fbpx
More

    Apple lancarkan M2 Pro dan M2 Max, cipset tercanggih untuk komputer Mac

    Dalam sebuah acara yang berlangsung semalam, Apple telah melancarkan varian baharu untuk cip komputer Apple M2 iaitu M2 Pro dan M2 Max. Kedua-duanya dibina dengan nod proses 5 nanometer (nm) generasi kedua untuk prestasi terpantas dalam komputer-komputer binaan Apple.

    M2 Pro mempunyai lebih 40 bilion transistor dan seni bina memory bersepadu (unified memory architecture) 32GB yang membenarkan CPU dan GPU untuk mengakses data pada kadar 200GB sesaat iaitu dua kali ganda lebih pantas berbanding M2.

    Selain itu, M2 Pro mempunyai CPU 12 teras yang terdiri daripada lapan teras prestasi tinggi dan empat teras kecekapan tinggi, memberikannya prestasi lebih pantas sebanyak 20 peratus berbanding M1 Pro. GPU M2 Pro pula mempunyai 19 teras untuk prestasi 30 peratus lebih pantas berbanding M1 Pro.

    Untuk tugas pembelajaran mesin (machine learning) seperti pemprosesan imej dan video pula, Neural Engine 16 teras dalam M2 Pro menawarkan peningkatan prestasi sebanyak 40 peratus. Ia membenarkan suntingan untuk beberapa video ProRes 4K dan 8K serentak untuk aliran kerja yang lebih pantas.

    M2 Max pula adalah varian tercanggih dalam siri cip M2, di mana ia dilengkapi lebih 67 bilion transistor dan kapasiti memori bersepadu sehingga 96GB dengan kelajuan bandwith 400GB sesaat.

    M2 Max masih mempunyai CPU 12 teras sama yang terdapat pada M2 Pro, namun GPU dalam M2 Max mempunyai 38 teras untuk prestasi grafik yang lebih pantas. Seperti M2 Pro, M2 Max menawarkan peningkatan prestasi dalam codec video H.264, HEVC (H.265) dan ProRes dalam resolusi 8K dan 4K.

    Sebagai komputer pertama yang dilengkapi dua cipset ini, Apple telah melancarkan MacBook Pro baharu dengan M2 Pro dan M2 Max, di mana ditawarkan dalam saiz skrin 14 inci atau 16 inci. Selain itu, Apple juga melancarkan komputer Mac mini yang dilengkapi cip M2 dan M2 Pro.

    Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan cipset ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    DNB, Ericsson bekerjasama untuk memajukan perusahaan di Malaysia melalui teknologi 5G

    Digital Nasional Berhad (DNB) dan Ericsson, sebuah syarikat teknologi komunikasi global yang terkemuka telah mengumumkan secara rasmi rancangan untuk memacu transformasi digital...

    Kempen Jualan Super 5.5 realme: Baucar sehingga RM1,800 di Shopee, Lazada dan TikTok Shop

    Bermula 3 Mei 2024, realme Malaysia bekerjasama dengan Shopee, Lazada dan TikTok Shop mengadakan Kempen Jualan Super 5.5. Dalam tempoh tiga hari,...

    OPPO A38 dan A18 kini mendapat penurunan harga sebanyak RM50

    OPPO Malaysia telah mengumumkan pelarasan harga yang ketara untuk model OPPO A38 dan A18 dengan menawarkan penjimatan sehingga RM50. Harga baharu itu...

    Sony Xperia 1 VI mungkin bawa peningkatan lensa telefoto, Snapdragon 8 Gen 3 dan...

    Sony bersedia untuk mendedahkan telefon pintar andalan terbaru mereka, Xperia 1 VI yang dijadualkan untuk dilancarkan pada 17 Mei 2024. Walaupun dianggap...

    WhatsApp sedang uji ciri sekat pengguna sementara jika langgar dasar khusus

    WhatsApp memperkenalkan ciri sekatan akaun baharu seperti yang dilihat dalam versi beta Android baru-baru ini. Ciri ini akan sementara menghalang pengguna daripada...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X