fbpx
More

    Ulasan ROG Ally – Pengalaman “gaming” yang “menyenangkan”

    Anda mungkin telah membaca beberapa ulasan ROG Ally dalam talian dan kebanyakannya nampaknya agak positif. Sebagai seorang gamer, saya sangat teruja dengan potensi ROG Ally. Tetapi selepas bermain selama dua minggu, saya mempunyai perasaan bercampur-baur dan terdapat masalah hayat bateri yang jelas. Saya tidak faham mengapa begitu banyak ulasan lain yang menfokuskan isu pengoptimuman perisian. 

    Dalam ulasan ini, anda akan membaca lebih banyak pengalaman permainan tangan pertama saya daripada segi kualiti hayat bateri dan kepraktisan penggunaan. Baca di bawah untuk melihat pengalaman permainan saya yang menyeronokkan dan juga mengecewakan dengan ROG Ally. 

    Bermula dengan reka bentuk, ROG Ally ialah konsol pegang tangan permainan PC 7 inci dengan butang ABXY seperti pengawal Xbox. Selain D-pad standard, pencetus bahu dan batang ibu jari, ASUS juga memutuskan untuk memasukkan beberapa tambahan seperti dua butang cengkaman belakang, butang Lihat, butang Menu, butang Command Centre dan butang Armoury Crate.

    Main SEMUA permainan kegemaran anda!
    Kawalan ROG Ally

    Tetapi bukan itu sahaja. Di bahagian atas, anda juga boleh menemui butang kuasa/pengimbas cap jari, kawalan kelantangan, slot kad mikroSD, bicu audio, port pengecasan USB C dan XGm untuk menyambungkannya ke XG Mobile untuk prestasi unggul. Secara keseluruhan, ROG Ally kelihatan agak mewah dan mempamerkan tema gamer sebenar. Malah batang kawalan ibu jari mempunyai pencahayaan RGB yang unik tetapi mungkin tidak berguna, bergantung pada pilihan anda.

    Seperti kebanyakan anda perlu tahu sekarang, ROG Ally berjalan pada sistem pengendalian Windows 11 Home. Jadi ya, anda boleh memasang setiap platform permainan yang tersedia seperti Steam, Epic Games Store, EA Play, Ubisoft Connect, Battle.net serta GOG. Xbox PC Game Pass juga sudah diprapasang, jadi kedengarannya bagus untuk pemain PC yang mencari peranti permainan kompak. Namun, inilah pengalaman saya yang mengecewakan selepas memasangnya.

    Papan kekunci tidak akan muncul apabila cuba log masuk ke Ubisoft Connect dan Epic Games Store 

    Mengikut pengalaman saya, log masuk ke platform permainan ini sejujurnya menyusahkan. Daripada semua platform, Steam adalah yang paling mudah untuk log masuk kerana ciri log masuk kod QR pantas yang boleh anda lakukan dengan aplikasi Steam pada telefon. Walau bagaimanapun, yang lain sangat menyusahkan kerana program ini masih beroperasi dan mengiktiraf ROG Ally sebagai peranti PC. Bermakna anda perlu menggunakan tetikus dan papan kekunci anda yang boleh disambung melalui Bluetooth. 

    Mungkin anda hanya perlu menekan ikon papan kekunci mini di bahagian bawah sebelah kiri atau membawanya keluar dari Command Centre. Tetapi di situlah letak masalahnya. Banyak kali tak keluar. Sebaliknya, sebaik sahaja anda membuka platform, ROG Ally tiba-tiba bertukar kepada Mod Gamepad. 

    Tidak perlu dikatakan, ia adalah salah satu pengalaman yang paling mengecewakan bagi saya dan saya masih belum memulakan permainan lagi pada masa itu. EA Play adalah program yang berprestasi paling teruk pada ROG Ally. Pustaka permainan kosong selepas melog masuk (permulaan semula) dan kemudian saya tidak dapat meneruskan bermain Dragon Age Inquisition (dua kali) kerana ia beralih kepada mod PC separuh jalan dan saya tersekat. 

    Kelajuan muat turun adalah pantas

    Atas sebab yang ganjil, saya telah mematikan dan menghidupkan semula ROG Ally membolehkan saya log masuk ke semua platform permainan dengan betul. Semuanya teratur apabila saya memuat turun beberapa permainan di sana sini daripada tajuk kasual hingga AAA. Ciri WiFi 6E membolehkan proses muat turun lancar dengan Steam menunjukkan prestasi terbaik (mencapai sehingga 92.5 Mbps). Bercakap tentang ketersambungan, pengalaman menggunakan fon telinga wayarles Bluetooth adalah sama lancar.

    Pengoptimuman perisian Windows 11 dengan platform permainan lain dalam mod pegang tangan buat masa ini tidak begitu hebat. Ia terus menghadapi masalah membezakan antara mod Gamepad dan PC. Melancarkan Battle.net, EA Play dan Ubisoft Connect akan sentiasa membuatkan ROG Ally berfikir ia berada dalam mod PC manakala Steam tiada masalah. Sekali lagi, saya cuba membawa papan kekunci dari Command Centre tetapi tidak berjaya. Saya perlu melaraskannya secara manual dalam tetapan permainan.

    Permainan telah disediakan dan sedia untuk digunakan!
    Battle.net tidak mengenali mod Gamepad
    Adegan sinematiknya bagus
    Suatu ketika, Kawalan daripada Epic Games Store tidak dipaparkan dengan betul.  Masalah telah diselesaikan selepas dimulakan semula
    Grafik kabur gerakan yang mengganggu pada subjek dalam A Plague Tale: Requiem
    Dalam permainan yang sama
    Kebanyakan platformer 2D tidak mempunyai masalah pada ROG Ally
    Game yang baik kerana tidak memerlukan grafik yang tinggi
    Tangkapan skrin daripada permainan Yet Another Zombie Survivor

    Perkara yang sukar tentang ROG Ally ialah tidak semua permainan akan mendapat layanan yang sama. Kebanyakan permainan kasual seperti platformer 2D dan permainan berasaskan taktikal mempunyai prestasi yang baik. Tetapi ini tidak terpakai kepada permainan AAA. Contohnya, memainkan A Plague Tale: Requiem akan (entah bagaimana) menjadikan skrin berkelip setiap beberapa saat walaupun tetapannya rendah. Namun, game lain seperti Cyberpunk 2077, Stray, Star Wars Jedi: Fallen Order, Control dan Assassin’s Creed Origins berjalan dengan baik di platform masing-masing. 

    Satu lagi kekurangan yang besar adalah prestasi bateri. Dengan hanya 40WHrs bateri, ROG Ally hanya boleh bertahan sehingga 1.5 jam dengan kebanyakan permainan AAA dalam mod Prestasi (15W dan kadangkala Turbo 25W). Game platformer 2D lebih menjimatkan bateri yang bertahan selama empat jam ditambah dalam Mod Senyap. Anda akan berfikir bahawa mengurangkan penggunaan kuasa kepada 10W boleh menyelesaikan masalah bateri tetapi ini juga mengurangkan prestasi permainan.

    Tetapan Armory Crate
    Di sinilah anda boleh mengkonfigurasi kawalan dan pusat arahan
    Menetapkan penggunaan sistem secara manual
    Prestasi bateri – Ia akan sentiasa mencapai 10% dalam masa 1.5 jam daripada bermain kebanyakan permainan AAA

    Dalam kebanyakan kes, mod Prestasi ialah tetapan lalai semasa bermain permainan AAA pada ROG Ally. Anda bebas untuk mengkonfigurasi penggunaan watt CPU dalam Armory Crate tetapi saya tidak fikir ia membuat banyak perbezaan. Lagipun, bateri akan sentiasa merosot dalam masa kurang daripada 2 jam. Ini bermakna saya tidak boleh berseronok apabila saya pergi dalam penerbangan yang panjang selama lebih daripada dua jam.

    ROG Ally memerlukan sekurang-kurangnya pengecas 65W untuk meneruskannya. Tetapi penyesuai terlalu besar untuk dibawa ke mana-mana ditambah dengan sistem tidak menggalakkan anda menggunakan alternatif. Bercakap tentang mengembara, kebanyakan permainan pada masa memerlukan perkhidmatan langsung untuk bermain yang bermaksud saya perlu berada dalam talian pada setiap masa. 

    Nasib baik Steam membolehkan anda bermain di luar talian dan anda boleh menyegerakkan semula kemas kini permainan kembali ke awan dalam talian. Tetapi sekali lagi, platform permainan lain akan memaksa anda untuk berada dalam talian. Saya boleh menggunakan tempat liputan telefon saya untuk pergi ke dalam talian tetapi saya perlu menggunakan data mudah alih. 

    Ya, anda boleh menonton Netflix di ROG Ally
    Permainan daripada Stray
    Satu lagi dari Stray

    Satu lagi perkara yang agak menjengkelkan saya ialah fungsi tidur ROG Ally kerana anda tidak boleh menghidupkannya semula dengan cepat seperti Nintendo Switch. Anda boleh menetapkan peranti untuk tidur selepas beberapa minit sama seperti yang anda lakukan pada PC tetapi kadangkala ia tidak berfungsi atas sebab tertentu. Dan apabila ia memasuki mod tidur selepas beberapa minit, saya perlu menghidupkannya semula dan menunggu untuk ia but semula semuanya termasuk melog masuk ke platform permainan (walaupun saya mendayakan ciri “remember me”). 

    Dan bukan itu sahaja. Atas sebab tertentu, tangkapan skrin lalai dan butang rakaman video diberikan kepada A dan Y. Adalah lebih praktikal bagi ASUS untuk menyepadukan kedua-dua fungsi tersebut sebagai satu untuk menggantikan butang Lihat kerana ia tidak begitu kerap digunakan. Tetapi okay, saya boleh menetapkan semula fungsi ini kepada butang lain, jadi saya cuba mengalihkannya ke dua butang cengkaman belakang. Tetapi saya banyak kali tertekan butang tersebut ketika memainkan game AAA dan saya akan mendapat terlalu banyak tangkapan skrin atau rakaman yang tidak disengajakan dan ia tidak berfungsi pada halaman utama. Kadang-kadang, jika saya menggunakan fungsi tersbut di Command Centre, ia akan membuatkan ROG Ally kembali ke mod PC. 

    Prestasi audio mengagumkan dan ia boleh menjadi agak kuat pada kadar maksimum. Pengoptimuman Steam sangat bagus pada ROG Ally yang merupakan platform permainan paling popular di kalangan pemain. Kelajuan muat turun adalah memberangsangkan dan saya juga menyukai paparan 1080p 7 inci yang besar dengan kadar segar semula 120Hz. Walau bagaimanapun, untuk menjimatkan hayat bateri, saya terpaksa menurunkannya kepada 720p pada 60Hz dan mematikan lampu RGB pada batang ibu jari.

    Lebih baik rendahkan tetapan untuk hayat bateri yang tahan

    Apabila saya dapat bermain permainan dengan lancar tanpa banyak isu (seperti permainan 2D kasual), itulah satu-satunya masa saya benar-benar berseronok. Saya benar-benar mahu menyukai ROG Ally tetapi ASUS boleh melakukan lebih baik dengannya. ROG Ally dan Windows 11 tidak dioptimumkan dengan baik untuk pengalaman permainan pegang tangan yang sebenar. Selain itu, prestasi bateri adalah teruk. Memang, anda boleh bermain sambil mengecas tetapi apakah bezanya dengan memainkan PC permainan anda yang dipalamkan di rumah? Konsep bermain semasa dalam perjalanan? Nahh.

    Sejujurnya, pengoptimuman perisian ROG Ally tidak begitu baik berbanding dengan Steam Deck dan Nintendo Switch. Walaupun saya tidak pernah merasai Steam Deck secara sepenuhnya, saya mengesyorkannya kerana hayat bateri yang lebih lama dan pengoptimuman Steam OS yang lancar. Jika anda membeli model 512GB (~RM2.8K) terus di AS, ia masih lebih murah daripada ROG Ally yang berharga RM3,299. Anda juga boleh membelinya di Shopee untuk julat harga yang serupa tetapi anda tidak akan mempunyai sebarang waranti.

    Maaf, ROG Ally. Saya tetap akan memilih Switch

    Ia juga lebih mudah untuk mengesyorkan Switch atau Switch OLED untuk perbandingan yang lebih baik pada RM1,699. Sudah tentu, Switch OLED mempunyai spesifikasi yang lebih rendah tetapi sekurang-kurangnya ia boleh bertahan beberapa jam lebih lama daripada ROG Ally. Jangan lupa juga bahawa anda boleh mempunyai rakan bermain permainan parti dan tajuk AAA eksklusif seperti The Legend of Zelda Tears of the Kingdom serta permainan Mario. Malah, mendapatkan model PlayStation 5 Blu-Ray adalah lebih berbaloi pada RM2,499 jika anda hanya mahu bermain di sofa anda.

    Untuk percubaan pertama ASUS dalam segmen peranti permainan pegang tangan mungkin kita semua harus lebih pemaaf kerana ia tidak boleh dimainkan sepenuhnya. Tetapi dengan isu yang ditangani di sini, saya sangat berharap untuk melihat bagaimana ASUS boleh menambah baik dan menjadikan pengganti produk yang lebih baik. Anda mungkin mahu menangguhkan mendapatkan ROG Ally buat masa ini dan menunggu model baharu pada masa hadapan. Jika anda tidak sabar, saya tidak akan menghalang anda tetapi melakukannya atas risiko anda sendiri.

    Spesifikasi dan ciri teknologi ROG Ally: 

    • Pemproses AMD Ryzen Z1 Extreme
    • Grafik AMD Radeon (TDP 9-30W)
    • RAM LPDDR5 16GB
    • PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 512GB
    • Bersaiz 28.0 x 11.1 x 2.12 ~ 3.24 cm, berat 608g
    • Paparan IPS 7 inci (FHD, nisbah bidang 16:9, 100% sRBG, Gorilla Glass DXC dan Victus, sokongan Skrin Sentuh, kadar penyegaran 120Hz, 7ms, kecerahan puncak 500nits)
    • Port I/O – 1x bicu audio 3.5m, 1x Antara Muka Mudah Alih ROG XG dan port kombo USB Jenis-C (dengan USB 3.2 Gen2, menyokong DisplayPort 1.4), 1x pembaca kad mikroSD UHS-II (menyokong SD, SDXC dan SDHC)
    • Ciri – Butang View, Menu, Command Center dan Armory Crate, 2x butang cengkaman belakang, AI teknologi pembatalan hingar, HiRes diperakui, Dolby Atmos, mikrofon terbina dalam, sistem 2 pembesar suara dengan Teknologi Amplifier Pintar, Aura Sync, Terbina dalam Penderia Cap Jari
    • Sambungan – Wi-Fi 6E(802.11ax) (Jalur tiga) 2*2, Bluetooth 5.2
    • Bateri – 40WHrs, 4S1P, 4-sel Li-ion
    • Bekalan kuasa – TYPE-C, Penyesuai AC 65W, Output: 20V DC, 3.25A, 65W, Input: 100~240V AC 50/60Hz universal
    • Windows 11 Home

    Kelebihan – Kualiti audio yang mengagumkan, kualiti paparan yang hebat (7 inci, 1080p dan sehingga 120Hz kadar penyegaran) serta pengalaman pengguna yang baik di Steam

    Keburukan – Pengoptimuman perisian yang tidak konsisten dengan setiap platform permainan (kecuali Steam), prestasi hayat bateri yang lemah dan kesulitan kerana perlu berada dalam talian pada kebanyakan masa (kerana kebanyakan permainan moden memerlukan perkhidmatan langsung) menjadikannya dikalahkan oleh Steam Deck dan Switch OLED

    Kesimpulan – ROG Ally berfungsi dengan cukup baik sebagai alternatif kepada Steam Deck yang tidak tersedia secara rasmi di Malaysia, tetapi ia adalah satu perjudian tentang permainan mana yang boleh dimainkan dengan lancar

    [Terjemahan TechNave En]

     

    Artikel Terkini

    Google membayar Apple ~RM95 bilion pada 2022 kerana jadi enjin carian utama peranti

    Google membayar Apple $20 bilion (~RM95 bilion) pada 2022 untuk menjadi enjin carian utama bagi Safari pada iPhone, iPad dan Mac, lapor...

    Acer Nitro V 16 dilancar di Malaysia: Komputer riba “gaming” mampu milik bermula RM4,899

    Pada hari ini, Acer Malaysia memperkenalkan komputer riba gaming mampu milik Acer Nitro V 16 iaitu komputer Nitro pertama yang dilengkapi pemproses...

    realme 12x 5G dilancar di Malaysia: Skrin 6.67″ 120Hz, Dimensity 6100+, kamera utama 50MP...

    Pada hari ini, realme Malaysia melancarkan satu lagi telefon dalam siri realme 12 iaitu realme 12x 5G. Ia merupakan varian yang paling...

    vivo V30e dilancar di Malaysia: Kamera Sony IMX882 50MP dan Aura Light 3.0 berharga...

    vivo memperkenalkan inovasi terbarunya, vivo V30e di Malaysia hari ini, menjanjikan gabungan reka bentuk berteknologi tinggi dan prestasi terunggul. Reka bentuknya menampilkan...

    Infinix GT 20 Pro rasmi di Malaysia: Dimensity 8200 Ultimate, skrin 144Hz dan LED...

    Infinix melancarkan GT 10 Pro pada Ogos tahun lepas sebagai telefon pintar permainan pertamanya. Hari ini, sebagai pengganti GT 10 Pro, Infinix...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X