fbpx
More

    SKMM: Purata kelajuan internet mudah alih di Malaysia kini mencapai 52.48Mbps

    Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah mengeluarkan laporan pembangunan Jalinan Digital Negara (JENDELA) untuk suku ketiga 2022, di mana mereka menggariskan pencapaian program infrastruktur komunikasi itu setakat 30 September 2022.

    Sejak JENDELA dilancarkan pada 2020, kerajaan Malaysia telah meningkatkan kelajuan internet mudah alih jalur lebar (mobile broadband speed) purata kepada 52.48Mbps, manakala nilai tengah atau median pula berada pada kelajuan 30.65Mbps.

    Purata 52.48Mbps ini adalah lebih tinggi daripada sasaran JENDELA Fasa 1 iaitu sebanyak 35Mbps. Ia meningkat lebih dua kali ganda berbanding sewaktu JENDELA mula diperkenalkan pada Ogos 2020, di mana kelajuan purata adalah sekadar 25Mbps.

    Sungguh pun begitu, kawasan liputan 4G gagal mencapai sasaran 96.9%, di mana setakat ini hanya 95.82% kawasan berada di bawah liputan 4G. Laporan SKMM itu mengatakan kegagalan ini adalah kerana mereka mengalami kesukaran dalam menyediakan perkhidmatan di kawasan pedalaman.

    Selain itu, jumlah premis yang mendapat hubungan internet gentian (fibre connectivity) hanya sekadar 7.44 juta, lebih rendah daripada sasaran 7.5 juta.

    Daripada segi penaiktarafan infrastruktur, SKMM mencatatkan pembinaan menara pemancar 4G dan stesen pusat (base stations) yang lebih tinggi daripada sasaran untuk suku ketiga 2022.

    Untuk rangkaian 5G pula, SKMM mencatatkan pembangunan yang lebih rendah daripada sasaran. Pada asalnya, mereka merancang untuk bina 1,290 lokasi 5G pada suku ketiga 2022, namun hanya 944 lokasi yang berjaya dibina.

    Mereka merancang untuk melengkapkan jumlah lokasi 5G keseluruhan sebanyak 3,518 lokasi pada hujung tahun 2022. Pada waktu ini, lokasi 5G yang telah dilengkapkan adalah sebanyak 1,915 lokasi sahaja.

    Kongsi pendapat anda tentang laporan ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: JENDELA

     

    Artikel Terkini

    Kerajaan akan beri internet berkelajuan tinggi kepada sekolah bermula Julai 2024

    Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata kerajaan akan menyediakan pakej langganan internet jalur lebar berkelajuan tinggi kepada sekolah-sekolah bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)...

    KWSP akan sediakan pilihan pindah dana daripada Akaun Fleksibel ke Akaun 1 dan 2

    Awal bulan ini, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memperkenalkan struktur akaun baharu yang merangkumi Akaun 3 (Akaun Fleksibel) dengan membolehkan ahlinya mengakses...

    Harga Snapdragon 8 Gen 4 dijangka mahal, pengeluar telefon perlu pertimbangkan konfigurasi produk

    Qualcomm bersedia untuk beralih kepada teras Oryon suainya dengan pengumuman rasmi Snapdragon 8 Gen 4 yang dijangka berlaku pada bulan Oktober. Peralihan...

    Siri POCO F6 akan dilancar pada 23 Mei 2024, mungkin Redmi K70 yang dijenamakan...

    POCO bakal melancarkan siri telefon pintar POCO F6 dan POCO F6 Pro pada hari Khamis, 23 Mei 2024. Syarikat teknologi itu sebenarnya...

    RUU Keselamatan Dalam Talian akan dibentangkan pada tahun ini

    Timbalan Menteri Komunikasi Teo Nie Ching berkata kerajaan akan membentangkan rang undang-undang (RUU) Keselamatan Dalam Talian sebelum tahun ini berakhir. Pihaknya masih...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X