fbpx
More

    MediaTek Dimensity 9300 dilancar: Cipset untuk telefon Android “flagship” 2024, prestasi lebih pantas sebanyak 40%

    MediaTek telah melancarkan cipset terbaru untuk telefon pintar Android kategori andalan (flagship) yang akan dilancar pada hujung tahun ini dan 2024 iaitu MediaTek Dimensity 9300. Cipset ini bakal bersaing dengan Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 sebagai cipset yang setaraf untuk telefon andalan Android pada tahun hadapan.

    Dimensity 9300 dibina dengan nod proses 4nm+ generasi ketiga oleh Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) dan mempunyai lapan teras, terdiri daripada satu teras utama Cortex-X4 3.25GHz, tiga teras prestasi Cortex-X4 2.85GHz dan empat teras kecekapan Cortex-A720 2.0GHz.

    MediaTek mengatakan Dimensity 9300 menawarkan peningkatan prestasi sebanyak 40 peratus jika dibandingkan dengan Dimensity 9200, sambil menggunakan tenaga lebih rendah sebanyak 33 peratus.

    Unit pemproses grafiknya (GPU) pula adalah Immortalis-G720 MC13 GPU 12 teras yang menawarkan prestasi ray-tracing yang lebih pantas sebanyak 46 peratus daripada Dimensity 9200, sambil menggunakan tenaga lebih rendah sebanyak 40 peratus. Ia turut mempunyai MediaTek HyperEngine Adaptive Gaming Technology yang meningkatkan kecekapan tenaga sebanyak 15 peratus untuk pelbagai game popular.

    Untuk memori, Dimensity 9300 menawarkan RAM LPDDR5T dengan kelajuan sehingga 9,600Mbps, menjadikannya memori terpantas dalam telefon pintar. Storannya pula adalah UFS 4.0 dengan sokongan Multi-Circular Queue (MCQ) yang membenarkan setiap teras CPU untuk menangani data serentak bagi meningkatkan prestasi multi-teras.

    Cipset ini turut menyokong skrin dengan resolusi sehingga WQHD atau 4K dengan kadar segar semula 120Hz, dwi-skrin untuk telefon lipat dan fungsi Google Ultra HDR.

    Prestasi kecerdasan buatan (AI) pula ditingkatkan sehingga lapan kali ganda untuk AI generatif berdasarkan transformer, dengan kecekapan tenaga yang lebih tinggi sebanyak 45 peratus.

    Sewaktu mengambil gambar dan merakam video, Dimensity 9300 menggunakan cip pemprosesan imej Imagiq 990 ISP yang mempunyai HDR sentiasa hidup (always-on HDR), modul penstabilan imej standalone dan rakaman sehingga 8K 30fps dengan efek kabur bokeh yang dihasilkan dalam masa nyata. Ia juga boleh dihubungkan dengan tiga mikrofon yang boleh memadamkan bunyi angin dan persekitaran, sesuai untuk mereka yang suka merakam vlog.

    Untuk hubungan, ia mempunyai modem R16 5G yang menyokong rangkaian 4CC-CA Sub-6GHz dengan kecekapan tenaga yang lebih tinggi sebanyak 10 peratus, serta rangkaian Wi-Fi 7 sehingga 6.5Gbps dan Blutooth dengan kependaman serendah <35 milisaat.

    Telefon pertama yang akan menggunakan cipset Dimensity 9300 ialah siri vivo X100 yang akan dilancar pada 13 November 2023. Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan siri ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: MediaTek

     

    Artikel Terkini

    Perkhidmatan ETS KTM bakal bermula di Segamat, Johor pada 1 Julai 2024

    Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTM) telah memberikan pendedahan mengenai Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) akan datang di Segamat, Johor yang akan mula beroperasi...

    realme Narzo 70x 5G akan dilancar pada 24 April 2024

    realme akan melancarkan telefon pintar mampu milik, realme Narzo 70x 5G, pada hari Rabu, 24 April 2024 di India jam 12:00 tengah...

    vivo Y200i dilancar: SD 4 Gen 2, bateri 6,000mAh, cas pantas 44W, skrin 120Hz...

    vivo telah memperkenalkan telefon pintar kelas permulaan terbaru di China iaitu vivo Y200i. Ia merupakan varian terbaru yang menggunakan penjenamaan tersebut, selepas...

    Infinix Malaysia ajak anda ke XFans Road Tour, boleh cuba sendiri NOTE 40 Series...

    Infinix Malaysia akan menganjurkan jelajah jerayawara XFans Road Tour di dua bandar utama dalam Semenanjung Malaysia bagi mengajak para pengguna untuk cuba...

    DNB: Kami sentiasa telus dalam pemberian tender dan kontrak untuk pembinaan infrastruktur 5G

    Agensi kerajaan yang bertanggungjawab dalam membina infrastruktur 5G negara, Digital Nasional Berhad (DNB), menyatakan mereka sentiasa terbuka dan telus dalam soal pemberian...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X