fbpx
More

    Kini giliran Xiaomi pula disenarai hitam oleh Amerika, termasuk 8 syarikat lain!

    [Dikemas kini: 18 Januari 2021] Xiaomi kini telah memberi maklum balas berkenaan isu ini. Semak maklum balas dari Xiaomi seperti berikut.

    “Xiaomi Corp. (pihak syarikat) telah mematuhi undang-undang dan beroperasi sesuai dengan undang-undang dan peraturan perundangan yang relevan di mana ia menjalankan perniagaannya. Syarikat menegaskan bahawa ia menyediakan produk dan perkhidmatan untuk kegunaan awam dan komersial. Syarikat mengesahkan bahawa ia tidak dimiliki, dikendalikan atau berafiliasi dengan tentera China, dan bukan “Syarikat Tentera Cina Komunis” yang ditentukan di bawah NDAA. Syarikat akan mengambil tindakan yang sewajarnya untuk melindungi kepentingan Syarikat dan pemegang sahamnya.

    Syarikat sedang mengkaji potensi kesan untuk mengembangkan pemahaman yang lebih mendalam mengenai kesannya terhadap pihak syarikat. Syarikat akan membuat pengumuman lebih lanjut apabila sesuai.”

    Menurut Xiaomi, pihaknya sedang Terbaru, pentadbiran Trump telah memasukkan 9 syarikat yang berkaitan dengan ketenteraan negara China ke dalam senarai hitam, termasuklah pengeluar telefon pintar ke 3 terbesar di dunia, Xiaomi.

    Akibat dari kemasukan 9 syarikat dalam senarai hitam ini, pelabur Amerika Syarikat tidak lagi dibenarkan untuk melabur ke syarikat tersebut. Mereka dilarang untuk membeli saham syarikat dan perlu untuk mengubah pegangan saham mereka sebelum 11 Nov 2021.

    Malangnya, pentadbiran Trump tidak memberi sebarang penjelasan dan bukti kaitan Xiaomi dan syarikat lain dengan ketenteraan negara China. Kemasukan Xiaomi dalam senarai hitam ini agak mengejutkan kerana Xiaomi adalah syarikat telefon pintar dan elektronik yang penting dalam dunia teknologi masa ini.

    Telefon andalan terbaru Xiaomi Mi 11

    Perlu diingatkan, senarai hitam ini adalah berbeza dengan senarai entiti Amerika Syarikat. Jadi, bukan seperti HUAWEI dan DJI, Xiaomi masih lagi boleh menggunakan teknologi dari Amerika Syarikat tanpa sebarang lesen.

    Buat masa ini, kerajaan Amerika Syarikat telah menyenarai hitam lebih dari 60 syarikat negara China termasuk HUAWEI, SMIC, dan DJI.

    Keputusan senarai hitam ini mungkin boleh berubah tidak lama lagi kerana pentadbiran Biden akan mengambil alih bermula 20 Januari ini.

    Adakah nasib Xiaomi akan menjadi seperti HUAWEI? Berikan pendapat anda di Facebook kami dan terus kekal bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber : Gizmochina

     

    Artikel Terkini

    DNB, Ericsson bekerjasama untuk memajukan perusahaan di Malaysia melalui teknologi 5G

    Digital Nasional Berhad (DNB) dan Ericsson, sebuah syarikat teknologi komunikasi global yang terkemuka telah mengumumkan secara rasmi rancangan untuk memacu transformasi digital...

    Kempen Jualan Super 5.5 realme: Baucar sehingga RM1,800 di Shopee, Lazada dan TikTok Shop

    Bermula 3 Mei 2024, realme Malaysia bekerjasama dengan Shopee, Lazada dan TikTok Shop mengadakan Kempen Jualan Super 5.5. Dalam tempoh tiga hari,...

    OPPO A38 dan A18 kini mendapat penurunan harga sebanyak RM50

    OPPO Malaysia telah mengumumkan pelarasan harga yang ketara untuk model OPPO A38 dan A18 dengan menawarkan penjimatan sehingga RM50. Harga baharu itu...

    Sony Xperia 1 VI mungkin bawa peningkatan lensa telefoto, Snapdragon 8 Gen 3 dan...

    Sony bersedia untuk mendedahkan telefon pintar andalan terbaru mereka, Xperia 1 VI yang dijadualkan untuk dilancarkan pada 17 Mei 2024. Walaupun dianggap...

    WhatsApp sedang uji ciri sekat pengguna sementara jika langgar dasar khusus

    WhatsApp memperkenalkan ciri sekatan akaun baharu seperti yang dilihat dalam versi beta Android baru-baru ini. Ciri ini akan sementara menghalang pengguna daripada...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X