fbpx
More

    OPPO jelaskan bagaimana OPPO Find N2 Flip tawarkan mekanisme telefon lipat paling kukuh

    OPPO Find N2 Flip merupakan telefon lipat cangkerang (clamshell) pertama daripada OPPO dan ia menawarkan ciri-ciri yang sangat menarik untuk telefon kategori ini, seperti skrin luaran yang lebih besar berbanding pesaingnya dan engsel kukuh yang boleh ditahan pada sebarang sudut lipatan.

    Dalam mencipta Find N2 Flip, para jurutera OPPO mengetengahkan ketahanan lipatan (folding reliablity) untuk telefon ini, yang bermaksud skrinnya boleh dilipat dengan mekanisme yang kukuh dan kompak, manakala garis lipatan pada skrin tidak nampak dengan begitu jelas. Berikut adalah penjelasan tentang bagaimana Find N2 Flip boleh menawarkan ketahanan lipatan tertinggi untuknya:

    Besi SUS Steel untuk struktur kukuh

    Untuk mencapai ketahanan lipatan yang tinggi, OPPO memperkenalkan teknik pengilangan besi fleksibel SUS Steel yang dibuat daripada besi tahan karat. Besi SUS ini bukan sahaja boleh menyediakan struktur yang kukuh, malah ia boleh dilentur (malleable) untuk menghasilkan rekaan unik yang diperlukan dalam Find N2 Flip.

    Reticular Matrix Plate dalam Find N2 Flip
    Bentuk titisan air di lipatan skrin Find N2 Flip

    Untuk skrinnya yang boleh dilipat, OPPO menggunakan struktur lapisan skrin Reticular Matrix Plate bagi menghasilkan skrin yang fleksibel namun boleh tahan lama. Apabila skrin ini dilipat, ia akan menghasilkan bentuk titisan air di engsel telefon dan memulakan proses goresan (etching process).

    Proses goresan ini mencipta banyak rongga kecil dalam besi SUS dan sebuah material plastik lembut polyethylene terephthalate akan disuntik ke rongga-rongga tersebut dan ruang titisan air yang dicipta oleh skrin. Proses goresan ini berlaku pada kedua-dua belah skrin dan membenarkan skrin untuk mengekalkan fleksibiliti tanpa mengorbankan ketahanan lipatan.

    Engsel yang diuji secara intensif untuk ketahanan lama

    Find N2 Flip diuji dalam suhu serendah -20ºC

    Engsel Find N2 Flip telah diuji oleh TÜV Rheinland untuk melepasi ketahanan sebanyak 400,000 lipatan. Ia juga telah diuji dalam julat suhu 50ºC sehingga -20ºC serta kelembapan 95% untuk memastikan ketahanan dalam pelbagai persekitaran.

    Dengan pembinaan gelendong (spindle) 1/4 pada engselnya, ia membenarkan skrin Find N2 Flip untuk mengekalkan sudut lipatannya di antara 45º dan 110º.

    Apabila anda membuka skrin telefon, engselnya akan memberikan rintangan yang mencukupi supaya anda boleh rasa kekukuhan Find N2 Flip. Ia dibina dengan gentian karbon komposit kekuatan tinggi serta aloi MIM bertaraf aeroangkasa yang lebih kukuh sebanyak 33% berbanding generasi sebelumnya.

    Rekaan gelendong pada engsel Find N2 Flip
    Perbezaan saiz di antara engsel generasi sebelumnya (kiri) dan engsel Find N2 Flip (kanan)

    Engsel ini membenarkan skrin dan Reticular Matrix Plate untuk dilipat ke dalam bentuk titisan air, lantas menghilangkan sebarang ruang (gap) di antara dua bahagian skrin yang dilipat. Ini juga akan membuatkan garis lipatan pada skrinnya nampak lebih halus dan tidak mengganggu pengguna.

    Lipatan skrin yang tidak mempunyai ruang ini juga bermaksud skrin Find N2 Flip akan dilindungi daripada sebarang habuk atau debu yang boleh merosakkan skrinnya.

    Jika anda berminat untuk memiliki OPPO Find N2 Flip, jangan lupa untuk baca ulasan kami tentangnya, di mana kami amat menggemari fungsi dan spesifikasi yang ditawarkan.

    Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    [Ditaja oleh OPPO Malaysia]

     

    Artikel Terkini

    Samsung Galaxy A35 5G dan A55 5G, mana satu lebih bagus?

    Jadi Samsung dah lancarkan dua telefon terbaru dalam siri telefon mid-range iaitu Samsung Galaxy A35 5G dan Samsung Galaxy A55 5G! Dua-dua...

    Nothing mengacah produk audio yang akan datang tidak lama lagi

    Nothing yang merupakan jenama dengan reka bentuk yang menarik kini telah menyiarkan pengacah rasmi mengenai pelancaran produk audio yang akan datang. Seperti...

    Selepas PDRM, Imigresen mungkin turut akan menggunakan kamera badan

    Sebelum ini, kami laporkan bahawa Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan memakai kamera badan secara beransur-ansur mulai Oktober ini. Jabatan Imigresen Malaysia (JIM)...

    Fungsi Gemini dalam Google Messages kini tersedia untuk pengguna di Malaysia

    Google Gemini merupakan bot sembang AI oleh Google dengan model berbilang bahasa. Namun, untuk mengakses Gemini Ultra, anda perlu melanggan pelan Google...

    Imej janaan Google Pixel 9 tertiris tanpa kanta periskop, model XL turut bakal dilancar

    Sebelum ini, terdapat imej janaan yang tertiris menunjukkan pandangan pertama Google Pixel 9 dan 9 Pro. Kini, sumber mendedahkan bahawa model standard...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured