fbpx
More

    Ulasan Nothing ear (2) – Pengganti yang ditunggu-tunggu!

    Selepas dua tahun sejak Nothing ear (1) dikeluarkan pada 2021, kebiasaanya terdapat kesinambungan kepada siri tersebut. Namun, ia tidak berlaku dan Nothing telah mengeluarkan Nothing ear (stick) pada 2022 dan ia direka lebih kepada fesyen (baca ulasan kami di sini).

    Dengan munculnya Nothing ear (2), ia adalah pengganti terbaik seperti yang saya jangkakan. Sebelum mengupas topik berkenaan audio, saya ingin mengingatkan bahawa reka bentuknya sama seperti Nothing ear (1). Mungkin Nothing ‘malas’ untuk menaiktaraf reka bentuknya tetapi saya tiada masalah dengan isu itu.

    Nothing ear (1) (kiri) dan Nothing ear (2) (kanan), tiada perubahan
    Pakej yang anda akan dapat jika membelinya

    Lagipun, reka bentuk lutsinar ialah identiti jenama yang unik untuk Nothing dan kualiti bunyinya adalah aspek yang lebih penting. Sama seperti sebelum ini, anda perlu memasang aplikasi Nothing X sebelum menggunakan Nothing ear (2). Aplikasi Nothing X hanya tersedia di pada Apple Store dan Google Play.

    Ia boleh dimuat turun secara manual atau anda boleh mengimbas kod QR yang terdapat di dalam kotak. Anda akan menemui dokumen panduan pengguna, silikon fon telinga berbeza saiz, kabel USB-C dan Nothing ear (2) di dalam bekas pengecas lutsinar. Jika anda sudah mempunyai aplikasi Nothing X, ia akan memberitahu untuk mengemas kini kepada versi terbaharu.

    Beberapa kemas kini baharu seperti ANC Adaptive dan menyesuaikan penyama anda
    Kawalan sentuhan tekanan menggantikan gerak isyarat sentuhan

    Pada pandangan pertama, nampaknya tidak banyak yang berubah dalam UI. Tetapi terdapat ciri-ciri baru jika anda teroka lebih banyak lagi. Ini termasuk penyamaan (equalizer) dipertingkatkan yang boleh disesuaikan, Pembatalan Bunyi adaptif, kawalan sentuhan baharu dan yang paling menarik ANC Diperibadikan.

    Untuk memiliki ANC Peribadi, anda boleh mengaksesnya melalui Tetapan Peranti -> Profil Bunyi Peribadi untuk bermula. Kemudian ikut arahan dengan teliti dan perhatikan ujian kekerapan bunyi bip untuk telinga kiri dan kanan anda. Ia mungkin mengambil masa beberapa minit dan hasilnya sangat berbaloi.

    Pastikan anda melakukan ujian ANC Peribadi terlebih dahulu
    Laporan akan muncul selepas anda melengkapkannya dan anda boleh mengambil semula ujian pada bila-bila masa

    Malangnya saya tidak boleh membenarkan anda mendengar kualiti bunyi sebelum dan selepas menggunakan Personalized ANC, jadi saya akan sedaya upaya untuk menerangkannya. Sebelum saya mengambil ujian profil bunyi, saya sebenarnya agak kecewa dengan prestasi audio.

    Sebelum ini, saya menggunakan Balanced dalam penyamaan yang menyebabkan bass kebanyakan lagu berbunyi konservatif dan hambar. Menambah lebih banyak bass menghasilkan hasil yang lebih baik. Namun, jika tetapan bass terlalu tinggi, ia akan membuatkan muzik yang dikeluarkan agak bingit.

    ANC diperibadikan bukan ciri gimik

    Di sinilah ujian profil bunyi masuk. Memandangkan setiap orang mempunyai struktur telinga yang unik, saya percaya ANC Peribadi akan berbunyi berbeza untuk setiap pengguna. Selepas mendapat profil bunyi saya, saya menguji beberapa lagu kegemaran untuk melihat betapa berbezanya lagu tersebut.

    Nothing mengatakan bahawa tenaga kerja untuk Ear (2) telah meningkat sebanyak 30% dan dihasilkan lebih daripada 700 pakar. Ianya benar dan kualiti bunyi betul-betul seperti yang saya inginkan dan saya benar-benar menikmatinya. Sebagai contoh, semasa saya mendengar lagu Blue Doors Ahead oleh F.I.R., saya benar-benar berasa seperti berada di stesen kereta api!

    Mencari tempat terbaik bagi kedudukan sentuhan kawalan
    Berbaloi dengan setiap ringgit yang dibelanjakan

    Selain itu, lagu Consuming Fire Vivien Loh mempunyai keseimbangan yang hebat untuk pelbagai instrumen yang dimainkan bersama-sama. Tidak pernah bertindih bahagian satu sama lain. Dan suasana 80-an dalam In Real Life karya Mandy Moore kedengaran jelas seolah-olah ia telah direkod semula. Daripada metal kepada k-pop, saya tidak pernah bersusah payah untuk menukar ANC Peribadi saya lagi kerana ia sesuai untuk saya.

    Selain itu, patut diberi pujian bahawa ketahanan bateri adalah hebat. Ketika menyiarkan ulasan ini, saya masih belum mengecas bekas pengecasannya. Sambungan ketika menjawab panggilan dengan telinga Nothing (2) adalah bagus kerana ia tidak sering putus seperti yang Nothing ear (1). Saya juga lebih suka kawalan sentuhan bersifat tekanan. Secara keseluruhan, Nothing ear (2) melebihi jangkaan saya.

    Secara jujur, saya fikir Nothing ear (2) akan menjadi sama seperti setiap fon telinga wayarles lain yang saya sudah cuba sebelum ini. Nothing layak untuk diberikan pujian kerana telah berusaha untuk membawa profil bunyi peribadi ke peringkat seterusnya. Saya tidak begitu banyak menguji fon telinga untuk menonton filem dan bermain game.

    Tetapi saya fikir dengan Peribadikan ANC, ia tidak sepatutnya menjadi masalah. Sebagai perbandingan, lebih banyak fon telinga wayarles premium daripada Sony, Apple, Bose, JBL dan lain-lain mungkin menawarkan kualiti bunyi yang serupa atau lebih baik. Tetapi saya tidak ingat yang mana satu mempunyai ANC Diperibadikan yang boleh memenuhi pengalaman mendengar peribadi.

    Lebih-lebih lagi, ia berharga RM599 sahaja, jadi saya perlu mengatakan ia adalah wajar. Nothing ear (2) mungkin merupakan fon telinga wayarles kegemaran saya pada tahun 2023 melainkan jenama lain melakukan sesuatu yang mengejutkan. Tetapi adakah anda bersetuju dengan ulasan ini?

    Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Spesifikasi lengkap Nothing ear (2)

    • Pemacu: 11.6 mm dinamik
    • Codec: AAC, SBC, LHDC 5.0
    • ANC: Sehingga 40dB
    • Julat frekuensi: 5000Hz
    • Ukuran: 29.4 x 21.5 x 23.5mm (fon telinga), 55.5 x 55.5 x 22mm (bekas pengecas)
    • Berat: 51.9g
    • Ciri-ciri: ANC diperibadikan, ANC Adaptif Persekitaran, Mod Ketelusan, IP54 (fon telinga) / rintangan air dan habuk IP55 (bekas pengecas), Pengesanan dalam telinga, Sambungan Dwi, Teknologi Suara Jelas dengan 3 mikrofon, Mod Kependaman Rendah, Bluetooth v5.3
    • Bateri: 33 mAh (fon telinga) / 485 mAh (bekas pengecas)
    • Masa main balik (ANC dimatikan): Sehingga 36 jam dengan bekas pengecas dan 6.3 jam dengan fon telinga sahaja
    • Masa main balik (ANC dihidupkan): Sehingga 22.5 jam dengan bekas pengecas dan 4 jam dengan fon telinga sahaja

    Kebaikan – Kawalan sentuhan tekanan lebih praktikal, mempunyai hayat bateri yang tahan lama, audio yang jelas untuk muzik dan panggilan, ANC yang baik dan ANC diperibadikan boleh mengubah pengalaman mendengar muzik anda

    Kelemahan – Sesetengah mungkin menganggap reka bentuk yang sama dan tidak menarik

    Kesimpulan – Nothing ear (2) berbaloi untuk diperoleh kerana ciri Peribadikan ANC

    [diterjemahkan daripada TechNave EN]

     

    Artikel Terkini

    Kit Starlink kini tersedia di Senheng dengan ansuran sehingga 36 bulan

    Kit Starlink kini tersedia secara rasmi dengan harga RM2,300 di SenHeng. Menurut maklumat pada laman rasmi Senheng, pembeli boleh memilih untuk membayar...

    Jom manfaatkan diskaun 15% untuk peminjam PTPTN sehingga akhir bulan ini!

    Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) menyeru peminjam untuk memanfaatkan diskaun bayaran balik sehingga 31 Mac ini bagi melunaskan pinjaman mereka. Dari...

    Grab Malaysia lancarkan kempen untuk memenangi Pakej Umrah pada Ramadan ini

    Grab Malaysia telah melancarkan kempen Ramadan yang menawarkan peluang kepada rakyat Malaysia untuk memenangi pakej Umrah dengan setiap tempahan di aplikasi Grab....

    Xiaomi Civi 4 Pro, telefon baharu Redmi & siri iQOO Z9 akan tampilkan cipset...

    Qualcomm telah melancarkan cipset perdana terbaharunya iaitu Qualcomm Snapdragon 8s Gen 3, menjanjikan peningkatan ketara dan integrasi AI yang dipertingkatkan. Kemajuan ini...

    Harga rasmi Samsung Galaxy A55 5G dan A35 5G didedah, bermula RM1,699

    Seperti yang dilaporkan sebelum ini, Samsung Galaxy A55 5G dan Galaxy A35 5G akan dilancarkan di Malaysia pada 22 Mac 2024. Namun,...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X