fbpx
More

    Ulasan Samsung Galaxy Tab S9 FE+ – Lebih banyak ciri FE daripada biasa, tapi harga…

    Samsung Galaxy Tab S FE yang terakhir ialah Samsung Galaxy Tab S7 FE dan apabila tiada versi FE keluar untuk siri Samsung Galaxy Tab S8, ramai pengguna tertanya-tanya sama ada ia adalah penamat untuk tablet Samsung FE atau Fan Edition. Menariknya, tahun ini kita bukan sahaja mendapat Samsung Galaxy Tab S9 FE tetapi terdapat juga varian Samsung Galaxy Tab S9 FE+ dan varian 5G untuk setiap satu.

    Memaparkan peningkatan RAM sehingga 12GB serta storan 256GB, jelas bahawa tablet FE baharu ini disasarkan kepada pasaran yang lebih tinggi dan ini ditunjukkan dalam harga yang lebih tinggi. Ia hadir dengan cipset Exynos 1380, RAM 12GB, storan 256GB, penderia cap jari yang dipasang di sisi, rintangan air dan habuk IP68, stylus S Pen serta paparan 2K 12.4 inci yang berharga RM3,099. Adakah Samsung Galaxy Tab S9 FE + ini sesuai untuk anda? Semak selebihnya ulasan untuk mengetahui.

    Daripada segi reka bentuk, Samsung Galaxy Tab S9 FE+ tidak tersasar terlalu jauh daripada reka bentuk paparan 12.4 inci Galaxy Tab S7 FE sebelumnya. Ia masih mempunyai bucu bulat dengan sisi rata, badan dan bezel nipis. Ia mungkin agak tebal pada 6.5mm berbanding 6.3mm pada versi sebelumnya. Paparan resolusi 2K atau 1600 x 2560 piksel pastinya lebih lancar dengan kadar segar semula 90Hz manakala kamera hadapan ultralebar 12MP yang dinaik taraf menunjukkan bahawa ia adalah untuk profesional yang sering melakukan telesidang atau penstriman.

    Samsung Galaxy Tab S9 FE+ dengan S Pen
    Samsung Galaxy Tab S9 FE+ menggunakan paparan LCD resolusi 2K 12.4 inci dengan kadar penyegaran 90Hz
    Samsung Galaxy Tab S9 FE+ yang dipinjamkan kepada kami adalah berwarna hijau pudina
    Dwi kamera belakang Samsung Galaxy Tab S9 FE+ berkongsi reka bentuk yang sama seperti siri Galaxy S23 manakala pengimbas cap jari dan butang kuasa berada di sisi.
    Samsung Galaxy Tab S9 FE+ disertakan dengan sisipan untuk sarung papan kekunci (tetapi hanya sarung Kulit Buku yang disertakan)
    Pembesar suara stereo yang lain di sebelah port USB-C pada Samsung Galaxy Tab S9 FE+
    Samsung Galaxy Tab S9 FE+ menyokong memori boleh dikembangkan
    Samsung Galaxy Tab S9 FE+ disertakan dengan stylus S Pen
    Kedua-dua Samsung Galaxy Tab S9 FE+ dan S Pen yang disertakan adalah kalis air dan habuk IP68
    Pakej yang anda dapat di dalam kotak Samsung Galaxy Tab S9 FE+

    Seolah-olah menggariskan fokus eksekutif ini, butang kuasa sisi disepadukan dengan penderia cap jari untuk keselamatan yang lebih baik di sebelah butang kawalan suara. Pembesar suara stereo yang ditala oleh AKG terletak pada setiap sisi dan slot microSDXC. Di satu sisi, terdapat port USB-C manakala di sisi lain terdapat sisipan dan antara muka untuk aksesori sarung Papan Kekunci Kulit Buku. Malangnya, sarung ini tidak disertakan dengan sarung papan kekunci dalam pakej tetapi terdapat sarung folio Sampul Buku Pintar percuma sehingga 30 November 2023.

    Tersedia dalam warna kelabu, perak dan pastel seperti pudina (hijau muda) dan lavender (ungu muda), Samsung Galaxy Tab S9 FE+ kelihatan dan terasa premium. Seperti sebelum ini, stylus S Pen yang digabungkan boleh melekat secara magnetik pada sisi atau belakang tablet di bawah dua kamera. Walaupun ia adalah ciri yang bagus untuk dimiliki, saya perlu menyatakan bahawa saya tidak pasti siapa yang memerlukan kalis air dan habuk IP68 untuk kedua-dua tablet dan S Pen yang disertakan bersamanya. Mungkin ada pelukis yang melakar dekat tasik atau tepi laut? Arkitek yang perlu membuat lakaran di tapak?

    OneUI 5.1 pada Samsung Galaxy Tab S9 FE+
    Tidak banyak perisian bloat pada Samsung Galaxy Tab S9 FE+ dan anda boleh menyahpasang kebanyakannya
    Aplikasi berbayar seperti Clip Studio Paint dan LumaFusion sebenarnya mempunyai tawaran dengannya seperti percubaan percuma selama 6 bulan dan harga diskaun

    Daripada segi aplikasi, tidak banyak perisian bloat dan anda boleh menyahpasang kebanyakannya (Netflix, Spotify, Samsung Galaxy Goals dan lain-lain). Anda boleh mendapatkan tawaran dengan aplikasi seperti Clip Studio Paint (percubaan percuma 6 bulan) dan Lumafusion (harga diskaun) dan ia boleh berguna untuk artis dan pencipta kandungan. Galeri Samsung yang digabungkan masih cukup baik untuk melakukan kebanyakan penyuntingan imej dan video manakala saya sendiri sering menggunakan E-mel Samsung.

    Daripada segi prestasi, Samsung Galaxy Tab S9 FE+ mendapatkan skor 2841 dalam 3DMark (Wild Life), 1014 untuk teras tunggal dan 2798 untuk berbilang teras dalam Geekbench 6. Berdasarkan penanda aras, jelas bahawa tablet ini hampir separuh berkuasa seperti Galaxy Tab S9. Walau bagaimanapun, ia berjaya memainkan Genshin Impact dengan lancar pada tetapan Medium iaitu sesuatu yang dihadapi oleh beberapa tablet midrange lain. Tablet ini mengendalikan permainan lain seperti Asphalt 9 dan aplikasi tanpa masalah sama tetapi disebabkan saiz tablet, saya mengesyorkan anda mendapatkan pengawal jika berhasrat untuk bermain permainan.

    Markah penanda aras Geekbench 6 dan 3DMark (Wild Life).
    Samsung Galaxy Tab S9 FE+ boleh mengendalikan permainan yang mencabar seperti Genshin Impact (tetapan Sederhana) dan Asphalt 9
    Anda boleh menjangkakan hayat bateri hampir 2 hari pada Samsung Galaxy Tab S9 FE+
    Pelukis dan pengguna S Pen lain boleh menikmati sepenuhnya pengalaman lukisan pada Samsung Galaxy Tab S9 FE+
    Samsung Galaxy Tab S9 FE+ lancar memainkan filem dalam FHD seperti treler ini untuk anime Hayao Miyazaki akan datang, The Boy and the Heron

    Untuk kamera, kamera dwi belakang 8MP boleh mengambil tangkapan bokeh atau depth-of-field yang lebih baik tetapi mengambil gambar dengan tablet bukanlah sesuatu yang saya syorkan. Samsung Galaxy Tab S9 FE+ boleh berbuat demikian, tetapi tidak akan dapat mencapai tahap yang sama seperti Samsung Galaxy S23 apalagi Samsung Galaxy S23 Ultra. Walaupun terdapat sehingga 2x zum dan juga mod skrin lebar, foto yang terhasil daripada kamera belakang tidak mempunyai resolusi dan perincian terutamanya untuk tangkapan malam atau cahaya malap. Selfie pasti lebih baik dari segi perincian tetapi sekali lagi ia mempunyai masalah dengan cahaya malap.

    S Pen yang disertakan sangat lancar dan lebih mampu untuk mengambil tulisan tangan serta lakaran tanpa sangkut (lag). Walau bagaimanapun, kadang-kadang terdapat sedikit sangkut sekali-sekala. Ini tidak kerap berlaku tetapi ia boleh menjadi agak membebankan. Hayat bateri untuk tablet adalah baik dan panjang serta boleh mencapai kira-kira 1 hari setengah pada penggunaan biasa dan hampir sehari penuh jika anda asyik menggunakannya atau menstrim filem tanpa henti. Mengecas semula kepada 100% mengambil sedikit masa walaupun dengan pengecasan pantas kerana memerlukan kira-kira 2 jam atau lebih. Bercakap tentang filem, pembesar suara adalah kuat dan jelas walaupun pada kelantangan tertinggi.

    Auto
    Auto
    Auto
    Auto
    Auto ~ Terdapat noise yang jelas di sini dalam cahaya malap
    Kamera hadapan 12MP jauh lebih baik untuk menangkap semua butiran

    Secara keseluruhan, Samsung Galaxy Tab S9 FE+ menawarkan lebih banyak ciri tambahan daripada tablet Galaxy Tab S FE sebelumnya tetapi agak sukar untuk mewajarkan kenaikan harga kepada RM3,099 terutamanya tanpa sebarang sarung papan kekunci yang digabungkan. Pada titik harga ini, ia sudah mencecah harga komputer riba peringkat permulaan dan mendapatkan sarung Papan Kekunci Kulit Buku tambahan boleh menjadi tambahan RM500 hingga RM700 atau lebih (berdasarkan harga RM450 bagi sarung papan kekunci untuk Samsung Galaxy Tab S9 FE). Jika anda memerlukan keselamatan tambahan dan perlindungan tablet IP68 dan S Pen, maka ini adalah tablet yang sangat baik untuk anda walaupun tetapi kekurangan papan kekunci benar-benar menyukarkan produktiviti.

    Walau bagaimanapun, jika anda masih menggunakan Samsung Galaxy Tab S7 FE, saya rasa tiada banyak sebab untuk anda menaik taraf. Sebagai alternatif, disebabkan oleh S Pen yang digabungkan, satu-satunya persaingan lain datang daripada tablet Samsung yang mana jika anda tidak memerlukan paparan 2K 12.4-inci, anda boleh memilih untuk Samsung Galaxy Tab S9 FE 10.9-inci. Ia hadir dengan harga yang lebih berpatutan yang menawarkan RAM 6GB dan storan 128GB bermula RM2,099. Apa pendapat anda? Adakah anda akan mendapatkan Samsung Galaxy Tab S9 FE+ atau Samsung Galaxy Tab S9 FE?

    Kongsi pendapat anda tentang ulasan ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Spesifikasi Samsung Galaxy Tab S9 FE+ :

    • Cipset Exynos 1380
    • RAM 12GB
    • Storan 256GB + slot microSDXC
    • Paparan LCD IPS 12.4-inci (resolusi 1600 x 2560 piksel, kadar segar semula 90 Hz)
    • Kamera 8MP (lebar) + 8MP (ultra-lebar) dwi kamera belakang | Kamera hadapan 12MP (ultralebar).
    • Berukuran 285.4 x 185.4 x 6.5mm | 627g
    • Android 13 / One UI 5.1
    • Bateri 10090 mAh (Caj Pantas 2.0, pengecasan pantas berwayar 45W)
    • Menampilkan penarafan rintangan air dan habuk IP68, stilus Samsung Galaxy S Pen IP68, pembesar suara stereo 2x ditala oleh AKG, pengimbas cap jari sisi + butang kuasa
    • Menyokong port USB-C, penyambung magnet, sarung Papan Kekunci Samsung Galaxy Book, GPS, Bluetooth 5.3, Wifi 802.11 a/b/g/n/ac/6

    Kebaikan dan keburukan

    Kelebihan : IP68 kalis air dan habuk, tablet paparan 2K 12.4 inci dan S Pen. Keselamatan yang lebih baik.

    Kekurangan : Mahal. Tiada sarung papan kekunci yang digabungkan.

    Ringkasan : Tablet Samsung FE untuk artis dan pencipta kandungan.

     

    Artikel Terkini

    Tecno Pova 6 dilancar di Malaysia: Helio G99 Ultimate, AMOLED FHD+ 6.78″ berharga RM899

    Tecno yang merupakan salah satu jenama kompetitif dalam segmennya kini telah melancarkan sebuah lagi telefon pintar iaitu Tecno Pova 6 untuk pasaran...

    Siri iQOO Z9 5G dilancar di Malaysia: SD 7 Gen 3 & bateri 6,000mAh...

    iQOO Malaysia telah melancarkan dua model telefon pintar terbaru mereka untuk pasaran tempatan iaitu iQOO Z9 5Gdan iQOO Z9x 5G dengan spesifikasi menarik pada harga...

    realme GT 6T akan dilengkapi cipset Snapdragon 7+ Gen 3

    realme mengumumkan bahawa mereka akan melancakran siri telefon pintar kelas pertengahan realme GT 6 Series di India pada bulan ini. Jenama teknologi...

    Raikan Hari Ibu dengan siri Samsung Galaxy watch6 dan hadiah percuma sehingga 12 Mei...

    Hari Ibu ini, luahkan rasa terima kasih kepada wanita istimewa dalam hidup anda dengan meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan mereka melalui siri Galaxy...

    HUAWEI bakal dikenakan sekatan untuk beli cip daripada Qualcomm dan Intel

    Kerajaan Amerika Syarikat (AS) didakwa telah membatalkan lesen Qualcomm dan Intel untuk menjual cip kepada HUAWEI menurut laporan baharu daripada Reuters hari...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X