilkan oleh telefonnya muncul. Pencarian dalam radius 10 meter yang mana GPS mengesan telefon tersebut akhirnya membuahkan hasil apabila menjumpai peranti itu setelah lebih dari satu jam mencari di ladang kacang soya.

    Lokasi pendaratan tersebut mungkin membantu melindungi telefonnya. Selain itu, beliau juga menggunakan sarung Otterbox Defender yang mungkin dapat membantu mengurangkan impak semasa mendarat di atas permukaan yang keras. Kejadian ini adalah serupa seperti sebuah iPhone 6S yang terjatuh daripada kapal terbang dari ketinggian 300 meter pada tahun lepas. Telefon tersebut masih berfungsi selepas ia mendarat di atas pasir.

    Apa pun, kisah ini merupakan antara kisah yang sangat luar biasa dalam dunia teknologi. Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan fungsi ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Gizmochina

     

    Artikel Terkini

    Apple Beats Solo Buds dan Beats Solo 4 akan dijual di Malaysia harga bermula...

    Apple telah menyenaraikan dua fon telinga wayarles iaitu Beats Solo Buds dan Beats Solo 4 On-Ear untuk pasaran Malaysia. Masing-masing membawa reka...

    vivo kongsi gambar yang diambil dengan vivo X100 Ultra, paparkan kebolehan zum

    vivo dijangka akan melancarkan siri telefon pintar andalan vivo X100s dan vivo X100 Ultra pada hujung bulan ini. Sempena pelancarannya yang semakin...

    Telefon pintar cipset Snapdragon 8 Gen 4 pertama dijangka dilancar pada pertengahan Oktober

    Qualcomm telah memelihara kerahsiaan mengenai butiran prosesor mudah alih flagship akan datang mereka, Snapdragon 8 Gen 4. Namun, kebocoran dan desas-desus telah...

    Audio ‘lossless’ oleh Spotify dikatakan hampir siap

    Elemen antara muka (UI) yang bocor membayangkan kemungkinan keluaran peringkat audio tanpa kerugian (lossless) Spotify yang telah lama ditunggu-tunggu, menunjukkan ia mungkin...

    Threads benarkan kawalan terhadap siapa yang boleh mengulas ‘post’ anda

    Threads memperkenalkan kawalan baru yang membenarkan pengguna menguruskan siapa yang boleh mengulas kenyataan mereka dengan matlamat untuk mewujudkan persekitaran yang lebih positif...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X