fbpx
More

    Siri iPhone 15 boleh mengecas aksesori melalui port USB-C dan bawa peningkatan zum kamera

    Siri iPhone 15 membawa perubahan dan peningkatan yang menonjol kali termasuk penggunaan port USB-C dan peningkatan besar dalam kemampuan zum kamera.

    Salah satu ciri utama dalam model iPhone 15 adalah peralihan dari port Lightning kepada port USB-C. Perubahan ini membuka pintu kepada pelbagai kemungkinan baru antaranya adalah keupayaan untuk mengisi bateri AirPods atau Apple Watch secara langsung menggunakan iPhone anda.

    Untuk menggunakan ciri ini, anda perlu menggunakan kabel USB-C kepada USB-C untuk bekas AirPods Pro 2. Kemudahan baru ini boleh diperlihatkan semasa pengumuman iPhone 15 Pro oleh Apple, membolehkan pengguna iPhone menggunakan bateri peranti mereka untuk memberi tenaga kepada aksesori yang dibawa tanpa perlu membawa bank kuasa.

    Ia membawa keseragaman dalam keperluan pengisian anda kerana kabel yang sama boleh digunakan untuk Mac, iPad, iPhone dan aksesori USB-C lain. Tambahan pula, pada model iPhone 15 Pro, USB-C menyokong kelajuan pindahan USB 3 yang lebih cepat sehingga 10Gb/s, asalkan anda menggunakan kabel yang betul. Walaupun kelajuan pengisian bagi model iPhone 15 masih pada tahap USB 2, peralihan kepada USB-C membuka peluang kepada pengalaman pengisian yang lebih serba guna dan cekap.

    Ciri lain dalam iPhone 15 Pro Max adalah kemampuan zum kamera yang ditingkatkan. Apple telah memperkenalkan lensa telefoto baru dengan reka bentuk tetraprisme yang membolehkan zum optik 5x. Ini merupakan peningkatan yang ketara berbanding zum 3x yang terdapat pada iPhone 14 Pro dan Pro Max.

    Zum optik 5x pada iPhone 15 Pro Max membolehkan zum digital 25x tetapi ia masih ketinggalan berbanding beberapa pesaing Android. Komitmen Apple kepada zum optik berbanding zum digital adalah kerana penekanannya terhadap penyampaian imej berkualiti tinggi melalui perkakasan, berbeza dengan penyempurnaan perisian.

    Walaupun zum optik 5x adalah ciri eksklusif bagi iPhone 15 Pro Max, siri Pro kali ini membawa kamera utama 48MP dilengkapi dengan sensor yang lebih besar yang merakam lebih banyak cahaya dan ia boleh disuaikan kepada panjang fokus 24mm, 28mm dan 35mm. Selain itu, terdapat kamera ultra lebar 13mm yang dikemas kini dengan penstabilan imej optik generasi kedua.

    Adakah perubahan ini memudahkan pengguna atau menghilangkan rupa premium Apple? Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

     

    Artikel Terkini

    Redmi Note 13R dilancar: SD 4 Gen 2 dan skrin 120Hz bermula ~RM907

    Selepas mengeluarkan Redmi Note 13R Pro tahun lepas, anak syarikat Xiaomi kini melancarkan varian standard peranti tersebut iaitu Redmi Note 13R di...

    Samsung sindir iklan Apple iPad Pro 2024 dengan video “Uncrush”

    Apple telah melancarkan iPad Pro 2024 baharunya dengan cip M4. Walau bagaimanapun, kemunculannya telah mencipta kontroversi dengan iklan Crush!. Iklan itu mungkin...

    Samsung Galaxy Z Fold6 muncul dalam Geekbench dengan Snapdragon 8 Gen 3, RAM 12GB

    Peranti boleh lipat Samsung Galaxy generasi seterusnya akan dikeluarkan pada 10 Julai dan kini, salah satu telefon pintar dalam barisan tersebut telah...

    Twitter secara rasmi telah tamat, beralih kepada domain X.com

    Landskap media sosial telah mengalami perubahan ketara dengan peralihan lengkap Twitter kepada X. Ini berikutan langkah besar yang dimulakan oleh pengambilalihan Elon...

    Anthony Loke: Tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan “dashcam”

    Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata bahawa tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan dashcam (kamera papan pemuka) di semua kenderaan di negara...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X