fbpx
More

    Apple sedia kalahkan Windows dalam segmen “gaming”

    Apple melalui peranti Mac bersedia untuk mengalahkan Windows walaupun dalam segmen gaming. Apple baru-baru ini memperkenalkan beberapa ciri baharu untuk menambah baik Mac dan mengubahnya menjadi platform permainan yang lebih berkuasa secara drastik.

    Salah satu ciri baharu ini ialah Mod Permainan tersedia pada macOS Sonoma yang bertujuan untuk meningkatkan prestasi permainan pada Mac yang dilengkapi dengan cip Apple Silicon. Di samping itu, Apple telah membangunkan alat yang dipanggil Alat Pemindahan Permainan untuk memudahkan proses mengalihkan permainan Windows ke Mac.

    Alat Pemindahan Permainan Apple adalah berdasarkan Wine iaitu platform sumber terbuka yang sangat popular yang membolehkan anda menjalankan perisian Windows pada sistem pengendalian Unix seperti macOS dan Linux. Alat ini membantu pembangun membawa permainan PC mereka ke Mac dengan mudah.

    Selain itu, Alat Pemindahan Permainan boleh menterjemahkan API Windows DirectX 12 yang digunakan untuk memaparkan grafik dan audio dalam permainan ke dalam teknologi grafik Apple Metal 3. Ini membolehkan permainan berjalan secara asli pada macOS memberikan prestasi yang dioptimumkan.

    Apple menggalakkan pembangun untuk tidak hanya menjalankan versi terjemahan permainan Windows tetapi untuk mencipta versi asli khusus untuk macOS. Walaupun sesetengah permainan boleh berjalan tanpa membuat sebarang perubahan pada kod, Apple berkata versi asli menawarkan prestasi yang lebih baik dengan ketara.

    Hal ini kerana ia memiliki kadar bingkai hampir dua kali ganda jika dibandingkan dengan perkakasan yang serupa. Pembangun boleh menggunakan alatan yang disediakan oleh macOS Sonoma SDK untuk menukar grafik DirectX kepada Metal dan memanfaatkan ciri sistem asli yang lain seperti sokongan untuk pengawal permainan, audio spatial dan video HDR.

    Mod Permainan dapat mengoptimumkan sistem dengan mengurangkan kependaman Bluetooth untuk AirPods, menggandakan kadar sampel Bluetooth untuk pengawal PlayStation dan Xbox serta keutamaan yang lebih tinggi untuk GPU dan CPU Mac.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Tomshw

     

    Artikel Terkini

    Qualcomm umumkan Snapdragon X Plus, cipset komputer riba berasaskan ARM

    Qualcomm Technologies, Inc. memperkenalkan Snapdragon X Plus, mengembangkan portfolio platform siri Snapdragon X yang terkenal. Snapdragon X Plus adalah CPU Qualcomm Oryon...

    WhatsApp sedang uji ciri berkongsi fail tanpa sambungan internet

    WhatsApp sedang bersiap untuk kemas kini penting yang satu memberi tumpuan kepada membolehkan perkongsian fail melalui rangkaian tempatan dan menambah ciri mengambil...

    CelcomDigi perkenalkan pakej “roaming” khas untuk jemaah umrah dan haji

    Syarikat telekomunikasi CelcomDigi kini memperkenalkan pakej perayauan baharu Hajj Roaming Pass yang dikhaskan untuk para pelanggan yang ingin menunaikan ibadat haji atau...

    Infinix GT 20 Pro akan dilancar di Malaysia pada 2 Mei 2024

    Infinix Malaysia bakal melancarkan telefon pintar terbaru, Infinix GT 20 Pro, pada hari Khamis, 2 Mei 2024. Telefon kelas pertengahan ini bakal...

    Tesla Model 3 Performance rasmi di Malaysia, 0-100km/j hanya 3.1 saat bermula RM242,000

    Hari ini, Tesla Malaysia telah melancarkan Tesla Model 3 Performance secara rasmi. Untuk pengetahuan, Tesla Model 3 Performance telah dilancarkan sebelum laporan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X