fbpx
More

    Samsung lancarkan sensor kamera ISOCELL HP2 200MP untuk telefon pintar premium

    Samsung Electronics telah melancarkan sensor kamera terbaru untuk telefon pintar andalan seterusnya iaitu ISOCELL HP2 yang menawarkan resolusi sebanyak 200MP.

    Sensor ini berukuran 1/1.3 inci dan mempunyai 200 juta piksel bersaiz 0.6 mikrometer (μm). Samsung berkata jumlah piksel yang tinggi dalam saiz sensor ini boleh membantu pengguna mendapatkan gambar yang jelas dan cantik menggunakan kamera pada telefon pintar mereka.

    Teknologi pixel-binning Tetra2pixel juga boleh mensimulasikan saiz piksel yang berbeza mengikut pencahayaan persekitaran. Sewaktu dalam suasana malap, sensor 200MP ini boleh bertukar kepada 50MP dengan piksel lebih besar iaitu 1.2μm atau 12.5MP dengan piksel 2.4μm, supaya ia boleh menangkap lebih banyak cahaya.

    Bagi meningkatkan kelajuan auto-fokus dalam suasana malap, sensor ini dilengkapi Super QPD yang membenarkan seluruh 200 juta piksel untuk dijadikan sebagai agen pemfokus (focusing agent).

    Sensor ini boleh merakam video sehingga resolusi 8K pada kadar 30 bingkai sesaat (fps) dan ia akan bertukar kepada mod 50MP 1.2μm bagi mengurangkan pemotongan (cropping) dan meningkatkan medan penglihatan.

    Sewaktu mengambil gambar dalam suasana terang pula, teknologi Dual Vertical Transfer Gate (D-VTG) boleh mengelakkan pendedahan cahaya yang terlalu tinggi (overexposure) dan menambah baik penghasilan warna.

    Untuk prestasi high dynamic range (HDR) yang lebih pantas, Samsung memperkenalkan fungsi DSG buat kali pertama dalam mod 50MP. Ia juga mempunyai mod Smart-ISO Pro yang membenarkan kamera untuk mengambil gambar HDR dalam resolusi 12.5MP serta video HDR dalam resolusi 4K 60fps.

    Samsung tidak menjelaskan nama telefon yang akan mempunyai sensor ini, namun kami menjangka ia bakal diperkenalkan dalam Samsung Galaxy S23 Ultra. Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Samsung

     

    Artikel Terkini

    Redmi Note 13R dilancar: SD 4 Gen 2 dan skrin 120Hz bermula ~RM907

    Selepas mengeluarkan Redmi Note 13R Pro tahun lepas, anak syarikat Xiaomi kini melancarkan varian standard peranti tersebut iaitu Redmi Note 13R di...

    Samsung sindir iklan Apple iPad Pro 2024 dengan video “Uncrush”

    Apple telah melancarkan iPad Pro 2024 baharunya dengan cip M4. Walau bagaimanapun, kemunculannya telah mencipta kontroversi dengan iklan Crush!. Iklan itu mungkin...

    Samsung Galaxy Z Fold6 muncul dalam Geekbench dengan Snapdragon 8 Gen 3, RAM 12GB

    Peranti boleh lipat Samsung Galaxy generasi seterusnya akan dikeluarkan pada 10 Julai dan kini, salah satu telefon pintar dalam barisan tersebut telah...

    Twitter secara rasmi telah tamat, beralih kepada domain X.com

    Landskap media sosial telah mengalami perubahan ketara dengan peralihan lengkap Twitter kepada X. Ini berikutan langkah besar yang dimulakan oleh pengambilalihan Elon...

    Anthony Loke: Tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan “dashcam”

    Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata bahawa tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan dashcam (kamera papan pemuka) di semua kenderaan di negara...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X