fbpx
More

    Ulasan Apple iPhone 15 Pro – ‘Penunggu’ USB-C pasti mahu!

    Bulan September setiap tahun adalah bulan yang selalu dinantikan oleh peminat Apple kerana pelancaran generasi baharu iPhone. Siri iPhone 15 tahun ini tiba seperti yang dijadualkan dengan empat model. Reka bentuknya yang seakan sama mungkin membuatkan orang ramai berkata “Bukankah semuanya sama?”, “Apa yang dinaik taraf?” dan “Saya sudah bosan melihatnya”. Adakah Apple mampu menjawab persoalan ini?

    Mengikut pengalaman saya, Apple sentiasa berinovasi dengan cara yang stabil dan tidak akan ada perubahan besar dalam reka bentuk. Apa yang perlu diberi perhatian ialah peningkatan dalam spesifikasi dan fungsi. Kali ini, siri iPhone 15 bukan sahaja menggunakan port USB-C dan pulau dinamik, malah siri Pro turut menggunakan bingkai titanium dan menggantikan butang bisu yang telah digunakan selama 16 tahun kepada butang Tindakan.

    Pakej yang anda akan dapat jika membelinya

    Peningkatan ini sangat mengujakan jika anda menolak isu reka bentuk. Ia memudahkan pengguna terutama bahagian USB-C. Saya akan menyahkotak dan alami sendiri pengalaman menggunakan iPhone 15 Pro. Sama ada ia berbaloi untuk dinaik taraf atau membelinya mungkin akan dijawab pada penghujung artikel. Untuk pengetahuan, ulasan ini diterjemah daripada TechNave Cn.

    Rekaan – Penyerlahan Titanium

    Bahagian kanan: Butang kuasa

    Untuk permulaan, mari kita lihat kotak pembungkusan kali ini. Selain telefon itu sendiri, ia hanya disertakan dengan pin kad SIM, manual dan pelekat logo Apple. Apa yang menarik kali ini ialah kabel pengecas adalah USB-C baharu tetapi lebih baik jika ia mempunyai skema warna yang sama seperti iMac. Daripada segi penampilan, iPhone 15 Pro memang nampak serupa dengan iPhone 14 Pro. Unit yang kami terima ialah “Black Titanium” bersaiz 6.1 inci.

    Untuk model Pro Max pula skrinnya berukuran 6.7 inci yang mana ia agak terlalu besar untuk saiz telefon pada tapak tangan sesetengah pengguna. Siri iPhone 15 Pro kini menawarkan empat warna iaitu Titanium, Hitam, Biru dan Putih. Saya percaya ramai pembeli akan bertukar kepada iPhone 15 Pro kerana pilihan warna biru yang cantik dan warna asli iaitu Titanium.

    Bahagian kiri: Butang Tindakan baharu, butang kawalan kelantangan dan slot kad SIM
    Bonggol kamera ikonik daripada Apple
    Port USB-C yang ditunggu-tunggu

    Dalam beberapa hari terakhir menggunakannya, saya mendapati bahawa iPhone 15 Pro tidak mempunyai masalah serius seperti cap jari dan pengelupasan cat. Selain itu, berat peranti sentiasa menjadi sorotan utama bagi siri iPhone Pro. Mereka yang telah menggunakan model Pro Max tahu bahawa ia agak berat apabila dipegang.

    Berbeza dengan siri iPhone 15 Pro yang menggunakan bahan titanium, ia kini lebih selesa dipegang dan model Pro Max 6.7 inci diterima orang ramai kerana tidak terlalu berat. Jika dibandingkan dengan iPhone 13 Pro yang merupakan telefon peribadi saya, penambahbaikan kecil ini telah meningkatkan keselesaan cengkaman dengan ketara. Tiada lagi rasa calar pada keluli tahan karat seperti sebelum ini.

    iPhone 15 Pro VS. iPhone 13 Pro
    Saiznya selesa ditangan
    Skrin: iPhone 15 Pro VS. iPhone 13 Pro
    Selamat tinggal port Lightning!
    Bahagian bucu iPhone 15 Pro menjadi lebih bulat

    Pada bahagian hadapan, anda boleh lihat peningkatan pada skrin iPhone 15 Pro. Selain meneruskan pulau dinamik generasi sebelumnya, bezel telah dikecilkan kepada 1.5mm. Ia boleh dikatakan sebagai salah satu telefon pintar dengan bezel paling sempit di pasaran pada masa ini. Sebaliknya, iPhone 15 Pro menggunakan reka bentuk sedikit melengkung pada kedua-dua bahagian hadapan dan belakang.

    Spesifikasi – Cipset berkuasa dan sambungan USB-C baharu

    Berikut adalah spesifikasi penuh untuk iPhone 15 Pro:

    • Cipset Apple A17 Bionic (proses 3nm)
    • RAM 8GB dan storan 128/256/512GB/1TB
    • Paparan Super Retina XDR 6.1 inci, 2556 x 1179 piksel, 460 ppi, Pulau Dinamik, teknologi kadar penyegaran adaptif ProMotion sehingga 120Hz
    • Ukuran badan: 146.6 x 70.6 x 8.25mm | Berat 187g
    • Kamera utama 48MP: Panjang fokus 24mm, apertur ƒ/1.78, penstabilan imej optik (OIS) generasi kedua, Piksel Fokus 100%, menyokong foto resolusi ultra tinggi (24MP dan 48MP)
    • Sudut Lebar Ultra 12MP: Panjang fokus 13mm, apertur ƒ/2.2 dan sudut tontonan 120°, Piksel Fokus 100%
    • Telefoto 2x 12MP (melalui penderia piksel 4-dalam-1): Panjang fokus 48mm, apertur ƒ/1.78, penstabilan imej optik (OIS) generasi kedua, Piksel Fokus 100%
    • Telefoto 3x 12MP: Panjang fokus 77mm, bukaan ƒ/2.8, penstabilan imej optik
    • iOS 17, Face ID, antara muka USB-C (USB 3: sehingga 10Gb/s), butang tindakan, pengecasan wayarles MagSafe
    • Warna: Hitam, Putih, Biru, Titanium (asli)
    Menyokong kadar segar 120Hz dan paparan skrin yang A+

    iPhone 15 Pro menggunakan cip A17 Pro baharu yang merupakan cip pertama dalam industri yang menggunakan proses 3nm. Ia mempunyai 19 bilion transistor terbina dalam dan dilengkapi dengan CPU enam teras. Prestasi adalah dua kali ganda berbanding cipset A16 Bionic manakala kecekapan penggunaan meningkat empat kali ganda.

    Cipset A17 Pro dilengkapi dengan 16 teras yang berkuasa iaitu 2 kali lebih pantas daripada cip generasi sebelumnya dan boleh mengendalikan sehingga 35 trilion operasi sesaat. A17 Pro juga memperkenalkan enjin paparan ProRes dan Pro khusus serta enjin penyahkod AV1 yang memberikan tahap prestasi pemprosesan multimedia yang lebih tinggi.

    Menyokong pengecasan terbalik
    Fungsi USB-C: Pemindahan fail terus
    Pemacu pena juga berfungsi!

    A17 Pro dilengkapi dengan GPU baharu, yang menggunakan seni bina shader yang direka oleh Apple dan menggunakan reka bentuk 6 teras yang meningkatkan prestasi puncak sehingga 20%. GPU ini yang Apple panggil sebagai GPU gred profesional, memfokuskan pada menyampaikan prestasi unggul dan kecekapan kuasa. Aplikasi yang kompleks kini beroperasi dengan mudah dan ciri pemaparan baharu termasuk pengesanan sinar dipercepatkan perkakasan.

    Selain cipset yang mantap, iPhone 15 Pro akhirnya menampilkan USB-C dan butang Tindakan. Port USB-C yang hadir bukan sahaja untuk pengecasan dan penghantaran data, ia juga menyokong pengecasan terbalik. Peranti yang dilengkapi dengan cip A17 Pro menyokong standard USB 3 dan mempunyai kelajuan penghantaran sehingga 10Gbps. Berbanding dengan USB 2, kelajuan penghantaran meningkat sebanyak 20 kali ganda.

    Perasan apa yang berubah?
    Menyokong berbilang pilihan pintasan

    Sokongan USB 3 membawa banyak kemudahan. Pengguna boleh memindahkan foto dan video dari iPhone ke Mac dengan cepat dan juga boleh menyimpan terus video yang ditangkap oleh iPhone ke pemacu keras luaran. Sokongan untuk pemacu keras luaran juga membolehkan pengguna menikmati pilihan rakaman berkualiti tinggi termasuk sokongan untuk pengekodan 4K60 dan Log buat kali pertama.

    Selain itu, siri iPhone 15 Pro memperkenalkan ciri baharu iaitu menggunakan butang Tindakan untuk menggantikan suis senyap tradisional. Dengan menekan dan menahan butang Tindakan, pengguna boleh menukar antara mod dering dan senyap dengan mudah manakala maklum balas sentuhan menunjukkan status semasa.

    Salah satu fungsi butang Tindakan
    Anda boleh pergi ke tetapan untuk memilih fungsi yang anda mahukan

    Reka bentuk inovatif ini membolehkan pengguna bertukar dengan mudah antara mod pengendalian yang berbeza seperti mula merakam memo suara, melancarkan kamera, mengaktifkan ciri kebolehaksesan kegemaran, fungsi atau jalan pintas.

    Prestasi – Boleh bermain game konsol!

    Siri iPhone 15 Pro telah mencapai banyak “yang pertama” tahun ini. Antara yang paling menarik perhatian ialah ia merupakan telefon mudah alih pertama yang menggunakan teknologi proses 3 nanometer. Seperti biasa, saya akan menggunakan GeekBench dan 3DMark untuk menguji serta melihat prestasi A17 Pro.

    Ujian penanda aras GeekBench

    Geekbench menunjukkan skor teras tunggal 2951 dan skor berbilang teras 7453 yang kedua-duanya jauh mendahului iPhone 14 Pro Max. Bagi GPU pula, ia mendapat markah 27452. Seterusnya, ujian penanda aras 3D Mark – Wild Life Extreme mendapat markah 3753 dengan purata kadar bingkai 22.5 FPS. Ujian Wild Life Extreme Stress pula mendapat skor tertinggi ialah 3861, skor terendah ialah 2765 dengan kestabilan 71.6%.

    Menurut Apple, mereka percaya bahawa prestasi A17 Pro akan memberi impak yang mendalam kepada permainan mudah alih dan boleh memainkan game popular peringkat 3A seperti “Castle of Evil 8”, “Castle of Evil 4 Remastered”, “Death Stranding ” dan “Assassin’s Creed: Phantasms”. Malangnya, game ini masih belum dilancarkan pada platform iOS semasa ulasan sedang ditulis, jadi ujian yang berkaitan tidak boleh dijalankan lagi.

    Ujian penanda aras 3D Mark – Wild Life Extreme

    Walau bagaimanapun, kami masih boleh memainkan game “Genshin Impact” untuk melihat prestasi prestasi telefon menggunakan cipset A17 Pro. Memandangkan game “Genshin Impact” telah menambah baik pilihan kualiti imej tertinggi sebelum ini, saya menaikkan resolusi permainan ke tahap tertinggi dan mengaktifkan kadar penyegaran 120Hz. Skrin pada iPhone 15 Pro sangat lancar dan tiada sangkut (lag).

    Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa menjalankan permainan pada kualiti imej yang tinggi secara semula jadi akan meningkatkan penggunaan bateri telefon. Bagi sistem pelesapan haba pula, siri iPhone 15 Pro harus dipertingkatkan berbanding generasi sebelumnya. Apabila digunakan dalam keadaan tidak memakai sarung, anda pasti dapat merasakan ia lebih panas. Selain jelas terasa ketika bermain game, ia juga sangat ketara apabila mengambil gambar.

    Skrin permainan “Genshin Impact”
    Tetapan skrin permainan “Genshin Impact”
    Bermain “Asphalt 9”

    Daripada segi pengimejan, iPhone 15 Pro membawa kamera utama 48MP yang lebih terkini. Sensor kamera pada yang terdapat pada model Pro lebih besar daripada iPhone 15 yang bermaksud prestasinya yang lebih baik dalam keadaan cahaya malap. Selain itu, ia juga menyokong penggunaan sistem kecerdasan buatan Apple untuk mengambil foto HEIF resolusi penuh dan juga boleh menukar kanta berbeza dalam kamera utama.

    Anda boleh memilih berbilang panjang fokus semasa merakam termasuk 24mm, 28mm dan 35mm untuk pemandangan yang berbeza. Perlu dinyatakan bahawa terdapat beberapa perbezaan dalam sistem kamera antara iPhone 15 Pro dan iPhone 15 Pro Max. iPhone 15 Pro Max memperkenalkan zum optik terpanjang dalam sejarah iPhone yang boleh mencapai zum 5x pada 120mm.

    Lensa kamera belakang iPhone 15 Pro

    Kamera telefoto baharu yang ditampilkan menggunakan reka bentuk prisma inovatif dan menggabungkan penstabilan imej optikal dan modul anjakan sensor 3D untuk autofokus (sistem penstabilan paling canggih Apple). Ini menjadikan iPhone 15 Pro Max cemerlang dalam merakam gambar jarak dekat, hidupan liar dan tangkapan gerakan jarak jauh.

    Walau bagaimanapun, zum optik maksimum iPhone 15 Pro hanya 3x dan tiada peningkatan perkakasan seperti iPhone 15 Pro Max. Walau bagaimanapun, kedua-duanya berkongsi kamera utama dan kamera sudut ultra lebar yang sama. iPhone 15 Pro Max bukan sahaja mempunyai skrin terbesar tetapi juga mempunyai hayat bateri yang lebih baik tetapi ini tidak semestinya sesuai untuk semua pengguna.

    Mod potret: 1x, 2x dan 3x
    Panjang fokus: 24mm, 28mm dan 35mm
    Mod potret
    Mod potret
    Mod auto: 1x, 2x, 3x dan 15x
    Mod auto: 1x, 2x, 3x dan 15x
    Mod sudut ultra lebar
    Mod sudut ultra lebar
    Zum 0.5x
    Zum 1x
    Zum 2x
    Zum 3x
    Zum 15x
    Anda boleh memilih sama ada untuk mengaburkan latar belakang atau tidak
    Tetapan kamera
    Tetapan video

    Sesetengah pengguna mungkin lebih suka zum optik 3x berbanding 5x, maka iPhone 15 Pro mungkin lebih sesuai. Bagi mereka yang suka mengambil gambar potret, zum optik 3x iPhone 15 Pro mungkin lebih sesuai. Bagi mereka yang meminati fotografi sukan dan hidupan liar, zum 5x pada iPhone 15 Pro Max akan lebih sesuai kerana ia boleh menangkap subjek dari jauh. iPhone 15 Pro seperti iPhone 15 standard menyokong Mod Potret generasi akan datang.

    Ini bermakna telefon akan mengenal pasti subjek anda secara bijak dan boleh bertukar kepada mod potret dengan mudah selepas mengambil tangkapan. Menariknya, anda boleh melaraskan fokus sesuka hati selepas mengambil gambar. Mod malam juga telah dipertingkatkan manakala HDR Pintar menghasilkan gambar dengan warna yang terang.

    Hayat bateri

    Menurut data rasmi Apple, iPhone 15 Pro boleh memainkan video sehingga 23 jam, menstrim video sehingga 20 jam dan main balik audio sehingga 75 jam. Mengikut pengalaman sy menggunakan telefon ini, hayat untuk sekali pengecasan penuh boleh bertahan sehingga sehari.

    Bagi pembesar suara pula, iPhone 15 Pro mempunyai pembesar suara stereo terbina dalam di bahagian atas dan bawah. Kualiti bunyi kali ini memang bagus. Penambahbaikan dalam penyamaan dinamik dan bunyi agak ketara. Sangat sesuai untuk didengari kepada lagu dan menonton filem. Seronok!

    Pembesar suara ini berprestasi lebih baik daripada iPad Pro saya
    Paparan yang mantap
    Konsert Taylor Swift kini tersedia di platform penstriman!

    Kesimpulan – ‘Penunggu’ USB-C boleh upgrade!

    Saya merasakan bahawa selain keistimewaan warna titanium yang menarik perhatian dan pengurangan berat, menggantikan antara muka USB-C juga dapat memudahkan lagi kegunaan iPhone. Saya percaya pengguna menantikan transmisi berkelajuan tinggi USB 3 dan fungsi USB-C untuk masa yang lama.

    Daripada segi kamera, siri iPhone 15 Pro sentiasa ditujukan kepada pencipta imej atau pengguna profesional tetapi antara muka pengguna masih intuitif. Mod potret baharu menyediakan ruang untuk melaraskan fokus. Penambahbaikan dalam fotografi malam juga agak mengagumkan dengan kanta telefoto boleh mencapai 5 x zum optik. Perlu dinyatakan bahawa siri iPhone 15 Pro menyokong rakaman video spatial yang kemudian boleh dilihat pada Apple Vision Pro.

    Harga permulaan iPhone 15 Pro ialah RM5,499 (128GB) iaitu lebih mahal daripada kebanyakan model perdana Android. Jika anda inginkan model kapasiti terbesar, versi 1TB berharga RM7,999. Saya percaya masih akan ada pengguna yang bertanya, bukankah telefon Android ini sudah wujud? Kini setelah iPhone 15 Pro memperkenalkan lebih banyak ciri peranti Android, ia pasti akan membolehkan pengeluar bekerjasama untuk membangunkan fungsi yang lebih mudah.

    Beritahu kami di Facebook jika ulasan ini membantu anda dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Ulasan HONOR MagicBook X 16 – Berbaloi jika anda peminat skrin besar!

    Dalam pasaran komputer riba segmen pertengahan yang sesak, mungkin sukar untuk mencari peranti yang menawarkan keseimbangan ciri, prestasi dan nilai yang menarik....

    OPPO A60 dilancar di Malaysia: Snapdragon 680, RAM 8GB dan kamera 50MP bermula RM699

    OPPO Malaysia memperkenalkan tambahan baharu kepada telefon pintar siri A iaitu OPPO A60 yang menawarkan reka bentuk premium dan tahan lama yang...

    Kad Visa TNG eWallet tawarkan ‘markup’ 0% untuk transaksi luar negara

    Touch 'n Go eWallet (TNG eWallet) menawarkan pilihan pembayaran rentas sempadan yang lancar untuk pengembara, membolehkan mereka menggunakan sama ada pembayaran QR...

    Acer Chromebook Plus 514 dilancar: Intel Core i3-N305 & skrin FHD 14″ berharga ~RM1,671

    Acer telah melancarkan Acer Chromebook Plus 514, tambahan kepada barisan Chromebook Plus yang menekankan prestasi, mudah alih dan ketahanan. Dengan paparan FHD...

    MSI Claw berikan diskaun RM250 sehingga akhir Mei 2024 dengan pemacu BIOS dan GPU...

    MSI mengumumkan peningkatan ketara dalam prestasi permainan tangannya, Claw dengan pemacu BIOS dan GPU baharu. Claw kini memberikan peningkatan sehingga 150% dalam...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X