fbpx
More

    Ulasan JBL Tour Pro 2 – Sorotan utama untuk fon telinga wayarles dengan skrin pintar!

    Apabila ia berkaitan dengan inovasi fon telinga, kemajuan hari ini biasanya datang dalam saiz yang lebih kecil, hayat bateri yang lebih lama dan audio yang dipertingkatkan. Jarang sekali pengeluar barangan audio menawarkan sesuatu yang benar-benar unik. Namun, JBL nampaknya berpendapat terdapat ruang untuk penambahbaikan pada bekas pengecasan.

    Saya baru-baru ini berpeluang untuk menguji fon telinga wayarles JBL Tour Pro 2 dan saya mesti katakan, saya agak kagum. Fon telinga ini datang dalam bekas yang elegan dan padat dengan fungsi pada paparan skrin sentuh. Dengan Tour Pro 2, JBL telah memasang paparan skrin sentuh memberikan saya akses kepada tetapan dan alatan tanpa perlu membuka aplikasinya.

    Pakej yang anda akan terima

    JBL mengatakan bahawa Tour Pro 2 merupakan fon telinga pertama yang datang dengan skrin sentuh LED pada bekas pengecas mereka. Kesambungan Bluetooth 5.3 membolehkan sokongan untuk codec audio LC3 dan LC3+ baharu sebagai tambahan kepada SBC dan AAC. Selain itu, ini adalah set fon telinga wayarles dengan banyak pilihan untuk penyesuaian bunyi, bantuan pendengaran dan banyak lagi.

    Jika kita membandingkan fon telinga ini dengan JBL Tour Pro+ yang datang sebelum itu, jelas ini adalah agak baharu. Pemacunya kini berukuran 10mm yang meningkat daripada 6.8mm pada generasi sebelumnya. Bekasnya lebih berat sedikit daripada berbanding dahulu tetapi fon telinganya lebih ringan. Ia mempunyai berat 0.42g setiap fon telinga yang mana terdapat pengurangan 0.08g berbanding generasi sebelumnya.

    Fon telinga bersama bekas pengecasan

    Hayat bateri juga diberikan peningkatan yang agak besar kepada 40 jam, meningkat daripada 24 jam. Penggunaan maksimum untuk mod ANC adalah 8 jam dan tanpa ANC pula adalah 10 jam. Sudah tentu, perubahan terbesar pada fon telinga kali ini ialah skrin di hadapan. Ia adalah skrin sentuh sepenuhnya tetapi tiada resolusi rasmi disenaraikan yang berukuran 3cm x 1.5cm.

    Ia jauh lebih baik daripada yang saya jangkakan kerana ia mungkin gimik semata-mata. Segala-galanya dipaparkan dengan cara yang sangat intuitif dengan butang besar untuk membuat pilihan mudah. Ia kadang-kadang sedikit lambat respon semasa meleret atau menyentuh skrin, yang menyebabkan ia berasa kurang berguna. Namun, apabila ia berfungsi dengan betul, ia memudahkan.

    Mesti terdapat persoalan dalam minda anda bahawa adakah saya akan memilih untuk menggunakannya dan bukannya aplikasi JBL Headphones? Secara peribadi, saya pasti akan melakukannya. Jangan salah faham kerana aplikasi JBL adalah salah satu aplikasi tetapan audio yang terbaik yang saya gunakan. Ia sangat mudah dan bersih untuk dilihat tetapi saya lebih suka untuk tidak mengeluarkan telefon.

    Satu perkara yang tidak berapa seronok apabila menggunakannya adalah pemberitahuan pada skrin hanya memaparkan hanya beberapa perkataan pertama pemberitahuan dan itu sahaja. Anda mungkin akan melihat lebih banyak pada jam tangan pintar. Pengguna boleh menggunakannya untuk mengawal main balik muzik, kelantangan, kawalan bunyi ambien, penyama, lampu suluh, pemasa tidur dan banyak lagi yang ditetapkan dalam aplikasi JBL Headphones.

    Pilihan saiz silikon hujung telinga boleh diselesakan pada saluran telinga saya dan ianya ringan, jadi ia tidak akan memberi tekanan terlalu banyak pada telinga. Secara keseluruhan, saya mendapati reka bentuk dan keselesaan fon telinga JBL Tour Pro 2 adalah sangat baik. Fon telinga adalah padat dan ringan dan ia datang dengan berbilang saiz silikon hujung telinga untuk memastikan penggunaan yang selamat dan selesa.

    Walaupun saya bukan peminat kawalan sentuh pada fon telinga, Tour Pro 2 adalah antara yang paling boleh dipercayai yang pernah saya uji. Fon telinga bertindak balas dengan cepat dan tepat kepada sentuhan saya apabila saya perlu menjeda trek atau bertukar antara mod dan mengawal kelantangan.

    Reka bentuk fon telinga

    JBL Tour Pro 2 direka bentuk untuk penggunaan jangka masa yang lama tanpa menyebabkan ketidakselesaan, menjadikannya pilihan yang bagus untuk sesiapa sahaja yang ingin menggunakannya untuk sesi mendengar yang lama. Semasa saya menguji JBL Tour Pro 2, saya kagum dengan kualiti bunyi yang dihasilkan terutama selepas memilih penyesuaian Persona-Fi.

    Ia merupakan teknologi ujian pendengaran yang dicipta oleh pemilik JBL, Harman, untuk mengoptimumkan audio berdasarkan seberapa baik anda mendengar frekuensi tertentu. Saya menggunakan Tour Pro 2 untuk mencuba beberapa lagu bergenre Hip Hop, Jazz dan Tradisional. Ia menyampaikan bunyi yang seimbang dengan vokal yang jelas dan bass yang menonjol.

    Walau bagaimanapun, prestasi bunyi mungkin tidak sesuai untuk audiophile yang lebih suka bunyi yang lebih neutral. Prestasi vokal JBL Tour Pro 2 sangat mengagumkan. Fon telinga menyampaikan vokal yang jelas dan terperinci yang mana ia memudahkan untuk membezakan antara instrumen dan bunyi yang berbeza. Prestasi bass juga sangat baik dengan bass yang kuat dan punchy yang meningkatkan pengalaman mendengar keseluruhan.

    Ia juga menampilkan audio spatial yang memberikan pengalaman mendengar yang lebih mengasyikkan. Tambahan, mikrofon terbina dalam untuk menganalisis persekitaran sekeliling dan melaraskan pentas bunyi dengan cemerlang. Ciri ini amat berguna apabila mendengar muzik atau menonton filem. Selain itu, fon telinga akan berhenti seketika dan bermain secara automatik apabila ia dialih keluar atau masuk ke dalam telinga anda.

    Ciri SilentNow pula membolehkan anda menggunakan keupayaan pembatalan hingar Tour Pro 2 tanpa sambungan Bluetooth. Ini bermakna anda boleh menikmati ketenangan tanpa rasa takut akan gangguan dan menjimatkan sedikit kapasiti bateri semasa anda menggunakannya. Ini berpotensi digunakan semasa tidur dan anda boleh menetapkan pemasa dan mempunyai deringan penggera pada penghujungnya walaupun reka bentuk tunas tidak sesuai digunakan ketika tidur.

    Terdapat juga ciri Penghad Kelantangan Maksimum yang menetapkan kelantangan di bawah 85dB dan VoiceAware yang membolehkan anda memilih seberapa kuat anda boleh mendengar suara anda sendiri semasa dalam panggilan. Akhir sekali, ciri “Cari Buds Saya” memainkan bunyi dengan kelantangan yang tinggi untuk membantu anda mencari fon telinga jika hilang.

    Tekan jika anda kehilangan fon telinga :p
    Kertas hias dinding yang boleh ditetapkan

    Kesimpulannya, fon telinga JBL Tour Pro 2 mempunyai beberapa ciri yang mengagumkan seperti paparan skrin sentuh pada bekas, hayat bateri yang panjang dan binaan yang direka dengan baik. Walau bagaimanapun, kualiti bunyi yang dihasilkan sesuai untuk pendengar kasual tetapi tidak untuk audiophile kerana ia berada pada harga yang tinggi berbanding pilihan lain di pasaran. 

    Secara keseluruhannya, JBL Tour Pro 2 boleh menjadi pilihan yang mantap bagi mereka yang mengutamakan ciri dan reka bentuk tetapi audiophile mungkin mencari fon telinga lain untuk mendapatkan kualiti bunyi yang lebih baik. Saya harap ulasan JBL Tour Pro 2 saya membantu anda memutuskan sama ada ia adalah fon telinga yang sesuai untuk keperluan anda.

    Pandangan jika anda memakainya
    Port USB-C untuk pengecasan

    Terdapat beberapa pesaing yang kuat turut menyaingi JBL Tour Pro 2 seperti Airpods Pro 2, Bose QuietComfort Earbuds II dan Sony WF-1000XM4. Kelebihan Pro Tour 2 yang jelas antara ketiga-tiga pesaing ialah hayat bateri yang lebih lama. Saya mengesyorkan untuk anda hadir ke kedai audio berdekatan untuk mengujinya sebelum membeli.

    Jika anda berminat dengan JBL Tour Pro 2, anda boleh layari laman rasmi JBL Malaysia. Kongsi pendapat anda tentang ulasan ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Spesifikasi lengkap JBL Tour Pro 2

    • Pemacu dinamik 10mm
    • Berat fon telinga 6.1g setiap satu (12.2g apabila digabungkan)
    • Berat bekas pengecasan: 73g
    • Masa pengecasan sepenuhnya: 2 jam daripada kosong
    • Hayat bateri: Mod ANC sehingga 8 jam, tanpa ANC sehingga 10 jam
    • Bluetooth 5.3, codec audio LC3, LC3+, SBC dan AAC
    • Pengecasan: USB-C dan wayarles Qi
    • Google Fast Pair, Sambungan Berbilang Titik, Persona-Fi
    • Harga: RM1,399

    Kelebihan â€“ Skrin pintar yang menyeronokkan dan inovatif, dihasilkan dengan baik dan direka dengan bijak, penuh dengan ciri-ciri memudahkan

    Keburukan â€“ Bunyi yang dihasilkan cemerlang tapi masih ada ruang yang perlu diperbaiki, persaingan yang serius pada harga ditawarkan

    Kesimpulan â€“ Harga RM1,399 sukar untuk dicadangkan kepada orang biasa melainkan anda peminat JBL

     

    Artikel Terkini

    DNB, Ericsson bekerjasama untuk memajukan perusahaan di Malaysia melalui teknologi 5G

    Digital Nasional Berhad (DNB) dan Ericsson, sebuah syarikat teknologi komunikasi global yang terkemuka telah mengumumkan secara rasmi rancangan untuk memacu transformasi digital...

    Kempen Jualan Super 5.5 realme: Baucar sehingga RM1,800 di Shopee, Lazada dan TikTok Shop

    Bermula 3 Mei 2024, realme Malaysia bekerjasama dengan Shopee, Lazada dan TikTok Shop mengadakan Kempen Jualan Super 5.5. Dalam tempoh tiga hari,...

    OPPO A38 dan A18 kini mendapat penurunan harga sebanyak RM50

    OPPO Malaysia telah mengumumkan pelarasan harga yang ketara untuk model OPPO A38 dan A18 dengan menawarkan penjimatan sehingga RM50. Harga baharu itu...

    Sony Xperia 1 VI mungkin bawa peningkatan lensa telefoto, Snapdragon 8 Gen 3 dan...

    Sony bersedia untuk mendedahkan telefon pintar andalan terbaru mereka, Xperia 1 VI yang dijadualkan untuk dilancarkan pada 17 Mei 2024. Walaupun dianggap...

    WhatsApp sedang uji ciri sekat pengguna sementara jika langgar dasar khusus

    WhatsApp memperkenalkan ciri sekatan akaun baharu seperti yang dilihat dalam versi beta Android baru-baru ini. Ciri ini akan sementara menghalang pengguna daripada...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X