fbpx
More

    Gajet paling popular di Malaysia untuk suku ketiga 2021, menurut pembaca TechNave!

    Kali ini kita akan melihat gajet paling popular di Malaysia pada suku ketiga (Q3) (Julai, Ogos dan September) tahun 2021 berdasarkan data yang diterima oleh TechNave. Daripada data tersebut, kami menyenaraikan lima peranti teratas untuk penggal ketiga berdasarkan pada Hits Cerita, carian serta perbandingan teknologi daripada pengguna dan pembaca kami di seluruh TechNave.com.

    Ia merangkumi cn.TechNave.com dan bm.TechNave.com. Berikut senarai gajet paling popular di Malaysia untuk Q3 2021 di TechNave:

    5 Telefon pintar paling popular

    1. Samsung Galaxy Z Fold 3 5G

    Berbanding dengan Q2 (penggal kedua), kali ini kami mempunyai telefon pintar yang boleh dilipat iaitu Samsung Galaxy Z Fold 3 5G. Ia menjadi telefon pintar yang paling dicari pada Q3 2021. Harganya daripada RM6699 dan merupakan telefon telefon pintar Samsung pertama yang hadir dengan kamera swafoto 4MP bawah paparan, rating kalis air IPX8 dan sokongan S-Pen.

    Selain daripada itu, kameranya terdiri daripada sudut-lebar 12MP + telefoto 12MP +  sudut-ultra-lebar 12MP dan kamera 10MP. Selain itu, ia juga mempunyai paparan 7.6 inci Foldable Dynamic AMOLED 2X 120Hz yang menyokong HDR10 +. Walaupun begitu, Galaxy Z Fold 3 5G dilengkapi dengan cipset Qualcomm Snapdragon 888 5G yang menjadikannya telefon pintar boleh dilipat dengan teknologi dan ciri canggih.

    2. Samsung Galaxy Z Flip 3

    Seterusnya, kami mempunyai sebuah lagi telefon pintar Samsung yang boleh dilipat iaitu Samsung Galaxy Z Flip 3. Sama seperti model sebelumnya, Galaxy Z Flip 3 juga dilengkapi dengan rating kalis air IPX8 untuk memastikan bahawa peranti tetap berfungsi walaupun ditenggelamkan.

    Selain itu, ia juga dilengkapi dengan cipset Snapdragon 888 5G dengan kapasiti bateri 3300mAh dan skrin sekunder 1.9 inci yang lebih kecil untuk memaparkan pemberitahuan. Galaxy Z Flip 3 sesuai untuk mereka yang suka Z Fold 3 5G tetapi menginginkan reka bentuk yang lebih kecil. Dengan harga RM3999, ia dikatakan berpatutan jika hendak dibandingkan dengan harga telefon pintar paparan lipat sebelum ini.

    3. Xiaomi POCO X3 Pro

    POCO X3 Pro dilengkapi cipset Qualcomm Snapdragon 870, bateri 5160mAh yang menyokong pengecasan pantas 33W dan paparan 120Hz berharga RM999 untuk varian RAM 6GB. Sekiranya anda memerlukan telefon pintar dengan RAM yang lebih tinggi, anda boleh memilih varian 8GB dengan harga RM1299.

    Paparannya mempunyai ciri prestasi tiggi dengan pengambilan sampel sentuh 360Hz yang responsif terhadap sentuhan. Walaupun anda mungkin kecewa dengan prestasi kamera POCO X3 Pro, tetapi ia merupakan pilihan bijak jika anda seorang gamers.

    4. OPPO Reno 6 Pro 5G

    Selanjutnya, kami mempunyai OPPO Reno 6 Pro 5G yang menduduki tempat ke-4 dengan harga RM2999. Tidak seperti kebanyakan telefon dalam senarai ini, Reno 6 Pro 5G adalah satu-satunya telefon pintar yang dilengkapi dengan kamera swafoto dengan resolusi 32MP.

    Selain kamera swafoto, ia turut dilengkapi dengan kamera belakang 50MP + 13MP + 16MP + 2MP dengan kemampuan AI untuk membantu mengoptimumkan gambar yang diambil oleh sensor kamera. Reno 6 Pro 5G adalah pilihan yang tepat jika anda mahukan pengalaman pengambilan gambar dan video terbaik.

    5. Samsung Galaxy A52

    Samsung Galaxy A52 merupakan telefon pintar paling popular pada Q2 2021 dan kini ia menduduki dengan tangga ke-5 dengan harga RM1499. Sama seperti yang kami sebutkan di Q2, Galaxy A52 hadir dengan RAM 8GB, storan dalaman 256GB, 6.5 inci FHD 90Hz dan kamera swafoto 32MP.

    Ia juga dilengkapi dengan beberapa ciri yang biasanya terdapat pada telefon pintar kelas atasan seperti bateri 4500mAh yang menyokong pengecasan pantas hingga 25W, kamera utama 64MP dengan OIS + ultra-lebar 12MP + makro 5MP + sensor kedalaman 5MP, Samsung Pay dan banyak lagi. Galaxy A52 adalah pilihan tepat bagi mereka yang menginginkan ciri seperti telefon pintar Samsung dengan harga mesra poket.

    5 Tablet paling popular

    1. Samsung Galaxy Tab A7 Lite

    Tempat pertama dalam senarai 5 tablet paling popular Q3 2021 kami ialah Samsung Galaxy Tab A7 Lite. Ia hadir dengan paparan 8.7 inci, RAM 4GB dan storan dalaman 64GB berharga RM699. Tidak seperti kebanyakan tablet dalam pasaran sekarang, tablet ini dilengkapi dengan ciri-ciri yang biasanya terdapat pada tablet yang lebih mahal seperti port USB Type-C, bicu audio 3.5mm dan dwi-pembesar suara stereo.

    Walaupun tidak mempunyai prestasi terbaik kerana hanya dilengkapi dengan cipset MediaTek Helio P22T dan RAM 4GB, ia lebih dari cukup jika anda sering melakukan banyak tugas antara aplikasi atau mencari peranti mudah alih untuk belajar dari rumah. Untuk ulasan penuh tentang peranti ini, boleh baca di sini.

    2. Samsung Galaxy Tab S6 Lite

    Samsung Galaxy Tab S6 Lite naik ke kedudukan ke-2 berbanding kedudukan ke-3 ketika di Q2. Ia dilengkapi oleh cipset Samsung Exynos 9611, RAM 4GB dan ROM 64GB berharga RM1699. Tab S6 Lite serasi dengan S-Pen yang boleh dilekatkan di sisi tablet.

    Walaupun tablet biasanya lebih sesuai untuk menonton video atau membaca dokumen, prestasi Galaxy Tab S6 Lite cukup baik untuk bermain kebanyakan games di pasaran. Anda juga boleh mengganti komputer riba dengannya untuk menyiapkan kerja.

    3. Xiaomi Pad 5

    Seterusnya, kami mempunyai Xiaomi Pad 5 dengan harga RM1399. Tablet ini dilengkapi dengan banyak ciri yang biasanya terdapat pada telefon pintar dan tablet kelas andalan seperti paparan WQHD + 120-inci 11-inci, cipset Snapdragon 860, RAM 6GB dan bateri 8720mAh yang menyokong pengecasan pantas hingga 33W.

    Selain itu, ia juga menyokong Xiaomi Smart Pen yang membolehkan pengguna menulis nota atau membuat lakaran dengan cepat semasa mesyuarat. Xiaomi Pad 5 ialah tablet sempurna jika anda mencari sesuatu yang menfokuskan pada nilai. Tetapi mungkin bukan peranti terbaik untuk produktiviti.

    4. Samsung Galaxy Tab S7 FE

    Sebuah lagi tablet daripada Samsung iaitu Samsung Galaxy Tab S7 FE (Fan Edition) dengan tanda harga RM1899. Walaupun tablet ini menampilkan paparan 12.4 inci dengan ketebalan 6.3mm dan bateri 10090mAh yang besar, beratnya hanya 608g.

    Ia dilengkapi dengan cipset Qualcomm Snapdragon 778G, RAM 4GB dan sokongan S-Pen. Tab S7 FE mampu memainkan games dan aplikasi produktiviti tanpa masalah.

    5. HUAWEI MatePad 11

    Di tempat ke-5, kami mempunyai HUAWEI MatePad 11 yang paling mahal antara semua tablet dalam senarai ini dengan harga RM1999. Namun, ia dilengkapi dengan perkakasan kelas andalan seperti cipset Qualcomm Snapdragon 865 5G, RAM 6GB dan paparan 2560 x 1600 piksel 10.95 inci 120Hz.

    Walaupun hanya mempunyai bateri 7250mAh yang menyokong pengecasan pantas hingga 22.5W, tablet ini mempunyai prestasi yang sama baik dengan produk HUAWEI lain seperti telefon pintar, komputer riba, tablet dan banyak lagi.

    5 Jam tangan pintar paling popular

    1. Samsung Galaxy Watch 4

    Samsung Galaxy Watch 4 merupakan jam tangan pintar yang paling dicari untuk Q3 2021 dalam senarai kami berharga RM899 untuk varian 40mm. Sorotan utama jam tangan pintar ini adalah Samsung BioActive Sensor yang merangkumi sensor untuk Kadar Jantung Optik + Jantung Elektrik + Analisis Impedans Bioelektrik.

    Selain itu, ia mempunyai rating ketahanan air dan debu IP68, pensijilan MIL-STD-810G untuk ketahanannya dan mampu bertahan hingga 5ATM. Hal ini menjadikannya sesuai untuk mereka yang menikmati sukan air atau situasi yang mencabar. Sekiranya anda mencari sesuatu untuk membantu anda menjaga kesihatan, Galaxy Watch 4 adalah jam yang sempurna.

    2. Xiaomi Mi Watch

    Seterusnya, kami mempunyai Xiaomi Mi Watch di tempat ke-2. Harganya lebih murah berbanding Samsung Galaxy Watch 4 dengan harga RM469. Jam pintar ini mempunyai paparan AMOLED 1.39 inci bersama dengan dua butang di sisinya yang merupakan butang menu dan butang sukan untuk anda cepat akses kepada mod sukan.

    Xiaomi Mi Watch merupakan jam tangan pintar yang sempurna jika anda gemar bersenam kerana ia menyokong hingga 110 mod latihan yang merangkumi berlari, mendaki, berenang, berbasikal dan banyak lagi. Jam ini mampu bertahan hingga 22 hari dengan sekali cas dan mempunyai lebih dari 100 wajah jam tangan untuk dipilih.

    3. HUAWEI Watch 3 Pro

    HUAWEI Watch 3 Pro menduduki tempat ke-3 yang mana ia merupakan jam tangan pintar paling mahal dalam carta kami iaitu berharga RM2199. Jam tangan ini mempunyai reka bentuk yang sangat premium dengan tali kulit, kaca safir, bingkai titanium dan seramik pada bahagian bawah yang sesuai untuk individu yang mementingkan gaya.

    Tetapi bukan itu sahaja, ia mempunyai paparan sentuh AMOLED 1.43 inci, RAM 2GB dan storan dalaman 16 GB yang membolehkan anda menyimpan muzik dalam jam pintar untuk mendengarnya walaupun tanpa sambungan internet. Walau bagaimanapun, jika anda mencari sesuatu yang premium, anda boleh membandingkannya dengan Huawei Watch 3 Pro.

    4. HUAWEI Band 6

    HUAWEI Band 6 berada di tempat ke-4 dengan harga RM219. Ia sering termasuk dalam senarai pilihan terutama jika melibatkan harga. Ciri yang ditawarkan juga tidak kurang hebatnya jika dibandingkan dengan harga yang mesra poket.

    5. Amazfit T-Rex Pro

    Akhir sekali, kami mempunyai Amazfit T-Rex Pro di tempat ke-5 dengan harga RM659. Jam pintar ini adalah satu-satunya dalam senarai yang mampu bertahan sehingga kedalaman 10ATM bersamaan sekitar 100 meter.

    Selain itu, dengan sekali pengecasan, ia mampu bertahan sehingga 18 hari dan sehingga 40 jam dengan GPS hidup. Prestasi yang ditunjukkan diharapkan lebih dari cukup jika anda seorang pengembara.

    5 Komputer riba paling popular

    1. ASUS Laptop 15 A516

    Bermula daripada harga serendah RM2049, ASUS Laptop 15 A516 adalah pilihan tepat bagi mereka yang berminat untuk mendapatkan komputer riba untuk belajar atau mengendalikan dokumen yang mana prestasi bukanlah menjadi keutamaan. Dilengkapi dengan cipset Intel Core i5 dan GPU Nvidia MX330 mampu mengendalikan tugasan seharian daripada melayari internet hingga menjalankan perisian penyuntingan gambar.

    Ia juga mempunyai paparan NanoEdge 15.6 inci yang membantu mengurangkan silau, memberi anda sudut tontonan sehingga 178 darjah dan menjadikannya lebih mudah untuk berkongsi apa yang anda tonton dengan rakan. Anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menambahkan RAM tambahan kerana RAM 4GB mungkin tidak mencukupi walaupun untuk Google Chrome.

    2. Acer TravelMate Spin P4

    Berada di kedudukan tempat ke-2, kami mempunyai Acer TravelMate Spin P4 yang lebih menfokuskan kepada produktiviti bermula daripada harga RM4699 untuk varian i5 manakala varian i7 berharga RM5399. Dengan cipset Intel i7-1165G7 dan RAM 8GB (boleh ditingkatkan sehingga 32GB), komputer riba ini boleh menjalankan banyak aplikasi yang berfokus pada produktiviti seperti Microsoft Office 365, perisian penyuntingan gambar dan banyak tab Google Chrome tanpa masalah.

    Di samping itu, ia juga dilengkapi Intel WiFi 6 AX201 untuk kecepatan muat turun dan muat naik serta dapat digunakan dalam mod tablet bersama stylus. Walau bagaimanapun, ia hadir dengan grafik Intel Iris Xe dan bukannya kad grafik diskrit. Oleh itu, jika anda mencari komputer riba yang ringan, mudah alih dan berfokus pada produktiviti, Acer TravelMate Spin 4 patut dipertimbangkan.

    3. realme Book

    realme Book merupakan komputer riba pertama yang dilancarkan oleh realme. Ia dilengkapi cipset Intel i3 Gen 11 atau Intel i5 pada harga RM2499 dan RM3499. Walaupun hanya dilengkapi dengan Intel UHD Graphics dan RAM 8GB, ianya lebih dari cukup jika anda hanya menggunakan komputer riba untuk kerja produktiviti dan bukannya bermain game.

    Tambahan, realme Book hadir dengan sokongan pengecasan Super-Fast Charge 65W PD yang dapat mengecas bateri komputer riba dengan cepat sehingga 50% hanya dalam 30 minit. realme Book lebih sesuai untuk pencipta kandungan di mana ketepatan warna penting kerana ia mempunyai paparan 1440p 14 inci dengan gamut warna 100% sRGB. Namun, anda mungkin menghadapi masalah ketika menyunting video di Adobe Premiere Pro kerana kekurangan kuasa pemproses grafik.

    4. ASUS TUF Gaming A15

    Seterusnya, ASUS TUF Gaming A15 yang telah dilancarkan pada awal tahun ini bermula daripada RM5299 dan RM6999 untuk RTX 3060 dan RTX 3070. Ia dilengkapi cipset Ryzen 7 5800H dan RAM 16GB (boleh dikembangkan) yang mampu memainkan banyak games di pasaran.

    Selain itu, pemacu NVMe berkapasiti 1TB bukan sahaja pantas, malah mempunyai ruang lebih daripada cukup untuk menyimpan sistem operasi, games dan video. Jika anda mencari komputer riba gaming dengan skrin segar semula skrin hingga 240Hz yang mampu bertahan selama beberapa tahun, anda mungkin perlu mempertimbangkannya.

    5. Acer Nitro 5 AN515-57

    Terakhir, kami mempunyai Acer Nitro 5 AN515-57 yang merupakan komputer riba gaming dengan harga RM5699. Ia dilengkapi cipset Intel Generasi ke-11, RAM 16GB, paparan FHD 144Hz dan GPU RTX 3060.

    Sama seperti peranti sebelumnya, Acer Nitro 5 juga mampu memainkan banyak games yang tersedia tanpa masalah. Sekiranya anda mempunyai bajet yang tidak berapa tinggi, anda juga boleh mendapatkan varian Intel Core i5-11400H dan RAM 8GB pada harga RM4799.

    Gajet paling popular di Malaysia untuk suku ke-3 2021 di TechNave

    Kedudukan Carian Telefon Pintar Paling Popular

    • Samsung Galaxy Z Fold 3 5G
    • Samsung Galaxy Z Flip 3
    • Xiaomi Poco X3 Pro
    • Oppo Reno 6 Pro 5G
    • Samsung Galaxy A52
    • Samsung Galaxy A22 5G
    • realme 8 5G
    • Xiaomi 11T Pro
    • HUAWEI Nova 8i
    • Xiaomi Redmi Note 10

    Kedudukan Carian Tablet Paling Popular

    • Samsung Galaxy Tab A7 Lite
    • Samsung Galaxy Tab S6 Lite
    • Xiaomi Pad 5
    • Samsung Galaxy Tab S7 FE
    • HUAWEI MatePad 11
    • Samsung Galaxy Tab A7
    • Xiaomi Pad 5 Pro
    • Lenovo Smart Tab M10 FHD Plus
    • Apple iPad 10.2 2020
    • HUAWEI MatePad Pro 12.6

    Kedudukan Carian Jam Tangan Pintar Paling Popular

    • Samsung Galaxy Watch 4
    • Xiaomi Mi Watch
    • HUAWEI Watch 3 Pro
    • HUAWEI Band 6
    • Amazfit T-Rex Pro
    • Samsung Galaxy Watch 3
    • HUAWEI Watch 3
    • realme Watch 2 Pro
    • Xiaomi Mi Watch Lite
    • Apple Watch Series 6 Aluminum


    Kedudukan Carian Komputer Riba Paling Popular

    • ASUS Laptop 15 A516
    • Acer TravelMate Spin P4
    • realme Book
    • ASUS TUF Gaming A15
    • Acer Nitro 5 AN515-57
    • MSI Pulse GL76
    • HP Laptop 15s
    • ASUS VivoBook Flip 14
    • Lenovo IdeaPad Flex 5 14
    • HUAWEI MateBook D15 (2021)

     

    Artikel Terkini

    Redmi Note 13R dilancar: SD 4 Gen 2 dan skrin 120Hz bermula ~RM907

    Selepas mengeluarkan Redmi Note 13R Pro tahun lepas, anak syarikat Xiaomi kini melancarkan varian standard peranti tersebut iaitu Redmi Note 13R di...

    Samsung sindir iklan Apple iPad Pro 2024 dengan video “Uncrush”

    Apple telah melancarkan iPad Pro 2024 baharunya dengan cip M4. Walau bagaimanapun, kemunculannya telah mencipta kontroversi dengan iklan Crush!. Iklan itu mungkin...

    Samsung Galaxy Z Fold6 muncul dalam Geekbench dengan Snapdragon 8 Gen 3, RAM 12GB

    Peranti boleh lipat Samsung Galaxy generasi seterusnya akan dikeluarkan pada 10 Julai dan kini, salah satu telefon pintar dalam barisan tersebut telah...

    Twitter secara rasmi telah tamat, beralih kepada domain X.com

    Landskap media sosial telah mengalami perubahan ketara dengan peralihan lengkap Twitter kepada X. Ini berikutan langkah besar yang dimulakan oleh pengambilalihan Elon...

    Anthony Loke: Tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan “dashcam”

    Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata bahawa tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan dashcam (kamera papan pemuka) di semua kenderaan di negara...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X