fbpx
More

    KWSP umumkan Akaun 3, penstrukturan semula bermula 11 Mei 2024

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bersedia untuk mendedahkan Akaun 3 atau akaun Fleksibel pada 25 April hari ini, menandakan penstrukturan semula yang ketara dalam organisasi. Penstrukturan semula ini akan membahagikan akaun KWSP kepada tiga untuk ahli di bawah umur 55 tahun bermula 11 Mei ini. Akaun 1 akan dinamakan semula sebagai Akaun Persaraan, Akaun 2 sebagai Akaun Sejahtera dan Akaun 3 yang baru diperkenalkan akan digelar sebagai “Akaun Fleksibel”.

    Sebelum ini, 70% daripada sumbangan daripada ahli di bawah 55 tahun dimasukkan ke dalam Akaun 1 dengan baki 30% diperuntukkan kepada Akaun 2. Walau bagaimanapun, dengan pengenalan Akaun 3, peruntukan sumbangan akan berubah. 75% daripada sumbangan akan dimasukkan ke dalam Akaun 1, 15% ke dalam Akaun 2 dan 10% ke dalam Akaun 3.

    Ahli akan mempunyai pilihan untuk memindahkan dana daripada Akaun Sejahtera ke akaun fleksibel melalui mekanisme ikut serta dengan tarikh akhir yang ditetapkan sehingga 31 Ogos 2024 untuk jumlah permulaan.

    Semasa fasa pengumpulan daripada Mei hingga Ogos, ahli boleh memilih jumlah awal dalam akaun fleksibel. Mereka yang memilih untuk tidak ikut serta akan bermula dengan baki sifar sehingga caruman baharu dikreditkan. Simpanan daripada akaun fleksibel boleh dikeluarkan oleh ahli pada bila-bila masa dengan jumlah pengeluaran minimum RM50.

    Selain itu, bagi ahli yang mempunyai simpanan di bawah RM3,000 dalam Akaun 2, RM1,000 akan dipindahkan ke akaun fleksibel. Berkenaan pengagihan semula dana sedia ada daripada Akaun 2, dijangkakan satu pertiga akan masuk ke dalam Akaun 3, satu per enam ke dalam Akaun 1 dan baki selebihnya akan kekal dalam Akaun 2.

    Ahli KWSP kini dibenarkan mengeluarkan sekurang-kurangnya RM50 daripada Akaun 3 atau “Akaun Fleksibel” pada bila-bila masa untuk sebarang tujuan. Apabila mencapai umur 55 tahun, simpanan daripada Akaun Persaraan (Akaun 1), Akaun Sejahtera (Akaun 2) dan Akaun Fleksibel akan disatukan ke dalam Akaun Emas dengan sumbangan seterusnya dikreditkan ke akaun ini.

    Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Ahmad Zulqarnain Onn menekankan matlamat Inisiatif Penstrukturan Semula Akaun untuk memperkasakan ahli dalam menguruskan kewangan persaraan mereka dengan berkesan, membolehkan mereka mengimbangi keperluan kewangan jangka pendek, sederhana dan panjang.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    KWSP umumkan Akaun 3, penstrukturan semula bermula 11 Mei 2024

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bersedia untuk mendedahkan Akaun 3 atau akaun Fleksibel pada 25 April hari ini, menandakan penstrukturan semula yang...

    AS akan haramkan TikTok jika ia tidak dilepaskan daripada syarikat China

    Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden telah menandatangani satu rang undang-undang yang akan mengharamkan penggunaan platform media sosial TikTok dalam negara itu,...

    Qualcomm umumkan Snapdragon X Plus, cipset komputer riba berasaskan ARM

    Qualcomm Technologies, Inc. memperkenalkan Snapdragon X Plus, mengembangkan portfolio platform siri Snapdragon X yang terkenal. Snapdragon X Plus adalah CPU Qualcomm Oryon...

    WhatsApp sedang uji ciri berkongsi fail tanpa sambungan internet

    WhatsApp sedang bersiap untuk kemas kini penting yang satu memberi tumpuan kepada membolehkan perkongsian fail melalui rangkaian tempatan dan menambah ciri mengambil...

    CelcomDigi perkenalkan pakej “roaming” khas untuk jemaah umrah dan haji

    Syarikat telekomunikasi CelcomDigi kini memperkenalkan pakej perayauan baharu Hajj Roaming Pass yang dikhaskan untuk para pelanggan yang ingin menunaikan ibadat haji atau...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X