fbpx
More

    Opensignal: Celcom ungguli pengalaman internet mudah alih di Malaysia

    Sebelum ini, Opensignal telah mengadakan Anugerah Pengalaman Rangkaian Mudah Alih Global 2023. Kini, akses Laporan Pengalaman Rangkaian Mudah Alih terbaharu 2023 telah didedahkan kepada umum. Seperti yang diumumkan dalam laporan sebelum ini, pengguna Celcom mengalami kelajuan keseluruhan terpantas dengan skor 26.3Mbps.

    Maxis juga tidak ketinggalan dengan 25.9Mbps kemudian diikuti oleh Digi di tempat ketiga. Secara keseluruhan, semua syarikat telekomunikasi meningkatkan markah mereka tetapi Celcom mempunyai lonjakan terbesar iaitu sebanyak 136% (15.2Mbps). Sebaliknya, Yes by YTL Communications mendapat Anugerah Ketersediaan terbaik dengan 98.8%.

    Ia diikuti oleh U Mobile yang hanya ketinggalan 0.7% serta Maxis di tempat ketiga. Yes juga merupakan pemenang tunggal Ketersediaan 5G dengan skor 33.8%, U Mobile berada di tempat kedua dengan 8.8 mata peratusan lebih rendah daripada Yes. Opensignal mengatakan bahawa pengguna Yes 5G menghabiskan 33.8% masa mereka secara purata dengan sambungan 5G yang aktif.

    Bercakap tentang 5G, Opensignal juga menyatakan bahawa pengguna Malaysia melihat peningkatan besar-besaran dalam purata kelajuan muat turun apabila disambungkan kepada 5G. Digi mendapat tempat pertama dalam Kelajuan Muat Turun 5G dengan kelajuan purata 440.7Mbps, 62.6Mbps mendahului markah Unifi di tempat kedua dengan 378.1Mbps.

    Digi juga mendapat anugerah Kelajuan Muat Naik 5G terbaik dengan U Mobile dan Celcom kerana ketiga-tiga pengendali itu mempunyai skor yang terikat secara statistik 42.8-44.3Mbps. Anda boleh membaca keseluruhan laporan di sini.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

     

    Artikel Terkini

    Spesifikasi Sony PS5 Pro didedah, miliki prestasi 3 kali lebih pantas daripada PS5 standard

    Sony PS5 Pro dijangka membawa kelajuan pemaparan imej yang 45% lebih pantas daripada versi standard PS5 dan sehingga 4 kali ganda kecekapan...

    WhatsApp sedang uji ciri menyemat berbilang mesej dalam sembang

    WhatsApp sedang melancarkan kemas kini baharu melalui Program Beta Google Play dengan versi 2.24.6.15. Perkara baharu yang hadir dalam kemas kini ini...

    Permainan “Empayar: The Melaka Chronicles” diperkenal, bertemakan Kesultanan Melayu Melaka

    Untuk menghasilkan sesebuah permainan mudah alih bukanlah sesuatu yang mudah. Namun, empat syarikat tempatan telah berganding bahu bagi menghasilkan permainan mudah alih...

    U Mobile lancarkan U Home 5G CPE Bundle dengan “router” percuma bermula RM68/bulan

    U Mobile hari ini telah mengemas kini pelan jalur lebar U Home 5G dengan U Home 5G CPE Bundle baharu pada harga...

    realme 12 5G akan dilancar di Malaysia pada 25 Mac 2024

    Melalui halaman rasmi realme di Facebook, syarikat itu akan melancarkan realme 12 5G pada 25 Mac 2024. Untuk makluman anda, peranti ini...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X