fbpx
More

    Rekaan dan spesifikasi penuh ASUS ROG Phone 8 tertiris, kurangkan penampilan “gamer”

    ASUS dikhabarkan akan melancarkan siri telefon pintar gaming ASUS ROG Phone 8 pada 8 Januari 2024 bersama pelbagai komputer dan kelengkapan gaming lain. Kini rekaan dan spesifikasi penuh untuk siri telefon tersebut telah tertiris, menunjukkan penampilannya yang kini nampak lebih serupa dengan telefon biasa.

    Siri ROG Phone 8 akan terdiri daripada dua varian utama iaitu ROG Phone 8 dan ROG Phone 8 Pro. Satu perbezaan utama pada siri ROG Phone 8 ini adalah ia tidak lagi mempunyai hiasan bersifat gamer seperti lampu RGB, skrin kecil di belakang atau corak garisan yang berselirat sekeliling telefon seperti yang terdapat pada siri ROG Phone 7 sebelum ini.

    ROG Phone 8 akan mempunyai corak dua tona warna dengan satu garisan melintang, serta logo RGB di bahagian bawah. Bonggol kameranya pula lebih besar berbanding ROG Phone 7, jadi ia mungkin menawarkan prestasi fotografi yang lebih canggih.

    Rekaan belakang ROG Phone 8
    Rekaan belakang dan hadapan ROG Phone 8

    Daripada segi spesifikasi dalaman, kedua-dua varian mempunyai banyak persamaan seperti cipset Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3, memori RAM LPDDR5X, storan UFS 4.0, skrin AMOLED 6.78 inci Full HD+ dan bateri 5,500mAh.

    Kamera ROG Phone 8 Pro pula terdiri daripada kamera utama 50MP dengan sensor Sony IMX890, kamera ultra-lebar 13MP, kamera zum 3x 32MP dan kamera swafoto 32MP. Spesifikasi kamera untuk ROG Phone 8 standard masih tidak diketahui.

    Kedua-dua telefon akan dilengkapi sistem pembesar suara lima magnet (5-magnet speaker system) dengan bicu audio 3.5mm serta pengiktirafan Hi-Res Audio dan Dirac Virtuo For Headphones.

    Buat masa ini, perbezaan antara ROG Phone 8 standard dengan ROG Phone 8 Pro yang diketahui adalah pada kadar segar semula skrin, di mana varian Pro akan dilengkapi panel LTPO yang membenarkan kadar skrin untuk berubah antara 1~120Hz.

    Kapasiti RAM juga berbeza, di mana varian Pro ditawarkan dalam RAM 16GB atau 24GB, manakala varian standard pula pada RAM 12GB sahaja. Untuk storan, varian Pro ditawarkan dalam pilihan 512GB atau 1TB, manakala varian standard pada 256GB sahaja.

    Adakah anda berminat dengan telefon ini? Beritahu kami di Facebook dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Windows Report

     

    Artikel Terkini

    Pertandingan PUMA x PLAYSTATION Social Media Fit Check, berpeluang menang PlayStation 5

    PUMA Malaysia melancarkan koleksi eksklusif PLAYSTATION dengan hebat dengan menawarkan aktiviti yang menarik untuk meraikan acara tersebut. Salah satu acara yang menarik...

    vivo Y18 dilancar di Malaysia: Helio G85, RAM 8GB dan bateri 5,000mAh berharga RM599

    vivo telah melancarkan vivo Y18 baharu di pasaran Malaysia secara senya-senyap membawa harga RM599. vivo Y18 merupakan telefon pintar dalam segmen permulaan yang memuatkan...

    Anda boleh dapatkan set urut OGAWA dengan pembelian telefon vivo terpilih

    vivo Malaysia kini sedang menganjurkan promosi khas yang dibuat dengan kerjasama jenama kelengkapan urut OGAWA. Dengan setiap pembelian vivo V30, vivo V30...

    JPJ dan MOT tidak pernah beri kelulusan kepada BJAK untuk pembaharuan LKM dan cukai...

    Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia memberikan perhatian serius terhadap iklan yang dikeluarkan oleh BJAK Sdn. Bhd. berkaitan perkhidmatan pembaharuan Lesen Kenderaan Motor...

    Menteri Pendidikan Tinggi umum Fakulti AI pertama Malaysia akan dilancar pada 10 Mei ini

    Kerajaan Malaysia memberi tumpuan kepada peningkatan kemahiran tempatan dalam bidang kecerdasan buatan (AI) untuk menyokong permintaan tenaga kerja yang akan dipacu oleh...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X